Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Projekt Id 2014
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggFast iden är ju också en silverblank och vacker fisk, eller hur? Dessutom lurade den ju både dig och dina kamrater att den var en öring. Att du trodde att det var en öring ända tills du såg den säger ju en del. Minns hur stor öring den kändes som när den stångades mot spöet?
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av janjoh Visa inläggJag har smakat id och jag tycker att trots den är OK att det är den sämsta av de fisken jag har fångat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDu lever väl, om jag förstått saken rätt, på en diet som förutom av korv huvudsakligen utgörs av nyfångad harr och en eller annan öring?Harr, öring, gädda, abborre, mört, sik och när jag får en lake då kommer den att bli inkluderat på menyn kan jag lova
Äter inget yrkesfångat eller fryst
Och lur mig nästa gång jag fiskar i danmark om inte makrill eller en eller annan platt kommer på menun med
Eller med tur en liten torsk
Århus Hamn kan vara riktig het med havsöring (vad annars vid jyllands östkust), plattfisk, torsk och så är det mycket makrill som brukar gå in i juli
Kommentera
-
Ursprungligen postat av janjoh Visa inläggDiet av fläsk och nötkött i alla möjliga och omöjliga former där korv och bacon är en av de självklara valen och färsk fångat fisk förståsHarr, öring, gädda, abborre, mört, sik och när jag får en lake då kommer den att bli inkluderat på menyn kan jag lova
Äter inget yrkesfångat eller fryst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMmmmm... lake!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av janjoh Visa inläggJag har fortfarande inte smakat en - de lurade mig grymt i november de listiga besten
Kommentera
-
lake fångas bäst på hösten när första isen kommer,har jag fått lära mig, fick följa med morfar på hans turer i en grund vik. Men hans fiskesätt va lite speciellt måste man säga. Vi gick på isen o vips tog han en rejält grepp om yxan o daska ner mot isen med baksidan av yxbladet. Sen hacka hål och ta upp den knockade laken.
Sen väl hemma fick man prova på och rensa laken men mina krafter räckte inte till då. Spik igenom huvet och sen bara dra av skinnet.
Fisksoppa gjord på lake är nog den godaste soppan jag ätitFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Laken kanske också är en försummad sportfisk? Visst finns det entusiaster som pimplar lake men rimligen borde den gå att fånga i stort sett året om. God är den också (för oss som kan tänka oss att äta fisk som vi själva dragit upp). Tror aldrig jag hört om någon som tex bottenmetar riktat efter lake på sommaren. Fast den här tråden handlar om ID. Mittåt!
Kommentera
-
Jag ser ofta stim med stora idar i sthlm skärgård på sommaren och på grunt vatten, ofta på dan i soligt väder. Aldrig fiskat riktat efter dom men slängde i en droppenspinnare på skoj när jag såg ett stim och tro fan att det var en som vek av från stimmet och högg direkt, en jäkel att fajtas dessutom.
Har aldrig ätit id vad jag vet men tror väl inte att det ska vara några konstigheter. Det är ju mest bara en kulturell fråga att den inte betraktas som matfisk. Om jag skulle äta den är det nog rökning som gäller.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 305 visningar
1 gilla