Nya fisketrenden 2016? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya fisketrenden 2016?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag hoppas den nya trenden blir att skita i alla trender...
    DET är verkligen något man kan hoppas på. Men tyvärr så tror jag dina förhoppningar kommer att grusas ganska omgående.

Det räcker med att något företag, Volvo eller nån visar någon med ett känt namn som basokan eller vitbatongen eller dyl som skiter över relingen så har du ganska snart 1 miljon småpåvar som bara måste göra lika. Va fan dom drog ju fisk som faaaan i filmen.

Så länge man kan lura folk med reklamfilmer så kommer det att skapas trender. Jag har gått på en trend, jerk. Det dummaste fanstyg from over there. Att rycka och vila hem betet har vi gjort i 100 år i sverige men inte fan hette det jerk och krävde dedikerad utr. Tror jag använt mitt 4000:- utr. fåtal ggr, bara står å samlar damm sedan dess.

Men men nya trender komma, och gamla nya trender gå. Endast riktigt spinnfiske ala sverige bestå
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      DET är verkligen något man kan hoppas på. Men tyvärr så tror jag dina förhoppningar kommer att grusas ganska omgående.

Det räcker med att något företag, Volvo eller nån visar någon med ett känt namn som basokan eller vitbatongen eller dyl som skiter över relingen så har du ganska snart 1 miljon småpåvar som bara måste göra lika. Va fan dom drog ju fisk som faaaan i filmen.

Så länge man kan lura folk med reklamfilmer så kommer det att skapas trender. Jag har gått på en trend, jerk. Det dummaste fanstyg from over there. Att rycka och vila hem betet har vi gjort i 100 år i sverige men inte fan hette det jerk och krävde dedikerad utr. Tror jag använt mitt 4000:- utr. fåtal ggr, bara står å samlar damm sedan dess.

Men men nya trender komma, och gamla nya trender gå. Endast riktigt spinnfiske ala sverige bestå
      Personligen är jag kluven, samtidigt som jag inte vill se det så är jag ändå lite nyfiken att se om Trumman kan dra en 10+ genom att skita över relingen :-)

Däremot är man ju orolig när trenden sprider sig, begreppet "det är mycket skit i vattnet idag" får en helt ny innebörd.

Ditt inlägg gjorde min julafton komplett, love IT!!!!
      Senast ändrad av NKOTB; 2015-12-24, 10:35.

Kommentera

Är ganska ointresserad utav trenderna, ser inte nöjet i att köpa grejer som man blir internetmobbad för om man fortfarande använder nästa säsong :p
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
          Fast in, fast out. Speedfishing.

Många turer men kortare. Hellre 3 snabbturer några timmar än 1 hel lång dags fiske. Stå inte harva om det är en dålig dag.

Ta spöet och åk ut "After work". En timme eller två. Kanske tre. Chansen att du få en kanonfiske åka ut ofta är större än åka ut sällan.

Ha draget i vattnet!
          Låter bra det där men tycker inte alltid det är värt slitet att lasta fiskegrejerna i bilen,ner med kläder efter väder,till garaget och haka på båten,tanka båten vid behov,åka till sjön och rampa och lasta mm för att bara vara ute kanske 2 timmar.
          Men hänger med på ditt resonemang,tycker själv det e segt att stå och harva i en hel dag och kanske få 2 hugg bara!
          Min fiskeblogg:
          www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen
            Efter Downsizing kommer Downscaling.....fler o fler rensar ur i sina spö- rull- och betesarsenaler.....less is more!

/S
            Du menar någon sorts asketiskt buddhistfiskefilosofi med endast 5-6 rullar och ett hundratal beten?
            Tja. Tur att man inte är trendkänslig då!

Kommentera

Det finns något positivt med trender också, något man lätt kan glömma bort.

Säg att du är en inbiten abborrfiskare och har varit det så långt du kan minnas. Vilket gjort dig till en duktig fiskare.
              Du har under många år sållat marknaden och till slut hittat utrustning och beten som passar dig och ditt fiske.

Plötsligt blir abborrfiske en trend.....
              Och gäddfiskarna i din hemstad, som tidigare kanske ratat ditt intresse, kommer plötsligt till dig för att få råd.
              Alla ska fiska abborre. Abborren är glödhet överallt, både runt/på sjön och på sociala medier.
              Redskapshandlare och grossister öser ut nya beten, nya spön och nya rullar på marknaden. Sedan följer speciella väskor, landningsmattor och kläder.

Du blir helt paff.
              Metoder och beten som du använt "i snart 100 år" får en pånyttfödelse men med nya häftiga namn.
              Alla metoder och nya beten är precis det som alla abborrfiskare väntat på. Är precis det som abborren nappar på. Som en slags frälsning från ovan.

Du, den sedan länge inbitne abborrfiskaren tycker det hela nästan är lite lustigt. Men.....
              Nästa gång du kommer in till en fiskebutik och får se alla de nya spöna som kommit. Specialanpassade spön med känsligare klingor och bättre kastegenskaper än dina egna. Och alla nya beten.....Många påminner om de gamla men flera har smarta lösningar som gör det hela enklare och många är mer slimmade. För att inte nämna rullarna.....Nu finns det plötsligt rullar i rätt storlek även bland de bästa märkena. Tidigare var "top of the line" rullarna bara för gäddfiske.

Infoflödet eller rättare sagt hysterin på internet och sociala medier får det att snurra i huvudet på dig och mycket får dig säkert att bara skratta.
              Men.....Nu ser du plötsligt recensioner och tester om just abborrutrustning. Förr fick du alltid köpa grejerna först för att få dig en uppfattning. Det behövs inte nu.
              Och på forumen diskuteras abborren flitigt så det är lätt att söka precist efter vad man behöver.

Du fortsätter att fiska abborre.....
              Plockar godbitarna ur "trenden", kanske några nya beten eller ett nytt spö, kanske anammar nån nyfödd teknik.
              Men du fiskar ändå abborre....På ditt sätt. Och är lycklig med det.
              Precis som det ska vara!

Kommentera

Dock känns ju nästan alla recensioner extremt partiska. Fiskebranschen är extremt liten och alla är beroende av varandra. Tidningarna är beroende av nya produkter, fisketekniker och reklamintäkter och producenterna är beroende av att få sina produkter exponerade, testade osv. Ingen trampar någon på tårna någonsin. Billiga spö får helt ok betyg och de dyraste spöna får bäst betyg och mellanspöna får alltid bra betyg och samtidigt "bästa köp" stämpeln. Nu med youtube och tv är det samma sak. Samarbeten genomsyrar allting och alla är beroende av varandra.

Visst är det trevligt med nya produkter och att se och läsa om fiske och det är bra att det är god ton inom branschen och mellan företag, men jag tar recensioner med en stor nypa salt.
                Senast ändrad av Guest; 2015-12-25, 14:37.

Kommentera

Grejerna de inte fått sålda tidigare får ett nytt flashigt namn o en ny chans att säljas. O helt plötsligt har en ny trend skapats.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Spinnfiske med fluga efter gädda med tuber såsom Pike wizards osv.
                    Fler och framförallt snabbare båtar företrädesvis Amerikanska.
                    Fler spinnspön och multirullar anpassade för abborrfiske.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Jag tycker en trend verkar vara att fler och fler lägger mer tid och pengar på sin utrustning i förhållande till själva fisketiden. Rulltrim, betestillverkning, spöbygge, flugor, båtar, diskussioner här innan köp osv..
                      Fler och fler verkar "djupdyka" i sitt intresse.
                      Absolut inget fel i det, tvärtom!
                      Själv är jag en sjukt nördig rullmekare och på så vis skänker rullarna mig glädje året runt, även när isen ligger tjock! :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 286 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art