Gäddan, vår värdefullaste fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan, vår värdefullaste fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ej att förglömma är att regnbåge SKA tas upp i mycket stora kvantiteter! Fångsten ska sedan noggrannt fotograferas, fast inte som brukligt vid sjön, utan hemma i köket med fångsten uppradad på diskbänken och diskhon fylld med avskurna huvuden.

Kommentera

Mkt bra skrivet och formulerat! Mkt sant de du säger!
      - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Fransmän gillar quineller på gädda dvs nån slags fiskbullar gjorda på malt fiskkött tillsatt en massa kryddor, mycket av vår svenska krokodil går på export dit ner.
        Bästa gången jag ätit den var filead och flådd inslagen i folie med mycket kryddor och smör lagd i glöd, riktigt bra faktiskt även kokt med pepparot är gott som tusan så visst är den ätbar dessutom med säkerhet riktigt nyttig mat.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

instämmer delvis i de du säger!!bra inlägg!
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

egentligen finns det väl inte någon "c&r" hitler här? sunt förnuft regerar! ibland kan det dock förekomma att någon ifrågasätter någon annans sunda förnuft. jag tycker ändå att det mesta är väldigt bra och ni ska akta er så ni inte skrämmer någon att inte dela med sig om sina förhoppningsvis välgrundade tankar hur man bäst hanterar en fisk man ska släppa! för det skulle ju vara dumt
            Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Tycker du kan gå och lägga dig, vaknat på fel sida eller vill du bara hävda dig lite?
              om du har "lärt" dig de där så tycker jag synd om dig.

Alla får skriva va de vill och dessa som e helt tokiga i Cr. är juh inte alla på detta forumet.

TA ALLT MED EN NYPA SALT! DE GÖR JAG!

DU hittar nog inget på detta forumet som står för allt de där by the way!

så kom inte och lek.

Kommentera

du sitter för mycket framför datorn och på fiskesnack sluta göra de.

men ingen stoppar dig precis som ingen stoppar galningar att predika om CR dittan och dattan !

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                  Fransmän gillar quineller på gädda dvs nån slags fiskbullar gjorda på malt fiskkött tillsatt en massa kryddor, mycket av vår svenska krokodil går på export dit ner.
                  Du menar http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37981&a=409257

Jag har testat, och det var klart godaste variant på gädda jag har ätit. Färsen kom från en 7,5 kg, som sägs smaka trä, på den tiden jag bonkade allt jag kunde.
                  www.hellfish.se

Kommentera

Jag förstår vad du menar med din tråd.
                    Men jag,somm alla andra,har oxå en åsikt..

För det första,så är det väl klokt att inte döda mer fisk än man klarar av att ta reda på.
                    Sen det du skriver om gäddan,tycker jag att man skall tillämpa för all fisk!

Sen har vi det där med mörten,det är väl ett dilemma,Själv håller jag för ögonen på mörten när jag tacklar på den,så blödig är jag,hehe..
                    Masken då??

Laxen,har jag oxå en teori om.
                    Många fiskar lax i många,många timmar utan att känna ett liv,skall nog mycket till då att släppa fisken igen.Har själv släppt tillbaka en 2-kilos grilse i älvkarleby en gång,och blev totalt idiotförklarad vid älven!Sen är det väl så att senare på sommaren,när vattnet blir varmt,så klarar inte laxen(Gäller väl flera arter,dock inte alla,kan jag tänka mig) att återhämta sig, utan går säkerligen en plågsam död till mötes.och det tror jag ingen vill..

Många havsfiskar fångas på stort djup,detta gör så att deras luftblåsor inte klarar trycket,det är väl en av anledningarna att det inte tillämpas c&r,där!

Men var och en gör ju som han själv vill,Jag tycker iaf att man skall ha respekt för djur och natur..och tänker själv sätta tillbaka allt som har en chans att återhämta sig,i fortsättningen också!

Tack för ordet..Tjeena

Kommentera

Svar på tal

E de så jävla roligt att tillämpa catch and release...satt man aldrig får ta upp en endaste matfisk så slutar ja...farfar å ja har fiskat i dryga femton år snart..de e kul som fan..å gäddbeståndet på häxkitteln(vättern)bara växer å växer så det så..Man ska inte snöa in så in i bänken på c&r som alla fjortispöjkar gör som förövrigt(enligt min mening)bara är ett gäng buster å trumman wannabe´s...Storpöjka önskar ja lycka te mä gäddfersen...Men man ska inte reta folk på de viset som bilden gäddslakt gör..Aldrig..De e som att söka problem som förövrigt för dom som inte fattade det förhelvete va tanken...Skit i dåm låt snacket å jakten efter storfisken gå vidare...Min gör det vad alla andra än säger...Från han som inte tar mer än han behöver.

Jodå har kört C&R dom senaste 10åren...Hade mina vännerBlink

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 384 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art