Ismete med flara an 2 spon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete med flara an 2 spon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Push-Up
    Flode, Trollingfisket vättern å de stora sjöarna är annorlunda, det är andra regler på frivattnet i dessa sjöar. Ex. får du inte trolla med 10 spön strandnära ( 300 meter) från land. Således får du ismeta med 10 spön även där ute......
    Även där ute får du lägga långrev med max 50(?) krok, Nät max 30(?) meter.
    Måste tillägga att jag kan ha en del fel då det var aslänge sen jag läste dessa paragrafer. (borde kanske va tyst, men skit samma)
    Det är annorlunda, men folk här gnäller också på ismetet. Trodde det var TDA-kort o skit som Jenk jämnförde med, e inte så inne på reglerna i tokholm.
    sigpic

Kommentera

Över till ämnet, som metod men inte som helhet är ju Ismete en barnsligt enkel och effektiv metod. Men sätter du ut fyra spön och väntar kan det väldig ofta resultera i väldigt dåligt fiske.
      För att bli så effektiv som möjligt behöver man fiska så rörligt som möjligt. Dvs. borra och flytta om mkt. Att på en hel dag försöka effektivt fiska av en liten mar så krävs det kondition och styrka nästan likt en elitidrottare.
      Och inte nog med det, innan ett sånt svinpass skall du få fram levande beten oxå....vilket kan va nog så jävligt bara det.
      Jag tycker ismetet med fyra spön är en sport, där den som bäst lyckas är den som sliter mest, borrar mest, hackar mest isvakar osv.
      Men så klart, vilket jon som helst kan få en stor gädda som gapar efter en mört som skriker "fri lunch". Men å andra sidan, det händer inom allt fiske oavsett beten och metod.
      Sen som en jämförelse, att spinnfiska kräver bara att grabba tag i betesboxen fatta spöt å fiska. Medans en ismeterepa kräver släpandes på 4 spön, en hink mört, isborr, ev. isbill, vippor, mattor, tänger osv osv. Bara där gör att det är väldigt många som inte orkar bara gå ut och sätta sig för en slörepa. En slörepa om våren i en ex. mar, gösgrynna mm endast kräver att tuffa ut med båten, greppa spöt på med ett bete å kasta.....
      ....jag själv som ett fd. fanatsiskt ismetehjon börjar surna ur på mörtjakten, borrsläpandet, borrandet, pulkor osv. Och tar således hellre å spinner likt många andra i vik efter vik den isfira och lite skönare delen av året som inte kräver så mkt av mig fysiskt och tidsmässigt.
      Senast ändrad av Push-Up; 2005-12-01, 20:23.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
        Över till ämnet, som metod men inte som helhet är ju Ismete en barnsligt enkel och effektiv metod. Men sätter du ut fyra spön och väntar kan det väldig ofta resultera i väldigt dåligt fiske.
        För att bli så effektiv som möjligt behöver man fiska så rörligt som möjligt. Dvs. borra och flytta om mkt. Att på en hel dag försöka effektivt fiska av en liten mar så krävs det kondition och styrka nästan likt en elitidrottare.
        Och inte nog med det, innan ett sånt svinpass skall du få fram levande beten oxå....vilket kan va nog så jävligt bara det.
        Jag tycker ismetet med fyra spön är en sport, där den som bäst lyckas är den som sliter mest, borrar mest, hackar mest isvakar osv.
        Men så klart, vilket jon som helst kan få en stor gädda som gapar efter en mört som skriker "fri lunch". Men å andra sidan, det händer inom allt fiske oavsett beten och metod.
        Sen som en jämförelse, att spinnfiska kräver bara att grabba tag i betesboxen fatta spöt å fiska. Medans en ismeterepa kräver släpandes på 4 spön, en hink mört, isborr, ev. isbill, vippor, mattor, tänger osv osv. Bara där gör att det är väldigt många som inte orkar bara gå ut och sätta sig för en slörepa. En slörepa om våren i en ex. mar, gösgrynna mm endast kräver att tuffa ut med båten, greppa spöt på med ett bete å kasta.....
        ....jag själv som ett fd. fanatsiskt ismetehjon börjar surna ur på mörtjakten, borrsläpandet, borrandet, pulkor osv. Och tar således hellre å spinner likt många andra i vik efter vik den isfira och lite skönare delen av året som inte kräver så mkt av mig fysiskt och tidsmässigt.
        Latmask
        sigpic

Kommentera

Jag är själv tillsyningsman och ismete med fler än ett spö kommer inte räknas som att det ingår i det fria fisket.jag har tillsyn på vaxholms vatten och kommer under vintern regelbundet kolla detta och informera alla vad som gäller,man kan om man vill ismeta på vattnen köpa kort för angelfiske och där ingår att man kan andvända flera redskap. ett tips till alla kan vara att tillsyn kommer att ske på den halva av värtan som tillhör vaxholm och kyrkfjärden som är flitigt ismetade.tack på förhand för att ni följer reglerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed
            Jag är själv tillsyningsman och ismete med fler än ett spö kommer inte räknas som att det ingår i det fria fisket.jag har tillsyn på vaxholms vatten och kommer under vintern regelbundet kolla detta och informera alla vad som gäller,man kan om man vill ismeta på vattnen köpa kort för angelfiske och där ingår att man kan andvända flera redskap. ett tips till alla kan vara att tillsyn kommer att ske på den halva av värtan som tillhör vaxholm och kyrkfjärden som är flitigt ismetade.tack på förhand för att ni följer reglerna.
            Då e det väl bara att köpa ett fiskekort som i alla andra vatten...
            sigpic

Kommentera

Flodbanan

grejen ar att angel raknas inte som sportfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
                grejen ar att angel raknas inte som sportfiske
                Angelfiske e det ingen som skall bedriva heller

såhär skirver ju tillsyningsmannen;
                "man kan om man vill ismeta på vattnen köpa kort för angelfiske och där ingår att man kan andvända flera redskap."

Angelkort=Ismetekort
                sigpic

Kommentera

Om jag förstått det rätt så är inte angel sportfiske, vilket innebär att ismete med mer än 2 spön (obs utan angelliknande nappindikator) inte heller är det.

Då kan ni lika gärna nätfiska upp gäddorna!

Hoppas jag har fel eftersom jag vill gärna fiska med fler spön och regga en ev. 12+ gädda.
                  Ola

Kommentera

Ola

Just precis.

Kommentera

jenk ditt adhd jag vet att du vill hem och ismeta det är därför du sitter o lallar vid datorn.
                      Tube for life

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 282 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art