Fria handredskapsfisket.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fria handredskapsfisket....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Allemansrätten ger var och en rätt att vistas på/i vatten som ägs av annan person, såvida det inte föreligger officiella restriktioner om militära anläggningar eller flora och faunaskydd.

Allemansrätten berör överhuvudtaget inte fiske, därför kan man inte med stöd av den fiska var man vill. Det var därför lagen om det fria handredskapsfisket kom till.

Det allemansrätten bland annat berör är hur man bör uppträda i närheten av hus och tomter. Man ska inte störa! Segertjut över fångad fisk kan uppfattas som störande. Allmänt högljudda tillrop mellan båtpassagerarna eller andra båtar är säkert störande för många. Knattrande aktersnurra likaså. Det är oftast den störde som har tolkningsföreträde om det kommer till dispyt om man uppträtt störande eller inte.

Bästa sättet att undvika trubbel är att skippa Tokholmsfasoner när man riskerar möta vanligt folk.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
      Tomten går inte ut i vattnet, så man får fiska exakt hur nära hus man vill. Det går även utmärkt att t.ex. fiska utvadad utanför någons hus om man så vill. Om jag inte missminner mig så får man även lägga till vid bryggor och sitta där o fika, eller vad man nu vill, så länge man inte försvårar för ägaren att lägga till med sin båt. Strandskyddet är ju tänkt att hålla stränderna tillgängliga för allmänheten - om man ändå bygger för nära så förtjänar man att bli störd.

Det var iofs ett tag sedan jag kikade upp alla lagtexter - efter en incident med en "slutihuvudetgubbe" i trosatrakten. Vi fick dubbelhugg på 8+gäddor exakt samtidigt som han började slå med ett järnrör i en sten för att skrämma fisken. Tydligen väckte hans ljud gäddorna, för det blev den värsta huggsexa jag varit med om strax efter. Riktiga skärgårdsbor har jag aldrig haft problem med, de som det blivit incidenter med är utflyttade stockholmare som helt saknar koll.
      En mycket bra tråd. Vi behöver nog alla veta och förstå våra rättigheter och skyldigheter vad gäller det fria fisket.

Limnos, du har helt rätt i att lagarna tillåter mer än de flesta tror. Dessvärre är det mycket komplicerat att tolka de olika lagutrymmen som skulle kunna anföras av de olika parterna i ovanstående exempel.
      Ett exempel kan vara att det är skillnad om bryggan ligger på en tomt eller inte. Och även om vi visste med säkerhet vad lagen förestavade i de olika fallen skulle vi behöva veta huruvida en specifik brygga tilhörde en tomt eller inte. Personligen har jag inte kunskapen om detta ens vad gäller alla bryggor i mitt närområde, än mindre överallt där jag fiskar.
      Och i exemplet vadaren, hur skulle du själv uppleva att någon fiskade 20-50 meter ifrån din veranda eller 2 meter från din badbrygga?
      Ibland måste vi fiskare också tillämpa tite folkvett.

Om jag utövar mina rättigheter med god hänsyn till andra stör jag färre människor och kan med gott samvete och säkerhet förklara mina rättigheter för de som har en annan åsikt (skrikiga farbrorn), och det har hänt.
      I de fall som som rena lagbrott begås (stenkastning, hot, vapenhot, vårdlöset på sjön, svartbyggen, o.s.v) skulle jag omedelbart polisanmäla.
      Jag har dock inte upplevt något liknande själv.
      Det var inte bättre förr, det är bara värre nu.

Kommentera

Fiske i vattnet utanför ett hus från en båt var det jag tänkte mig. Inte sitta på land på någons tomt och fiska. Att tomtmark finns på land har jag aldrig ifrågasatt. Däremot är strandskyddet tänkt att fungera så bra att strand aldrig skall bli tomt - nu gör det ju tyvärr inte det, men... Däremot skulle det vara mycket intressant om någon testade att fiska utvadad utanför någon som kan tänkas anmäla saken. Då skulle juristerna få något att bita i.

Sedan brukar jag undvika att fiska nära där folk bor, men det är mest för att jag inte är så förtjust i folk.

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej igen Limnos; Nu tar vi om det från början! Du skriver: "Tomten går inte ut i vattnet, så man får fiska exakt hur nära hus man vill."
        Mitt svar: Där har du fel! Det finns både breda och smala sjötomter som går ganska långt ut i vattnet. Om du tror att du alltid får fiska hur nära ett hus du vill kommer du sannolikt att ändra åsikt den dag du sitter och fiskar på en privat brygga eller farstutrappa vid ett hus som råkar tillhöra en advokat, polisman eller allmän åklagare.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Det finns en regel som heter att man skall ta "hänsyn till hemfriden".
          Ebn luddig regel men som innebära tt man får inte vistas på mark elöler vatten om det innebär en uppenbar risk att störa de som är vattenägare. Dvs om det sitter folk på privat brygga och äter lunch så kan man inte åka in och fiska nära bryggan då detta kommer att upfattas som störande för de boende. Likaså som jag skrev tidigare då vi fiskade framför ett hus i en vik på GÖCén. farbrorn som ägde huset bad oss att inte fiska framför huste, vilket jag respekterade. Hade jag struntat i vad han sade så hade jag brutit mot regeln om "hemfriden".

men man kan inte åberopa denna regel om man inte tex ser boningshuset, och det kommer en man snubblande genom skogen och gastar att det är privat vatten. Iett sådan fall är det bara att fiska på.
          .................................................. ......................
          :popcorn

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Är driftfiske otillåtet då? Stillaliggande som att man parerar med motorn? Drivankare? Driftar ju en del med ankare med, ett i varje enda av båten kanske. Och hur gör man när det VERKLIGEN blåser på? Köra med boj?

Sist när vi var på Vättern kom en lite småsur gubbe och mumlade ngt om "ni vet att ni måste ligga stilla va pojkar?" När vi driftade en vik med spinnspöna...

Reglerna är rätt luddiga runt detta, med en massa regler som ska komplettera varann, men kortfattat så går det ut på att fiske innanför 300 metersgränsen och tremeterskurvan mfl riktlinjer (strandvattenregeln, enklavregeln och kilometerregeln) måste ske på ett sätt som inte kräver båt, vilket allt driftfiske såklart gör. Detta är orsaken till att trolling är förbjudet på så många ställen. Ska man hårddra det så är det alltså inte tillåtet att fiska utan att ha ankrat. Man får fiska från båt vart man vill, men båten måste ligga still om man är på annans vatten. För det mesta brukar ingen klaga, men om ni inte var på allmänt vatten så hade surgubben faktiskt rätt...
            mer minor i trålarna

Kommentera

Fiskemetoden som sådan får ej kräva båt, vilket gör att dragrodd och trolling ej är tillåtet. Att drifta är ju ingen fiskemetod, således är det ok att spinnfiska och meta från drivande båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Limnos; Idag är du i stöten! Tack för det fina tipset om järnröret! Jag vet att i min ungdom brukade yrkesfiskarna använda något som kallades gösstake. Den stöttes i hård sjöbotten på gösens lekplatser för att undersöka göstillgången före eventuell nätläggning. När fiskaren stötte gösstaken i botten kom göshannarna och anföll gösstaken med upprepade attacker som fiskaren kände i handen när han höll i andra änden av gösstaken ovanför vattenytan.

Låt mig föreslå dig att vid tillfälle gå in på bostadsmarknaden under strandtomter och sjötomter. Där står inte alltför sällan exempelvis att läsa: areal 12.500 kvm varav 5.000 kvm vattenområde.
                One day spent fishing adds another day to your life!
                Old Firehand

Stämmer det verkligen? Med den där staken? Det finns ju tydligen nåt som heter gösstake, men det är en stång till en gös, som är en flagga.

Kommentera

Kanske inte är vad du/ni söker men finns en del bra o veta

Fiskar mest runt Muskö-Nynäshamn och då från båt. Träffar gärna andra med samma intresse.

Mest ute efter gädda men även abborre och i vissa fall gös,

Kommentera

hijackar tråden lite vad gäller i insjöar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                      hijackar tråden lite vad gäller i insjöar?
                      Hos Länsstyrelsen får du info om aktuella sjön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art