Fria handredskapsfisket.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fria handredskapsfisket....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fria handredskapsfisket....

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta en begriplig förklaring på hur och vad som gäller för fisket i stockholms skärgård.

Under GÖCén i helgen vart vi bortschasade av en gubbe 2 ggr, 1:a dan vid en ö utan att man såg skymten av ett hus och vi struntade i honom...
    2:a dan, samma ö men i en vik framför gubbens hus, den ggn bad han oss (någorlunda) trevlig att inte fiska rakt framför hans hus. Om man ber trevligt funkar det bättre än att vara dumdryg så vi åkte till andra sidan..

Men helgen före råkade vi ut för en stenkastande gubbe strax norr om dalarö !!!

Jag vill skriva ut en begriplig förklaring på vad som gäller så att man kan köra ner den i halsen på dumdryga idioter. Någon som vet var man kan hitta ???
    .................................................. ......................
    :popcorn

Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inlägg
    Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta en begriplig förklaring på hur och vad som gäller för fisket i stockholms skärgård.

Under GÖCén i helgen vart vi bortschasade av en gubbe 2 ggr, 1:a dan vid en ö utan att man såg skymten av ett hus och vi struntade i honom...
    2:a dan, samma ö men i en vik framför gubbens hus, den ggn bad han oss (någorlunda) trevlig att inte fiska rakt framför hans hus. Om man ber trevligt funkar det bättre än att vara dumdryg så vi åkte till andra sidan..

Jag vill skriva ut en begriplig förklaring på vad som gäller så att man kan köra ner den i halsen på dumdryga idioter. Någon som vet var man kan hitta ???
    Är inte riktigt säker,men jag tror att du har rätten på din sida.1:a incidenden tycker jag att du gjorde helt rätt,den andra vet jag att det finns dem som bor i skärgården som anser att dem vill ha lungn och ro runt sin tomt...Jag brukar därför av ren hänsyn låta bli att fiska just utan för någon's sjötomt.(iaf om någon är hemma) Skärgården är ju stor,så man kanske inte behöver fiska just där man stör folk.Sen finns det alltid folk som beter sig som idioter,på båda sidor.Har själv råkat ut för stenkastande öbor,det måste ju vara en form av olaga hot! Har andra sidan sett sportfiskare som nästan går i land på folks tomter,och det gynnar inte oss precis..Jag tror att just hänsynfrågan är viktig i detta fall..Obehagligt är det iaf,när man har sett fram emot en härlig dag på sjön och sådana saker händer.....

Kommentera

Hej Johan Piers; När det "fria handredskapsfisket" infördes i mitten av 1980-talet konfiskerade regeringen den enskilde vattenägarens ensamrätt att få bedriva handredskapsfiske på sina egna köpta eller ärvda vattenområden.

Det "fria handredskapsfisket" är en vagel i ögat på många vattenägare och skärgårdsbor.

När jag själv är ute och spinnfiskar i Östersjöns skärgårdar försöker jag undvika direktkonfrontation med skärgårdsborna. Det går ju faktiskt att fiska i en annan vik eller några hundra meter bort om de bosatta är nere vid den egna stranden eller ute på sin brygga. Att visa lite hänsyn har inte skadat någon!
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Håller med, fiskar aldrig i en vik om någon badar, solar eller har pick-nic med barnen, om det är boende dvs.

men ofta råkar man utför att det kommer folk rusande genom skogen och skriker att det är "privat vatten".. När de dessutom börjar att kasta sten så har det gått för långt, nu kom han inte ens halv vägs vilket var lite komiskt. men hade han träffat mig, min kompis eller båten hade han fått synda hårt för den gärningen.

jag anser åxå att man skall visa respekt, med det ska gälla åt båda hållen.

Kommentera

Bara lite ot...
          Jag vet inte reglerna i 08 skärgård, ni har säkert en massa specialare tack vare de skärgådsboende. (Di sa allti va så speciella di dä stöckhölmana ;p ) Reglerna i övrigt är, som jag tolkat dem, att spöfiske från stillaliggande båt är tillåtet överallt längs kusterna och de stora sjöarna, med undantag för en del åmynningar och givetvis fredade områden vid leken.
          Jag blev ofta bortkörd från ett område när jag var yngel, men nu vet jag att gubbfan som brukade jaga bort mig INTE hade rätt till det, och att hans gäddsaxar inte heller var berättigade. Han ville bara ha vattnet för sig själv. Han slutade tjafsa så fort man hade kommit i målbrottet, det tydde ju lite på hans mod... Risken/chansen finns ju att det inte är några specialregler uppe hos er heller, utan att vissa av öborna bara har en gen för mycket eller för lite...

Sen får man ju givetvis använda lite sunt förnuft, och inte reta dem i onödan, utan respektera att folk vill kunna bada eller grilla på bryggan utan en massa beten som landar runt fötterna.
          Senast ändrad av peter; 2007-04-23, 13:49.
          mer minor i trålarna

Kommentera

Jag har alltid antagit att allemansrättens principer " inte störa eller förstöra " gäller det fria fisket.
            Trots att jag själv fiskar blir man lite sur när någon envisas med att fiska intill våra bryggor och lilla badstrand när vi är där. Jag försöker tänka på detta när jag själv fiskar.
            Å andra sidan är ju frågan om vad som är störande högst subjektivt så konflikter lär väl alltid uppstå.
            Men i ljuset av att det fria fisket fortfarande ifrågasätts anser jag att vi alla bör tänka på att ta hänsyn till omgivningen när vi ägnar oss åt fiske.
            (Jag menar inte att någon här skulle ha brustit på den punkten )
            En och annan skrikande eller stenkastande dåre är väl oundviklig även på sjön men hur vi fiskare uppfattas av allmänheten är mycket upp till oss själva.
            Det var inte bättre förr, det är bara värre nu.

Kommentera

Kan tillägga att de flesta "riktiga" skärgårdsbor jag träffat eller känner inte har så mycket emot fritidsfiskare. Däremot hyser många en stark motvilja mot kommersiella verksamheter som bygger på det fria fisket utan att ge något tillbaka i form av arbetstillfällen eller fiskevård.

Jag håller mig neutral i den frågan
              Det var inte bättre förr, det är bara värre nu.

Kommentera

Finns ingen förklaring annat än att du tar med dej egna stenar se upp bara så du inte träffar idioten i skallen, de har inte ett skit att säga enligt lagen var så säker dock ska man hålla rimligt undan enligt uppgift för det privata reviret/bryggan osv iofs men där går gränsen.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TJena Johan...
                  Vart det nåt dem sista timmarna?

Hur som helst , åter till din fråga.
                  Jag vet inte exakt till 100% vad som gäller, går på känsla?

Jag vet bara att jag skulle gjort en besök hos gubben om han träffat båt/mig med stenarna.....

Skitfiske!

Kommentera

Tjenare mannen !!

Nä vi fick inget i båten ,em efter 13:00 så hade vi grymt med följare i "badviken" med villorna + runt uddarna. Blandat sprall och stora fiskar. men ingen som ville bita..

Hade som mest 3 st efter samtidigt i badviken vid klippan. Surt , så nära att lyckas, men det vart fiasko istället. Det var precis dåp det började att blåsa sydlig vind som vi började fiska sydsidan, så antar att vinden gjorde dem mera oskygga men att tempen var för låg för att de skulle bita..

Oavgjord match mellan "Broken Ones" och "No Name"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art