Ursprungligen postat av Push-Up
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete med flara an 2 spon
Collapse
X
-
Över till ämnet, som metod men inte som helhet är ju Ismete en barnsligt enkel och effektiv metod. Men sätter du ut fyra spön och väntar kan det väldig ofta resultera i väldigt dåligt fiske.
För att bli så effektiv som möjligt behöver man fiska så rörligt som möjligt. Dvs. borra och flytta om mkt. Att på en hel dag försöka effektivt fiska av en liten mar så krävs det kondition och styrka nästan likt en elitidrottare.
Och inte nog med det, innan ett sånt svinpass skall du få fram levande beten oxå....vilket kan va nog så jävligt bara det.
Jag tycker ismetet med fyra spön är en sport, där den som bäst lyckas är den som sliter mest, borrar mest, hackar mest isvakar osv.
Men så klart, vilket jon som helst kan få en stor gädda som gapar efter en mört som skriker "fri lunch". Men å andra sidan, det händer inom allt fiske oavsett beten och metod.
Sen som en jämförelse, att spinnfiska kräver bara att grabba tag i betesboxen fatta spöt å fiska. Medans en ismeterepa kräver släpandes på 4 spön, en hink mört, isborr, ev. isbill, vippor, mattor, tänger osv osv. Bara där gör att det är väldigt många som inte orkar bara gå ut och sätta sig för en slörepa. En slörepa om våren i en ex. mar, gösgrynna mm endast kräver att tuffa ut med båten, greppa spöt på med ett bete å kasta.....
....jag själv som ett fd. fanatsiskt ismetehjon börjar surna ur på mörtjakten, borrsläpandet, borrandet, pulkor osv. Och tar således hellre å spinner likt många andra i vik efter vik den isfira och lite skönare delen av året som inte kräver så mkt av mig fysiskt och tidsmässigt.Senast ändrad av Push-Up; 2005-12-01, 20:23.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Push-UpÖver till ämnet, som metod men inte som helhet är ju Ismete en barnsligt enkel och effektiv metod. Men sätter du ut fyra spön och väntar kan det väldig ofta resultera i väldigt dåligt fiske.
För att bli så effektiv som möjligt behöver man fiska så rörligt som möjligt. Dvs. borra och flytta om mkt. Att på en hel dag försöka effektivt fiska av en liten mar så krävs det kondition och styrka nästan likt en elitidrottare.
Och inte nog med det, innan ett sånt svinpass skall du få fram levande beten oxå....vilket kan va nog så jävligt bara det.
Jag tycker ismetet med fyra spön är en sport, där den som bäst lyckas är den som sliter mest, borrar mest, hackar mest isvakar osv.
Men så klart, vilket jon som helst kan få en stor gädda som gapar efter en mört som skriker "fri lunch". Men å andra sidan, det händer inom allt fiske oavsett beten och metod.
Sen som en jämförelse, att spinnfiska kräver bara att grabba tag i betesboxen fatta spöt å fiska. Medans en ismeterepa kräver släpandes på 4 spön, en hink mört, isborr, ev. isbill, vippor, mattor, tänger osv osv. Bara där gör att det är väldigt många som inte orkar bara gå ut och sätta sig för en slörepa. En slörepa om våren i en ex. mar, gösgrynna mm endast kräver att tuffa ut med båten, greppa spöt på med ett bete å kasta.....
....jag själv som ett fd. fanatsiskt ismetehjon börjar surna ur på mörtjakten, borrsläpandet, borrandet, pulkor osv. Och tar således hellre å spinner likt många andra i vik efter vik den isfira och lite skönare delen av året som inte kräver så mkt av mig fysiskt och tidsmässigt.sigpic
Kommentera
-
Jag är själv tillsyningsman och ismete med fler än ett spö kommer inte räknas som att det ingår i det fria fisket.jag har tillsyn på vaxholms vatten och kommer under vintern regelbundet kolla detta och informera alla vad som gäller,man kan om man vill ismeta på vattnen köpa kort för angelfiske och där ingår att man kan andvända flera redskap. ett tips till alla kan vara att tillsyn kommer att ske på den halva av värtan som tillhör vaxholm och kyrkfjärden som är flitigt ismetade.tack på förhand för att ni följer reglerna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikwedJag är själv tillsyningsman och ismete med fler än ett spö kommer inte räknas som att det ingår i det fria fisket.jag har tillsyn på vaxholms vatten och kommer under vintern regelbundet kolla detta och informera alla vad som gäller,man kan om man vill ismeta på vattnen köpa kort för angelfiske och där ingår att man kan andvända flera redskap. ett tips till alla kan vara att tillsyn kommer att ske på den halva av värtan som tillhör vaxholm och kyrkfjärden som är flitigt ismetade.tack på förhand för att ni följer reglerna.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jenkgrejen ar att angel raknas inte som sportfiske
såhär skirver ju tillsyningsmannen;
"man kan om man vill ismeta på vattnen köpa kort för angelfiske och där ingår att man kan andvända flera redskap."
Angelkort=Ismetekortsigpic
Kommentera
-
Om jag förstått det rätt så är inte angel sportfiske, vilket innebär att ismete med mer än 2 spön (obs utan angelliknande nappindikator) inte heller är det.
Då kan ni lika gärna nätfiska upp gäddorna!
Hoppas jag har fel eftersom jag vill gärna fiska med fler spön och regga en ev. 12+ gädda.Ola
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 282 visningar
1 gilla