Ismete med flara an 2 spon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete med flara an 2 spon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pontus
    Måste säga att jag håller med Danne67 fullständigt. För på vilket sätt påverkar en skicklig ismetare beståndet i ett vatten om han utövar 100% C&R? Troligtvis inte alls. En angelfiskare däremot med sina 12 angeldon eller vad max brukar vara, kan dra upp en j#vla massa fisk på en dag. Desto mera död fisk det ligger på isen när dagen är slut desto bättre tycker gubbarna. Rena slakten på fisk som skall leka är vad det är, men ingen bryr sig som vanligt. Isället ska man gnälla på de som har ett ismete spö för mycket, för det är osportsligt . Det måste vara lättare att hålla reda på 12 angeldon än tre ismetespön... God natt Sverige
    Tror du missar poängen lite. Där man får fiska med angeldon så får man givetvis ismeta. Men ismetet med rulle och kort spö är ju ett sätt att komma runt förbudet för angeldon. Det är helt klart att man inte får använda angeldon på dom vatten som diskuteras. Ska man då få ismeta?

Kommentera

Jag grävde en hel del på området förr (när jag faktiskt tyckte ismete var kul!). Jag fick lika många svar på vad som gällde inom ramet för det fria fisket som antalet fiskerikonsulenter jag frågade. Problemet ligger i vad "handredskap" betyder. Vissa tolkar det som redskap som är utformade för att hålla i handen (diskvalificerar angeldon, men sätter ingen begränsning för antalet spön), andra tolkar det som att man ska kunna hålla sitt redskap i handen vid fisket (innebär ett eller möjligen maximalt två spön). Vi kommer nog inte få någon klarhet förr än någon blir anmäld för tjuvfiske. Troligen kommer dock inte en sådan dom att bli prejudicerande så det löser nog inte problemet iaf.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
        Om jag förstått det rätt så är inte angel sportfiske, vilket innebär att ismete med mer än 2 spön (obs utan angelliknande nappindikator) inte heller är det.

Då kan ni lika gärna nätfiska upp gäddorna!

Hoppas jag har fel eftersom jag vill gärna fiska med fler spön och regga en ev. 12+ gädda.
        Nej, för ett ismetespö är INTE ett fast redskap?! Det var iaf va Brugård talade om för mig förra vintern.

DOCK är ett ismetespömmed en "fast" nappidikator (t.,ex. angeldon som sätts i isen på ngt sätt) inte godkänt som sportfiske.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
          Jag ar inte emot ismete har som sagt ismetat sjalv. Dock ar det ingen storre skillnad pa angel och ismete(angel med trekrok). Tycker du angel ar sportfiske ocksa? och var gar gransen for ismete som sportfiske. Vid 2, 3, 4 eller 5 spon?
          Trolling räknas som sportfiske och där får man använda ofta använda ända upp till 10spön. (Fan va jag tjötar om trollingen)

Angelfisket skiljer sig mot ismetet p.g.a att det är ett _fast_ redskap. Ett ismetespö är inte ett fast redskap...

Men jag anser också att det skall finnas någon form av gräns t.ex. 5spön eller 4spön...

Sedan tycker jag att man överallt skall införa t.ex. alla gäddor över 100cm skall återutsättas o.s.v.

Danne; Visst kan en skicklig ismetare sköta sitt fiske skitbra, det tror jag verkligen! Men alla har vi en ggr. varit nybörjare. Problemet med kylan fanns det ingen som snackade om för några år sedan, när jag ser tillbaks på gamla foton ser man att vissa pikes varit uppe lite för länge på isen... Visst är det lite logiskt tänkade, men det var inget man tänkte på då, men nu vet man ju bättre.
          T.ex. den bifogade:
          Bifogade filer
          sigpic

Kommentera

Vad är det för skillnad på att ha vippan monterad i isen och spöna liggande i någon typ av annordning jämfört med att ha spöna liggande på en pod med nappalarm.
            Tillvägagångsättet vid napp är ju identiskt lika. Enda skillnaden är ju som oxå Ari skriver, att vattnet är fruset. Om man tar med 3 karpspön och pod med larm ut på isen och använder istället för korta ismetespön och angelvippor......blir det mer sportsligt då?

Max antal spön som man kan ha kontroll på beror ju på två saker.......hur stor spridning man har på dom och hur mycket det nappar. Men som grundregel tycker jag nog att tre spön är fullt tillräckligt, och det gäller alla typer av fiske......sommar som vinter.

Nu ska jag krångla till debatten ännu mera....... Om man använder klämmor som spöhållare så sitter ju faktiskt dom kvar på spöt när man tar spöt vid napp och drillning (om man vill)....om vippan sitter monterad på klämman så kan man ju påstå att klämma och vippa är en löstagbar del av spöt.....på samma sätt som rullen, och då skulle det kunna räknas som godkänt sportfiske.....eller?

Hårklyveri på hög nivå..........I stora drag håller jag med Ari.....
            Senast ändrad av mörtis; 2005-12-02, 17:35.

Kommentera

Mortis

En avgorande skillnad ar val att vid karpmete sitter man vid spona och sprider inte ut dem eller? Sitter man inte vid dem tycker inte jag det ar sportfiske i varje fall. Nej jag ska hitta en lamplig vik sedan ska jag via min kanot sprida ut fem petflaskor med mortar appterade. Vid napp ger jag jarnet med kanoten och jagar ikapp flaskan

Kommentera

Jenk, en del vet jag sätter ut karpsöpna på en pod, men kan befinna sig en bra bit ifrån dem. Sitta nära inpå sina spön i typ tolv timmar är nog få som gör....det knatas på rätt bra mellan swimmen på sina håll.
                sen va det ett himla tjat om dina petflaskor
                Kanske ska boltrigga ismetespöna på gädda kanske.....
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Nej, för ett ismetespö är INTE ett fast redskap?! Det var iaf va Brugård talade om för mig förra vintern.

DOCK är ett ismetespömmed en "fast" nappidikator (t.,ex. angeldon som sätts i isen på ngt sätt) inte godkänt som sportfiske.
                  Läs JENK´s första inlägg.

Sen vet inte jag vem som avgör vad som är sportfiske eller ej.

Jag har svårt att förstå skillnaden mellan ett ismetespö & angeldon eftersom det bara handlar om utformning på fiskeredskapet, ingen skillnad på fiskesätt eller indikering av napp. drillningen kan man iof göra med spöt vilket jag aldrig provat.
                  Ola

Kommentera

Ari och PU

Om jag bygger en flotte och lagger ett ismete spo pa den da? skoja bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av mörtis
                      Vad är det för skillnad på att ha vippan monterad i isen och spöna liggande i någon typ av annordning jämfört med att ha spöna liggande på en pod med nappalarm.
                      Tillvägagångsättet vid napp är ju identiskt lika. Enda skillnaden är ju som oxå Ari skriver, att vattnet är fruset. Om man tar med 3 karpspön och pod med larm ut på isen och använder istället för korta ismetespön och angelvippor......blir det mer sportsligt då?

Max antal spön som man kan ha kontroll på beror ju på två saker.......hur stor spridning man har på dom och hur mycket det nappar. Men som grundregel tycker jag nog att tre spön är fullt tillräckligt, och det gäller alla typer av fiske......sommar som vinter.

Nu ska jag krångla till debatten ännu mera....... Om man använder klämmor som spöhållare så sitter ju faktiskt dom kvar på spöt när man tar spöt vid napp och drillning (om man vill)....om vippan sitter monterad på klämman så kan man ju påstå att klämma och vippa är en löstagbar del av spöt.....på samma sätt som rullen, och då skulle det kunna räknas som godkänt sportfiske.....eller?

Hårklyveri på hög nivå..........I stora drag håller jag med Ari.....
                      Återigen ANGELDON räknas som FAST redskap för det sitter fast i isen. Ett ismetespö som ligger därpå räknas ej till detta, vem det är som bestämmer att angeldon räknas in i samma grupp som långrev och nät vetifan, men det är klart att sportfiskarna inte kan tillåta fast redskap.

Men hur sportsligt det är hit och dit är ju en annan sak.

Kan säga detta; Spöna anpassar man till fisket, nappar det som fan kanske det räcker med två eller tre spön, men eftersom många här är specimenkillar, så går det ofta många timmar mellan fiskarna, eller kanske många pass/fisk. OCh då tycker jag det är försvarbart med ett högre antal spön än till <5kg gäddfisket. Som t.ex. Danne som jag vet fiskade med 20spön till det pelagiska fisket på fryken förra året, men jag vetifan om han ens fick någon firre? Så i det fallet e ju kanske 10spön/gubbe ok. Man behöver ju inte bara sprida spöna på isen, man kan ju också sprida dom vertikalt i vattenmassorna. allt bygger på sunt förnuft, precis som allt annaat i livet, men det finns vissa dom inte fattar det riktigt..
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 282 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art