Mjukvara till en GPSmottagare ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjukvara till en GPSmottagare ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Vilket fiske dom har nu Kanske borde åkt iaf :P
    Flode say no more är redan gråtfärdig men vädret är enligt sajterna för hårt för min nuvarande båt, får lov att vänta på lugnare förhållanden eller leja Abelsson, den killen kan sin sak och bra sjöben har han också, vilken fisk sanslöst fin
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av rogga3
      Tycker att Transas Navigator är det bästa. Då har man dessutom sjökort över hela världen i sin lilla bärbara. Har suttit först i en Longtailbåt i Thailand och senare fiskat kräftor i Vättern med programmet, funkade hur bra som helst. Förresten samma program som används av ex. Polisen och Sjöräddningen. Nackdelen är att man måste ha en dator. Det blir ju inte lika kompakt som en liten kartplotter, men istället jäkligt kraftfullt med ex. dubbla skärmbilder. Går att koppla in ekolod, autopilot etc. Finns i stora billiga butiken
      Transas Navigator? är det inte det programmet som kräver en "dongel" plugin grej på serieporten för att fungera fullt ut?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Flode say no more är redan gråtfärdig men vädret är enligt sajterna för hårt för min nuvarande båt, får lov att vänta på lugnare förhållanden eller leja Abelsson, den killen kan sin sak och bra sjöben har han också, vilken fisk sanslöst fin
        Hehe, när det är sådant fiske funderar man ju på om det inte vore värt att chansa Eller kanske inte...
        sigpic

Kommentera

Hehe, när det är sådant fiske funderar man ju på om det inte vore värt att chansa Eller kanske inte...
          Nej vet vad de vädersiffrorna innebär utanför Karlsborg, finns inga marginaler då och sånt är inte roligt, har fått ta mej iland två gånger på Vättern med andan i halsen och vågorna bitande i akterspegeln... räcker med det
          Riktigt elak sjö kan det vara, har inte varit med om nåt liknande ens på Östersjön.
          Hade jag haft den nya klar hade vi åkt men det blir en rörlig upplevelse därute!
          Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-30, 19:00.

Kommentera

Nej vet vad de vädersiffrorna innebär utanför Karlsborg, finns inga marginaler då och sånt är inte roligt, har fått ta mej iland två gånger på Vättern med andan i halsen och vågorna bitande i akterspegeln... räcker med det
            Riktigt elak sjö kan det vara, har inte varit med om nåt liknande ens på Östersjön.
            Hade jag haft den nya klar hade vi åkt men det blir en rörlig upplevelse därute!
            Du som har lite erfarenhet inom området.

Vad tror du min lilla båt klarar av när det som nu är sydlig vind?
            Jag har inget alls att "jämnföra" med
            sigpic

Kommentera

Du som har lite erfarenhet inom området.

Vad tror du min lilla båt klarar av när det som nu är sydlig vind?
              Jag har inget alls att "jämnföra" med
              Det står på linders hemsida vad de är godkända för:

CE-märkt enligt kategori C: Kustfarvatten och inomskärs

Jag tror det är 12m/s men misstänker att det inte är aktuellt med fiske i sådana vindar.
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                Det står på linders hemsida vad de är godkända för:

CE-märkt enligt kategori C: Kustfarvatten och inomskärs

Jag tror det är 12m/s men misstänker att det inte är aktuellt med fiske i sådana vindar.

Tror det är aktuellt med sjöräddningen i sådan vindar, man kommer väl knappst ur hamnen innan båten är vattenfylld och man ligger i vattnet
                sigpic

Kommentera

12 s meter är inte att rekommendera även om båten skulle klara detta är det inget nöje alls, fruktansvärt slitsamt efter ett tag, allt gungar och far åt alla håll, svårt att få ut grejor och missöden och trassel bara väntar....
                  Har för mej att Linder är en mindre alubåt, ska du ut utanför Karlsborg se till att ha säkra prognoser då, i alla fall nåt jag föredrar, inget vindskydd har du heller antar jag är väl en öppen båt.
                  Blir det kallare kommer nog vädret lugna sej då har du chansen norr om Granvik betydligt lättare att sätta sej i skydd om nödvändigt, rätt dag kan fisket vara riktigt bra!
                  PS hur går det med programvaran det börjar bli

Kommentera

12 s meter är inte att rekommendera även om båten skulle klara detta är det inget nöje alls, fruktansvärt slitsamt efter ett tag, allt gungar och far åt alla håll, svårt att få ut grejor och missöden och trassel bara väntar....
                    Har för mej att Linder är en mindre alubåt, ska du ut utanför Karlsborg se till att ha säkra prognoser då, i alla fall nåt jag föredrar, inget vindskydd har du heller antar jag är väl en öppen båt.
                    Blir det kallare kommer nog vädret lugna sej då har du chansen norr om Granvik betydligt lättare att sätta sej i skydd om nödvändigt, rätt dag kan fisket vara riktigt bra!
                    PS hur går det med programvaran det börjar bli
                    Hehe, jag kmr inte ut i 12sekm

Snackade med en riktig datasnubbe igår. Han påstod att man var tvungen att "ha" kartan över stället öppen för att GPS;en skulle bli utmärkt med en prick på kartan. P.g.a att kartan annars inte hade ngn referenspunkt på ngt sätt Får väl testa till helgen...
                    sigpic

Kommentera

Hehe, jag kmr inte ut i 12sekm

Snackade med en riktig datasnubbe igår. Han påstod att man var tvungen att "ha" kartan över stället öppen för att GPS;en skulle bli utmärkt med en prick på kartan. P.g.a att kartan annars inte hade ngn referenspunkt på ngt sätt Får väl testa till helgen...
                      Exakt rätt!
                      Har du sjökort (KAP filer) men inget "äkta" sjökortsprogram?
                      Laptop dator är kanske inte att rekommendera i öppen båt, själv har jag sådan fantastisk storlek på bilden men gömmer den under hardtoppen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34