kolla med lantmäteriet/länsstyrelsen om han har fiskerätt överhuvudtaget på sin mark ,har han inte det så be han dra åt H-e, bara för att han äger mark så betyder inte det att han har fiskerätt
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fria handredskapsfisket....
Collapse
X
-
Tomten går inte ut i vattnet, så man får fiska exakt hur nära hus man vill. Det går även utmärkt att t.ex. fiska utvadad utanför någons hus om man så vill. Om jag inte missminner mig så får man även lägga till vid bryggor och sitta där o fika, eller vad man nu vill, så länge man inte försvårar för ägaren att lägga till med sin båt. Strandskyddet är ju tänkt att hålla stränderna tillgängliga för allmänheten - om man ändå bygger för nära så förtjänar man att bli störd.
Det var iofs ett tag sedan jag kikade upp alla lagtexter - efter en incident med en "slutihuvudetgubbe" i trosatrakten. Vi fick dubbelhugg på 8+gäddor exakt samtidigt som han började slå med ett järnrör i en sten för att skrämma fisken. Tydligen väckte hans ljud gäddorna, för det blev den värsta huggsexa jag varit med om strax efter. Riktiga skärgårdsbor har jag aldrig haft problem med, de som det blivit incidenter med är utflyttade stockholmare som helt saknar koll."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Hej Limnos; Idag är du i stöten! Tack för det fina tipset om järnröret! Jag vet att i min ungdom brukade yrkesfiskarna använda något som kallades gösstake. Den stöttes i hård sjöbotten på gösens lekplatser för att undersöka göstillgången före eventuell nätläggning. När fiskaren stötte gösstaken i botten kom göshannarna och anföll gösstaken med upprepade attacker som fiskaren kände i handen när han höll i andra änden av gösstaken ovanför vattenytan.Ursprungligen postat av limnos Visa inläggTomten går inte ut i vattnet, så man får fiska exakt hur nära hus man vill. Det går även utmärkt att t.ex. fiska utvadad utanför någons hus om man så vill. Om jag inte missminner mig så får man även lägga till vid bryggor och sitta där o fika, eller vad man nu vill, så länge man inte försvårar för ägaren att lägga till med sin båt. Strandskyddet är ju tänkt att hålla stränderna tillgängliga för allmänheten - om man ändå bygger för nära så förtjänar man att bli störd.
Det var iofs ett tag sedan jag kikade upp alla lagtexter - efter en incident med en "slutihuvudetgubbe" i trosatrakten. Vi fick dubbelhugg på 8+gäddor exakt samtidigt som han började slå med ett järnrör i en sten för att skrämma fisken. Tydligen väckte hans ljud gäddorna, för det blev den värsta huggsexa jag varit med om strax efter. Riktiga skärgårdsbor har jag aldrig haft problem med, de som det blivit incidenter med är utflyttade stockholmare som helt saknar koll.
Låt mig föreslå dig att vid tillfälle gå in på bostadsmarknaden under strandtomter och sjötomter. Där står inte alltför sällan exempelvis att läsa: areal 12.500 kvm varav 5.000 kvm vattenområde.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
-
Nej nu är Du allt ute och cyklar det ingår alltid vatten och sjöbotten på strandtomter (har strandtomt på ö själv) och det måste det för att Du ska äga den sjöbotten som kommer upp pga landhöjningen, så visst äger tomtägarna området närmast land, dock har man inte vattenrätt för fiske med fasta redskap det är det bara fast boende som kan ha och oftast är det hemmanen som ägs av åretruntboende/bofasta.Ursprungligen postat av limnos Visa inläggTomten går inte ut i vattnet, så man får fiska exakt hur nära hus man vill. Det går även utmärkt att t.ex. fiska utvadad utanför någons hus om man så vill. Om jag inte missminner mig så får man även lägga till vid bryggor och sitta där o fika, eller vad man nu vill, så länge man inte försvårar för ägaren att lägga till med sin båt. Strandskyddet är ju tänkt att hålla stränderna tillgängliga för allmänheten - om man ändå bygger för nära så förtjänar man att bli störd.
Det var iofs ett tag sedan jag kikade upp alla lagtexter - efter en incident med en "slutihuvudetgubbe" i trosatrakten. Vi fick dubbelhugg på 8+gäddor exakt samtidigt som han började slå med ett järnrör i en sten för att skrämma fisken. Tydligen väckte hans ljud gäddorna, för det blev den värsta huggsexa jag varit med om strax efter. Riktiga skärgårdsbor har jag aldrig haft problem med, de som det blivit incidenter med är utflyttade stockholmare som helt saknar koll.
Sen bör Du nog läsa igenom Allemansrätten för Du verkar ha hoppat över dem delar i texten som inte passar Dina syften, Du får inte lägga till med båt i direkt anslutning till hus eller vid privata bryggor annat än i nödlägen, att gå iland på en privat brygga och sätta sig och fika är samma sak som att gå in i en villatomt och sätta sig på altanen och fika, det gillas inte av varken lag eller villaägare!
Du får heller inte bedriva aktiviteter (tex fiske) så nära hus/strand att det gör intrång på dem boendes integrittet, så att ligga med båten precis utanför någons strandtomt när dem tex badar eller sitter och äter eller gör något annat på sin tomt är ett brott mot reglerna, och ett tydligt bevis på ett respektlöst uppträdande som ger sportfiskare dåligt rykte bland dem som har tomter i skärgården.
Har fiskat i N Roslagen sedan barnsben men aldrig blivit påhoppad av varken infödda skärgårdsbor eller inflyttade så det är nog en fråga om eget uppträdande och hur man agerar när man är ute och fiskar, man blir i regel behandlad efter hur man uppträder så ofta kan det nog vara lite självförvållat när Du/Ni får skäll.
Fiskar man på tillåtna ställen och visar normal respekt för andra människors privatliv och egendom så brukar det inte vara några problem, alltså hänsyn och sunt förnuft räcker långt
Kommentera
-
Jag måste inflika att biten med hur man själv beter sig stämmer inte. Jag är en resonabel person, men att folk ska köra bort mig när det inte finns ett hus inom synhåll med hänvisning till att "det är mitt vatten och mina fiskar". Alltför många ggr så beter sig den skärgårdsbefolkningen (bopfasta/ sommarboende som regelrätta skithål.
Det hänger definitivt inte på mitt uppförande. Jag vet ex när folk med motorhaveri blivit utbogserade i fjärden för att dom gjort intrång på "privat " vatten, eller blivit hotade med hagelbössor, eller som jag blit stenkastade. Jag vet också om folk som blivit tillknuffade av folk med riktigt stora båtar.
Så jag måste faktiskt säga att ofta är det ( i mitt fall) skärgårdsbefolkningen som beter sig illa.
Bra läsning: http://geonord.org/law/pdf/alleman03.pdf
"Båtar får förtöjas vid strand som inte utgör tomt
och inte heller är fridlyst enligt andra regler, till exempel
till skydd för fågellivet. Helt tillfällig förtöjning
är tillåten till och med vid annans brygga
utanför tomtmark, om inte ägaren hindras i sin användning.
Också tillfällig ankring på annans vatten
får i regel godtas.".................................................. ......................
:popcorn
Kommentera
-
Aha. Så då kanske det är mäklarnas fel som vanligt. En lite rolig diskussion mellan två "Tokholmare" på en brygga i Furusundsområdet löd: "hela viken här är min". Mannen pekade svepande omkring sig. "Jaså, då är det där tjuvfiskare?" Sa kamraten och pekade på oss. "Ja, någon form av tjuvfiske är det". Nästa gång vi såg dem tog de upp ett nät lagt rakt över ett sund och skrek "Vi får gös, ser ni - gös! Vi får gös!". Stollar. Nu är de slut (gösarna alltså, stollarna var slut från början).
En sjövild gubbe sprang omkring och viftade en gång. Han hade satt fast pålar här och var i "sin" vik och påstod att det var fasta redskap och att vi inte fick fiska inom 200 meter från dem. Trodde han skulle få hjärtattack när jag sakligt berättade vad lagen sa om den saken. 10 år senare tyckte jag mig känna igen en föreläsare vid Uppsala universitet - visade sig vara samma gubbe. Lite kul. Jag påminde honom inte om incidenten. Tydligen var det vanligt med gäddor över 20 och gösar över tio i nät där. Jag påpekade inte att han endera ljög eller hade ett skålpund-besman. Jag kan vara diplomatisk när det verkligen behövs.
Det är kul nästan jämt."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
AMEN.Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inläggJag måste inflika att biten med hur man själv beter sig stämmer inte. Jag är en resonabel person, men att folk ska köra bort mig när det inte finns ett hus inom synhåll med hänvisning till att "det är mitt vatten och mina fiskar". Alltför många ggr så beter sig den skärgårdsbefolkningen (bopfasta/ sommarboende som regelrätta skithål.
Det hänger definitivt inte på mitt uppförande. Jag vet ex när folk med motorhaveri blivit utbogserade i fjärden för att dom gjort intrång på "privat " vatten, eller blivit hotade med hagelbössor, eller som jag blit stenkastade. Jag vet också om folk som blivit tillknuffade av folk med riktigt stora båtar.
Så jag måste faktiskt säga att ofta är det ( i mitt fall) skärgårdsbefolkningen som beter sig illa.
Bra läsning: http://geonord.org/law/pdf/alleman03.pdf
"Båtar får förtöjas vid strand som inte utgör tomt
och inte heller är fridlyst enligt andra regler, till exempel
till skydd för fågellivet. Helt tillfällig förtöjning
är tillåten till och med vid annans brygga
utanför tomtmark, om inte ägaren hindras i sin användning.
Också tillfällig ankring på annans vatten
får i regel godtas."
Då vet jag vart jag och Jonas skall åka och dunka iväg dragen då?
BLir nog ett 3 timmars nötande utanför hans hus...
Kommentera
-
Om jag inte misstar mig så är det inte lagligt att lägga nät på det sättet.Ursprungligen postat av limnos Visa inläggNästa gång vi såg dem tog de upp ett nät lagt rakt över ett sund.................................................. ......................
:popcorn
Kommentera
-
Visst kan de äga vattnet och marken under vattnet, men det betyder inte att inte andra får beträda den. Lika lite som att du kan stoppa någon från att knalla omkring i skogen bara för att du äger den. Menar du att man t.ex. inte skulle få åka med kanot i åar med tomtmark ned mot vattnet? Strandskyddet är, som sagt, till för att "folk" alltid ska kunna gå längs med stränder utan att bli stoppade. I vissa fall har personer tvingats såga bort delar av staket för att de förhindrat framkomligheten längs med stränderna.Senast ändrad av limnos; 2007-04-24, 13:03."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Jag har inte blivit påhoppad/tillsagd någon gång i N Roslagen, men vid flera tillfällen i T.ex Trosa. Så ditt resonemang om att du skulle skött dig så mycket bättre och därmed klarat dig från angrepp håller definitivt inteUrsprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
Har fiskat i N Roslagen sedan barnsben men aldrig blivit påhoppad av varken infödda skärgårdsbor eller inflyttade så det är nog en fråga om eget uppträdande och hur man agerar när man är ute och fiskar, man blir i regel behandlad efter hur man uppträder så ofta kan det nog vara lite självförvållat när Du/Ni får skäll.
Fiskar man på tillåtna ställen och visar normal respekt för andra människors privatliv och egendom så brukar det inte vara några problem, alltså hänsyn och sunt förnuft räcker långt
De gånger man har problem med människor i skärgården så är det påfallande ofta Tokholmare och inte bofasta, vilket också gäller i inlandet vid olika fiskevatten. B.la hade ett område i Dalälven problem med en Tokholmare för många år sedan, där fiskeföreningen förklarade reglerna och allemansrätten utan vidare resultat.
Skriver förövrigt under på dina 2 avslutande rader!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 151 visningar