Ismete med flara an 2 spon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete med flara an 2 spon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete med flara an 2 spon

Detta ar vad Stockholms Länsfiskekonsulent kom fram till nar han utredde ismetet forra vintern. Kan tillagga att jag ismetat sjalv. Vore intressant att verkligen fa svart pa vitt vad som galler ismetet och det fria fisket.
    "Sedan gjorde vår Länsfiskekonsulent en djupdykning bland §§ och förarbeten till lagar och kunde meddela att ismete med ett spö är tillåtet inom det fria handredskapsfisket (om man kan hävda att man tillfälligt lägger ifrån sig spöt). Vidare att två spön eventuellt kan inbegripas (eftersom redskapet skall föras "från hand" och man har två händer) men att fler spön inte kan tolkas ingå i det fria handredskapfisket. Detsamma gäller så kallat "flerspömete". "
    Senast ändrad av Jenk; 2005-12-01, 17:34. Anledning: stavfel

För oss sopor som har svårt att plocka gädda i vanliga fall så är ismetet ett ypperligt tillfälle att få känna lite gung.

Kommentera

Men jag ser inte ngn skillnad på Trollingfiske och ismete i detta fallet? Du har många spön med beten som fiskas i sidled och på olika långt avstånd.
      sigpic

Kommentera

Flodbanan

I Skargarden far du inte trolla med 10 spon for utan pa vissa vatten som du koper speciellt fiskekort for. Pa de flesta stallen ingar inte trolling overhuvudtaget. Ar det ok enligt dig att slanga ut fem petflaskor pa varen med mort i en lekvik? Det ar ju i princip samma sak som ismetet. Som sagt jag har ismetat sjalv vill bara fa klarhet vad som galler.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
          I Skargarden far du inte trolla med 10 spon for utan pa vissa vatten som du koper speciellt fiskekort for. Pa de flesta stallen ingar inte trolling overhuvudtaget. Ar det ok enligt dig att slanga ut fem petflaskor pa varen med mort i en lekvik? Det ar ju i princip samma sak som ismetet. Som sagt jag har ismetat sjalv vill bara fa klarhet vad som galler.
          Tänkte mera på t.ex. Vättern där man får trolla med max. 10spön.
          Som sagt; Det e fortfarande 10spön som fiskar av vattenmassorna effektivt.

Att kasta ut petflaskor var kanske lite överdrivet eftersom man under ismetet kan dunka till med ett mothugg betydligt snabbare. Men jag fattar vad du menar.

Men att flötestrolla med 3spön utanför lekvikarna precis när isen försvunnit är ju också VÄLDIGT popis bland storgäddhuntersen.
          sigpic

Kommentera

Flode, Trollingfisket vättern å de stora sjöarna är annorlunda, det är andra regler på frivattnet i dessa sjöar. Ex. får du inte trolla med 10 spön strandnära ( 300 meter) från land. Således får du ismeta med 10 spön även där ute......
            Även där ute får du lägga långrev med max 50(?) krok, Nät max 30(?) meter.
            Måste tillägga att jag kan ha en del fel då det var aslänge sen jag läste dessa paragrafer. (borde kanske va tyst, men skit samma)
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Seeker. Right on! Ismetet är verkligen ett skillsbefriat fiske. Klart att vissa är bättre än andra men en dålig person som ismetar kan många gånger få lika mycket som en skillad fiskare. Bortsett från P-U då som inte verkar få någe fisk på ismete så länge han inte håller linan med fingrarna
              Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
                Jag håller inte med riktigt. Vet ju förståss inte hur lätt det är med ismete i södra sverige men här uppe i norr går det riktigt trögt med ismetet (efter gädda) för mig och kompisen. Tycker att det är mycket lättare att ta stor gädda i öppet vatten här. Antagligen går dem stora gäddorna i "dvala" här uppe på ett annat sätt, pga. tjock is och mycket snö. Nä, skulle deffinitivt räkna den person som regelbundet lyckas ta stor gädda från isen här, som mycket skicklig.
                Koden Ari....

Som med allt fiske måste du spräcka koden...

Sen fattar jag inte hur folk kan längta till att isen lägger sig...
                Senast ändrad av kråkan; 2005-12-01, 19:46.
                Kråkan

Kommentera

Kiwi, när isen lägger sig ska jag ha revanch........*asg*.......

Jag kan lova att kråkan är en av de första som kommer Ismeta här i Sthlm
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ari: Jo men det var lite det jag menade med formulerade fel. Fryken kräver mer av fiskaren än flera dammar. Här där jag fiskar är ismetet det absoulut lättaste ocg effektivaste metoden. Sen om jag kanske är skitdålig på öppetvattenfiske så spelar ju det roll Men jag tror inte att jag är "skitdålig" iaf
                    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 274 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art