Nya fisketrenden 2016? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya fisketrenden 2016?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Jag tycker en trend verkar vara att fler och fler lägger mer tid och pengar på sin utrustning i förhållande till själva fisketiden. Rulltrim, betestillverkning, spöbygge, flugor, båtar, diskussioner här innan köp osv..
    Fler och fler verkar "djupdyka" i sitt intresse.
    Absolut inget fel i det, tvärtom!
    Själv är jag en sjukt nördig rullmekare och på så vis skänker rullarna mig glädje året runt, även när isen ligger tjock! :-)
    Jo man får ju inte många fisketimmar egentligen, så för å känna av lite "fiskekänsla" så får man skruva i nån rulle elr trixa till ett spö. Kanske ett bete som går lite halv snett vid test sen förra fiskerundan osv.

De är en grej jag hoppas folk gör... Finns allt för många som knappt vågar öppna sina rullar för dem är rädda för att dem inte får ihop dem igen(elr liknande), speciellt folk som äger ambassadörer... Skicka iväg en så pass lätt meckad rulle på service är bara onödigt, dock lär man känna sig lite dum efter man öppnat en själv och sett hur lätt de är

Ska jag vara ärligt så hinner jag inte få hem en rulle innan jag skruvat sönder den å kollat in minsta detalj, priset har ingen betydelse för mig av å rygga tillbaks när jag sitter med skruvmejslen i högsta hugg... De är ju de som är de intressanta, varför en rulle kan vara "så dyr". Oftast ser man de inuti... Ibland inte.

Mera hemmameck åt folket!
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Själv tror jag spinnare kommer bli mer trendigt, Mörrumspinnaren var en av mina favoriter som jag fångat ett gäng gäddor på som liten. Så olika spinnare till både abborre, adelfisk samt gädda kommer göra en comeback!

Kommentera

Åh hoppas du har rätt. Spinnare har legat i garderoben allt för länge. Mörrumspinnare är värda att ligga i finboxen igen!
        <*)))>< <*)))>< <*)))><
        Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Ny och ny men jag tror att trenden att gnälla på allt som är nytt och trendigt kommer att fortsätta (öka). Visst var allt bättre förr, fiska med en krok och ett flöte, ATOM, Swim Whizz, nylon, korkhandtag, klubba all fisk, etc. ? Varför behöver vi nå't nytt? Ve den som inte fiskar som jag gör och alltid gjort?

En gång i tiden var ATOM också en trend. Hemska tanke...

Kommentera

C&R är ingen trend utan numera, för många sportfiskare, en helt naturlig del av sportfisket. Visst har det ökat försäljningen av avkrokningsmattor från inga till en hel del...

Att inte vara trendkänslig i betydelsen att inte tvunget köpa det där nya "superbetet" eller ett nytt spö trots att man har ett ändamålsenligt är inte samma sak som att inte lära nytt.

Mitt inlägg var kanske lite "gnäll" mot sportfiskeindustrins ständiga behov av att kränga prylar och få oss att tro att det är ett måste för ett framgångsrikt fiske.

För min del så tror jag inte att jag kommer hoppa på någon trend inköpsmässigt.
            Kommer någon på en upptackling som ökar chansen att få en karp på kroken så kanske jag knyter några nya riggar (jag har redan alla tänkbara krokar och tafsmaterial)...

Sedan är ju många trender gamla när de kommer till oss. Jerkbait och dropshot hade existerat i flera decennier innan i USA.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-12-27, 00:39.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Ny och ny men jag tror att trenden att gnälla på allt som är nytt och trendigt kommer att fortsätta (öka). Visst var allt bättre förr, fiska med en krok och ett flöte, ATOM, Swim Whizz, nylon, korkhandtag, klubba all fisk, etc. ? Varför behöver vi nå't nytt? Ve den som inte fiskar som jag gör och alltid gjort?

En gång i tiden var ATOM också en trend. Hemska tanke...
              Håller med även om jag gärna själv gnäller lite på trenderna.

Jag hoppas det blir en trend att fiskare i allmänhet, särskilt yngre, inser att gamla metoder, utrustningar och beten fungerar även idag. Det måste inte vara det allra senaste och dyraste men samtidigt måste inte heller nymodigheter vara av ondo. Den balansen verkar svår att hitta och påverkar säkerligen mångas fiske negativt (det har det åtminstone gjort för mig, både i mina perioder som trendfiskare och konservativ sådan).

Tvärtom går det att kombinera det bästa av två världar utan att antingen bli trendfiskare som alltid köper det nyaste och mest exklusiva eller ultrakonservativ retrofiskare som tittar snett på allt som inte är 35+ år och kommer från Svängsta.

Kommentera

[QUOTE=NKOTB;1027860...ny teknologi kommer utvecklas med fokus att minimera "bompassen".[/QUOTE]

Varför?

Kommentera

För egen del tror jag att jag ska kasta liv i traditionella metet med rödvitt flöte och mask

Alldeles för många år sen utan någon anledning, simpelt, kul och back to basics

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Tvärtom går det att kombinera det bästa av två världar utan att antingen bli trendfiskare som alltid köper det nyaste och mest exklusiva eller ultrakonservativ retrofiskare som tittar snett på allt som inte är 35+ år och kommer från Svängsta.
                    "Det finns även billiga rullar som gör god tjänst; det gäller bara att se upp med de klenaste missfostren av utländsk härkomst." Så uttryckte Bertil Höglund saken i sin artikel om haspelfiske i Fiskeboken, Tidens förlag, 1961. Vissa fördomar sitter i (även om knappast någon idag skulle formulera sig som Höglund). Att något svenskt företag skulle tillverka klena missfoster fanns inte i den tidens föreställningsvärld men det var också innan Abumatic 220 lanserades. Nuförtiden tillverkas undermålig fiskeutrustning världen över. Det är vad kapitalisterna kallar utveckling. Min spådom är att den trenden kommer att bestå.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Varför?
                      Jag vet inte!! Jag bara ser att det kommer mer och mer pryttlar som ska fixa så att man maxar fisketuren avseende mängden och/eller storleken på fiskarna.

Men på frågan varför kan jag inte svara (om jag förstod din fråga korrekt)?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 286 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art