Nya fisketrenden 2016? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya fisketrenden 2016?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen
    Efter Downsizing kommer Downscaling.....fler o fler rensar ur i sina spö- rull- och betesarsenaler.....less is more!

/S
    Jag sålde av i stort sett all fiskeutrustning hösten 2014 efter en nytändning på fisket efter ett par års dvala.
    Rationaliserade stenhårt vid nyköp och av mig fan på att endast ha prylar jag trivs bra med och använder väldigt ofta. Inga fler orörda "shelf queens" till rullar!
    Det har gjort mitt fiske väldigt mycket mer effektivt och trivsamt. Jag har en mycket bättre utrustning och det är aldrig svårt att välja vilka prylar som ska med ut.
    Hoppas verkligen blir en trend för många har garderoberna fulla i onödan.

Kommentera

Jag tror vi kommer se två tydliga trender 2016:

Den ena har effektivitet och artinriktning som ledord.
      Här kommer många fortsätta köpa fiskeanpassade båtar, med plats för all utrustning. Och stora motorer för att spara tid på transporter och med hjälp av bl.a. elmotorer och avancerade ekolod, effektivisera fisket efter just de arter man är ute efter.
      Utrustningen kommer fortsätta vara strikt styrd efter just de arter man fiskar efter och jag tror att trenden med stora beten och påkar till spön kommer fortsätta gälla här.
      Artinriktningen och tekniska hjälpmedel kommer även innebära att vi under 2016 får se nya arter och vatten utmanas med riktat fiske. Och kanske några nya svenska rekord.....

Den andra trenden har mobilitet och finess som ledord.
      "Street fishing" tror jag skarpt på. Här fiskar man bara med utrustning man orkar bära med sig. Vilket ställer större krav på t.ex. spön och rullar att väga lite, kasta långt och ändå kunna bemästra flera olika fiskarters kännetecken. Utrustningen måste vara superkänslig samtidigt som den måste vara universal. Den ska kunna användas under många olika förhållanden och mot flera olika arter och ändå fånga fisk. Detsamma gäller inte minst betena.
      I det här fisket kommer ordet "finess" vara starkt ledande för produktutvecklarna.
      Jag tror att många fler kommer att uppskatta fisket från land, upptäcka fler vatten och fler fiskbara arter.
      Jag tror också att många kommer lockas av enkelheten och smidigheten i detta fiske. Det är en rak motpol mot det betydligt dyrare fisket med hypade båtar och elektroniska hjälpmedel vilket jag tror uppmuntrar många fler att faktiskt börja fiska.
      Mot den här gruppen kommer även utbudet av fiskekajaker och smidiga båtar riktas och utvecklas vidare. Mobilitet är ett måste här.
      Med hjälp av tävlingar, sponsrade "kändisfiskare" och satsningar på mässor och dylikt kommer den här trenden att växa betydligt i framtiden, inte bara i Sverige, det är jag säker på.

Det i alla fall vad jag tror.

Kommentera

Själv tror jag precis som tre S att streetfisket kommer öka och att fisket blir mer mobilt. Mindre sjöar och vattendrag upptäcks och exempelvis dropshot kommer öka när man fiskar på mindre platser. Både grundare eller små åar eller sjöar med tät vegetation tror jag kommer kunna leverera hyfsade fiskar. Vi lär ju oss hela tiden av bassfisket i USA och vi kommer fortsätta att anamma en stor del av vad de gör. Flippin' i tät vegetation tror jag kommer bli vanligare i jakten på borrarna.

Fisket utanför dörren i närheten där man bor kommer säkert att öka. Det blir enklare och enklare att fiska i stadsnära miljöer dit man kan ta sig kommunalt. Att bara ta sitt spö och några drag i en liten låda och gå ut tror jag på. Efter ett antal väldigt teknikfixerade år tror jag många tycker det är skönt med en kort stunds enkelt fiske.
        Back to basic liksom.

Kommentera

Vad jag tror om trenderna 2016!
          Att hela skiten fortsätter i tangentens riktning med än mer extrema inriktningar. Diverse "kändisar" kommer frontas av utrustningsbolagen för att sälja ytterligare något konstigt koncept som ska generera nya intäkter, nivån i chattforumen och på sociala medier kommer skruvas allt mer i en oangenäm riktning och ny teknologi kommer utvecklas med fokus att minimera "bompassen".

Vad jag önskar skulle hända 2016!
          - Att fisket kommer i fokus igen i form av hela upplevelsen, att, även om vi drivs av en önskan om drömfisken, lär oss uppskatta all fisk och att kanske en 4 kg gädda återigen ses som en fin fisk istället för att föraktfullt kallas snipa.
          - Att tonen i sociala medier kommer ner till en skön nivå, att vi inte verbalt avrättar en stackars 7-åring som lägger ut en bild på sin första gädda för att det stackars barnet råkade använda en lipgrip eller fotade gäddan liggande på en brygga utan avkrokningsmatta och korrekt utförd C&R ritual. Att vi kan ha intressanta diskussioner och dra lärdom av varandra utan att hamna i "sandlådan" om vilken typ av rulle som är den "rätta", vilken lina du måste ha och hur värdelös du är om du inte har den eller hur långt ner i halsen det är OK att stoppa valfritt organ på en abborre :-)
          - Att alla får ett fruktansvärt skitfiske under hela 2016!!!

Kommentera

Spinnutrustning till abborrfisket tror jag blir den stora trenden. Många spötillverkare har redan förstått att det inte finns ett stort utbud triggerspön i lägre vikter och enligt butikspersonal som jag pratat med så kommer ett flertal tillverkare täcka den luckan under 2016. Främst lågprofil till både UL-fisket och vanligt abborrfiske tror jag blir stort.

Abborrfisket överlag kommer nog explodera under 2016, fler och fler lägger delvis gäddgrejerna på hyllan och fokuserar större delen av året på abborrfisket, samma sak där - många av tillverkarna har insett det och breddar sina utbud av beten, speciellt jiggar.

Som det har nämnts tidigare - streetfishing. Stockholm Perch Meet & Street (arrangerad av Stockholm Fishing i samarbete med Söder Sportfiske) blev en enorm succé som hade över 100 deltagare.

Som en liten fotnot; Vi i arbetsgruppen för Stockholm Fishing håller på att styra en regelbunden streetfishingträff varje månad i Stockholm som uppföljning på tävlingen, så ni som är intresserade kan gå med i Stockholm Fishing på facebook för att hålla er uppdaterade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
              Främst lågprofil till både UL-fisket och vanligt abborrfiske tror jag blir stort.
              Det här har legat och bubblat ett par år utan att riktigt komma loss tycker jag.
              Här i Smålands inland har trenden inte riktigt slagit igenom men jag tror också 2016 blir året den gör det.

Framförallt börjar det nu dyka upp prisvärda alternativ för multifiske med lätta beten efter abborre, något som i många år har varit ett särintresse för oss nipponfiler kan nu kanske äntligen nå den stora massan.
              Tittade nyligen på spön från Gunki hos en lokal fiskebutik, de har nu även rena budgetvarianter i lätta klassningar med trigger som faktiskt kändes helt okej. Riktigt kul att sådant börjar dyka upp här hemma!

Ska man vara lite narcissistisk är det extra roligt att knäppa de nyinvigda gamla haspelfiskarna på näsan efter alla pikar man fått när man kommit ut till vattnet med sina pyttesmå multirullar och beten på 5 gram i år efter år.

Kommentera

Ok, jag skall avslöja lite utaf nästa års trender inom sportfisket, så vi börjar med att studera lite naturvetenskap, vem äter vad och vilka ska passa sig för vem, exempelvis gösen, gäddan och havsöringen. Vi börgar med gösen, alla vet ju att den trivs där det är stenigt och min teori är då att den älskar signalkräftor, så jag blev tvungen att testa fireballtacklad signalkräfta som envisas med att krypa in i mörtstugan, och det smäller fan direkt, har inte lyckats kroka nån men sett fina ekon stiga mot min kräfta, jag är övertygad om att det ska ge resultat. Sen varför inte testa dropshot riggad tångräka till havsöringen lr en cirkelkrokad padda in i vassen till vårgäddan/ skål

Kommentera

Fler och fler med för mycket pengar sitter framför datorn och berättar vad man måste ha för prylar och båtar, men sitter i verkligheten 100 gånger fler timmar framför datorn en vid ett fiskevatten. Det är trenden tycker jag..

Kommentera

Att folk råkar ha frugor som håller stängt verkar vara nya trenden...

Tror de är något som redan funnits i andra länder som kommer bli "nya" trenden här igen 2016... Vad vet man ju aldrig då de oftast är så självklart och man trodde alla hade testat den "grejen".
                    Se bara på den nya borre trenden, folk visste nog inte om att de fanns i sverige förens kanalgratis å sportfiskarna tagit upp de.
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag hoppas den nya trenden blir att skita i alla trender...
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 286 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art