Mjukvara till en GPSmottagare ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjukvara till en GPSmottagare ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av xtc
    Det låter skumt, dyker den upp som nån typ av usb enhet i enhetshanteraren?
    Har varit med om något likn, och då kunde man ställa vilket comport den skulle knyta till gpsen,
    Känns som att det skall vara något sådant. Det följde inte med nån drivrutin?
    NU får iaf org. programmet signaler från GPSmottagare !

Kollade enhetshanteraren som du sa, och kollade lite olika "nya" enheter som kommit fram. Så stod "bitar/sek" på 9600 där ist för de 4800 som enheten antagligen har som max eftersom det står i manualen att man skall använda det.

Frågan är bara varför 9600 ligger som standard och varför inte orgprogrammet är programmerat så det går "över" enhetshanteraren och inte tvärtom

TACK för spåret!
    sigpic

Kommentera

Flode Ozi och GPS "puckar" är mitt specialområde har haft en hel drös bla den som finns på din länk brukar funka skitbra, haft en sån i flera år zero problem men har sålt den med den förra datorn.
      Ladda hem detta programmet gratis på ozis sida super för trilskande comportar, du får veta allt du behöver inga problem, bara följa vad som står
      Ozis hemsida först sedan Utilities sedan Com Port Checker.
      Lycka till när du ser bilden på 15tums skärmen i full färg så känns det bra! (och billigt)
      Kolla upp menyn för snabbvalstangenter arkiv och neråt där kan du ställa knappar för blixtsnabb in och utzoomning i kortet (F knapparna) samt skapa/bryta kontakten med GPS antennen
      Om viss mjukvara över exv Vättern skulle behövas skicka privat
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Flode Ozi och GPS "puckar" är mitt specialområde har haft en hel drös bla den som finns på din länk brukar funka skitbra, haft en sån i flera år zero problem men har sålt den med den förra datorn.
        Ladda hem detta programmet gratis på ozis sida super för trilskande comportar, du får veta allt du behöver inga problem, bara följa vad som står
        Ozis hemsida först sedan Utilities sedan Com Port Checker.
        Lycka till när du ser bilden på 15tums skärmen i full färg så känns det bra! (och billigt)
        Kolla upp menyn för snabbvalstangenter arkiv och neråt där kan du ställa knappar för blixtsnabb in och utzoomning i kortet (F knapparna) samt skapa/bryta kontakten med GPS antennen
        Om viss mjukvara över exv Vättern skulle behövas skicka privat

Då får det väl bli en liten Guide här då

Har nu kollat att det är COM3 och 4800bitars som gäller.

"Välj din GPS här"
        Skall man ta NMEA där då eller vad skall man välja?

Börjar ett "plotterspår" såfort man börjar röra på sändaren? (Sitter just nu på min sationära och testar".

Vart hittar jag kartor till Ozi ? Har ju massa sjökort som fungerar skitbra med Fugawi och en alla Friluftkartor m.m
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Då får det väl bli en liten Guide här då

Har nu kollat att det är COM3 och 4800bitars som gäller.

"Välj din GPS här"
          Skall man ta NMEA där då eller vad skall man välja?

Börjar ett "plotterspår" såfort man börjar röra på sändaren? (Sitter just nu på min sationära och testar".

Vart hittar jag kartor till Ozi ? Har ju massa sjökort som fungerar skitbra med Fugawi och en alla Friluftkartor m.m
          Flode dessvärre har inte tid nu ska till Granvik imorgon kväll och min egen dator trilskas typiskt nog allvarligt problem verkar det som, men om du har kartor som fungerar med Fugawi funkar de lika bra med Ozi brukar kallas BSB filer, importera kartfilerna i Ozi knepigt jag vet om man är ovan.
          Ja när allt funkar kommer du se dej själv (båten) förflytta sej själv direkt på korten i datorn har du inte sett detta tidigare blir det stora ögon helt enkelt en kanongrej som jag haft stor nytta av
          Vid val av GPS välj annan (endast NMEA)

Kommentera

Flode dessvärre har inte tid nu ska till Granvik imorgon kväll och min egen dator trilskas typiskt nog allvarligt problem verkar det som, men om du har kartor som fungerar med Fugawi funkar de lika bra med Ozi brukar kallas BSB filer, importera kartfilerna i Ozi knepigt jag vet om man är ovan.
            Ja när allt funkar kommer du se dej själv (båten) förflytta sej själv direkt på korten i datorn har du inte sett detta tidigare blir det stora ögon helt enkelt en kanongrej som jag haft stor nytta av
            Vid val av GPS välj annan (endast NMEA)
            Jasså du skall dit upp iaf trots vindarna! Det var friskt

LYCKA TILL!

Vi kanske syns i helgen
            sigpic

Kommentera

Kul att det börjar fungera för dig. Har du inte hittat hur du laddar sjökorten, så om du har bsb kort så importerar du dessa via file/import.
              Friluftskartan är jag osäker på om jag fick att fungera i ozi.
              Kör mest fugawi nu förtiden. Mest av gammal vana.

Kommentera

Jasså du skall dit upp iaf trots vindarna! Det var friskt

LYCKA TILL!

Vi kanske syns i helgen
                Flode har ställt in resan tills vidare pga väderutsikterna, har du problem med kartfilerna och importen av dem låt mej veta kan nog hjälpa till

Kommentera

Flode har ställt in resan tills vidare pga väderutsikterna, har du problem med kartfilerna och importen av dem låt mej veta kan nog hjälpa till
                  Verkar som jag behöver lite hjälp med pretty much everything

Steg ett är att se min lilla GPSmottagare på skärmen och hur den flyttar sig när man rör sig.

Kartorna får bli steg två, har förresten inte provat det än

BTW; Fungerar det med en "trial-test" version?

Hittade inget Ozi där jag brukar "köpa" mina program hehe
                  Senast ändrad av Flodebanan; 2006-11-29, 18:17.
                  sigpic

Kommentera

Har för mig att det funkar i trial versionen, är inte helt säker. Importen fungerar iallafall om du startar den som heter "oziexplore trial". Kommer inte ihåg om det var så att gps stödet inte fanns.
                    Ozi brukar vara svårt att hitta.

Kommentera

Ursprungligen postat av xtc
                      Har för mig att det funkar i trial versionen, är inte helt säker. Importen fungerar iallafall om du startar den som heter "oziexplore trial". Kommer inte ihåg om det var så att gps stödet inte fanns.
                      Ozi brukar vara svårt att hitta.
                      Mitt Fugawi hänger sig såfort jag fixat rätt COMport till GPSEN och sätter igången loggen för att kolla om den fungerar
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 321 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art