Mjukvara till en GPSmottagare ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjukvara till en GPSmottagare ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmmm lätt förvirrad här utan ett program som OZI Fugawi etc. installerat och med kartor antingen sjökort eller landkartor som bakgrund blir det nog knepigt den mjukvaran är nödvändig och då åtminstone tror jag Ozi i fullversion du kan alltid hämta trail versionen från Ozis hemsida det enda den behöver är serienumret och keycoden för att bli fullvärdig med full real tids tracking.
    Trail versionen tror jag inte funkar för detta (för då skulle ingen köpa den) den är bara ett begränsat smakprov för att du ska kunna se funktionerna i programmet.
    Har du sjökorts filer som passar fugawi dvs KAP filer över svenska sjökort funkar dessa i ozi också.
    Programmet som ingick med pucken kommer bara visa hur många satelliter du har kontakt med om du lägger pucken på fönsterbrädan samt tror jag din aktuella lat/long position på fönsterbrädan ingen realtids tracking annat än om du kånkar runt datorn på gården och då i lat/long format.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Mitt Fugawi hänger sig såfort jag fixat rätt COMport till GPSEN och sätter igången loggen för att kolla om den fungerar
      Om du köpt den versionen där jag misstänker kan vara korrupta filer funkar dåligt eller en trail version av fugawi

Kommentera

man får tänka på att en usb gps simulerar en com port på datorn så com ports nummret kan variera, smidigast är att kolla i enhetshanteraren under portar så kommer den att ligga där... stoppar du i gps:en efter du har startat datorn så får den ett nytt nummer... än gången innan typ....
        www.teamdb.se[FONT="Verdana"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av baboon_ass
          man får tänka på att en usb gps simulerar en com port på datorn så com ports nummret kan variera, smidigast är att kolla i enhetshanteraren under portar så kommer den att ligga där... stoppar du i gps:en efter du har startat datorn så får den ett nytt nummer...
          Svar NEJ stämmer inte alls så länge du ansluter till samma USB port kommer det fungera utan att ändra inställningar.
          USB anslutning är också en COM port på datorn och GPS antennen kommer att upptäckas av GPS com port checker ändra värde i ozi inställningar till vad som angivits vid identifieringen baud rate såväl som vilken comport funkar sedan hur länge som helst.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-29, 19:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
            Svar NEJ stämmer inte alls så länge du ansluter till samma USB port kommer det fungera utan att ändra inställningar.
            USB anslutning är också en COM port på datorn och GPS antennen kommer att upptäckas av GPS com port checker ändra värde i ozi inställningar till vad som angivits vid identifieringen baud rate såväl som vilken comport funkar sedan hur länge som helst.
            Så fungerar min med, alltid samma COMport

Ang Fugawi har jag ett ex köpt i "pirataffären" som fungerat skitbra till allt annat, skall testa tanka en annan version o kolla
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Så fungerar min med, alltid samma COMport

Ang Fugawi har jag ett ex köpt i "pirataffären" som fungerat skitbra till allt annat, skall testa tanka en annan version o kolla
              Flode kan inget om Fugawi aldrig kört detta men borde vara ganska likt Ozi vad gäller exv. sjökortsfiler vet att du kan använda svenska KAP sjökortsfiler i bägge programmen "importerar" dessa i sk BSB format dvs en hänvisning till datorn var den hittar den fulla kap filen som du måste ha lagrad nånstans på hårddisken, får ej flyttas utan att du återigen importerar den till programmet.

Kommentera

ok.. har provat lite olika typer av gps pukkar och alla beter sig så även om jag sätter i gpsen i datorn i samma com port och sen startar datorn .... men som man säger ... utveclingen går framåt... vad kör ni med för gps?
                www.teamdb.se[FONT="Verdana"][/FONT]

Kommentera

Spelar ingen roll vilken GPS det är, ska funka ändå.
                  Har du XP på datorn?
                  Äldre system kan nog vara krångliga men xp funkar det vet jag

Kommentera

Hmmmm, använder inget av era program

Tycker att Transas Navigator är det bästa. Då har man dessutom sjökort över hela världen i sin lilla bärbara. Har suttit först i en Longtailbåt i Thailand och senare fiskat kräftor i Vättern med programmet, funkade hur bra som helst. Förresten samma program som används av ex. Polisen och Sjöräddningen. Nackdelen är att man måste ha en dator. Det blir ju inte lika kompakt som en liten kartplotter, men istället jäkligt kraftfullt med ex. dubbla skärmbilder. Går att koppla in ekolod, autopilot etc. Finns i stora billiga butiken

Kommentera

Flode har ställt in resan tills vidare pga väderutsikterna, har du problem med kartfilerna och importen av dem låt mej veta kan nog hjälpa till

Vilket fiske dom har nu Kanske borde åkt iaf :P
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 117 visningar
                      1 gilla