Projekt Id 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt Id 2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag antar idutmaningen!
    Kanon! Eftersom en del av mitt syfte med att fiska riktat efter id är att lära mig mer om denna trevliga fisk och hur man fångar den så är det naturligtvis extra glädjande att ett rutinerat metaress hänger på. Jag ser fram emot fångstrapporter med avslöjande redogörelser för hur fångsterna gått till (och lovar, om jag nu lyckas fånga någon fisk, att svara med samma mynt)!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Fast iden är ju också en silverblank och vacker fisk, eller hur? Dessutom lurade den ju både dig och dina kamrater att den var en öring. Att du trodde att det var en öring ända tills du såg den säger ju en del. Minns hur stor öring den kändes som när den stångades mot spöet?
      Lite mer som oputsat silver och kanske inte som en torped.......viss tyngd men lite sävligare knyckar.......men kul var det iaf.....inte minst när ett gäng ärrade havsöringsfiskare på håll och trots bildbevis kunde ha så fel.....

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
        Jag har smakat id och jag tycker att trots den är OK att det är den sämsta av de fisken jag har fångat.
        Du lever väl, om jag förstått saken rätt, på en diet som förutom av korv huvudsakligen utgörs av nyfångad harr och en eller annan öring?

Kommentera

Du lever väl, om jag förstått saken rätt, på en diet som förutom av korv huvudsakligen utgörs av nyfångad harr och en eller annan öring?
          Diet av fläsk och nötkött i alla möjliga och omöjliga former där korv och bacon är en av de självklara valen och färsk fångat fisk förstås Harr, öring, gädda, abborre, mört, sik och när jag får en lake då kommer den att bli inkluderat på menyn kan jag lova Äter inget yrkesfångat eller fryst Och lur mig nästa gång jag fiskar i danmark om inte makrill eller en eller annan platt kommer på menun med Eller med tur en liten torsk Århus Hamn kan vara riktig het med havsöring (vad annars vid jyllands östkust), plattfisk, torsk och så är det mycket makrill som brukar gå in i juli

Kommentera

Diet av fläsk och nötkött i alla möjliga och omöjliga former där korv och bacon är en av de självklara valen och färsk fångat fisk förstås Harr, öring, gädda, abborre, mört, sik och när jag får en lake då kommer den att bli inkluderat på menyn kan jag lova Äter inget yrkesfångat eller fryst
            Mmmmm... lake!

Kommentera

Mmmmm... lake!
              Jag har fortfarande inte smakat en - de lurade mig grymt i november de listiga besten

Kommentera

Jag har fortfarande inte smakat en - de lurade mig grymt i november de listiga besten
                Lake är en av de få fiskar jag faktiskt fångat på bottenmete. Riktat mot just lake. Det hade jag helt glömt! Men så är det ungefär 25 år sedan. Det var i Norrtäljeån precis vid utloppet mot hamnen/viken och mitt i vintern. På natten. Hur mysigt som helst. Flera gubbar/grabbar som samlades där för att meta lake. Jag vill minnas att jag tog två fina exemplar.

Kommentera

lake fångas bäst på hösten när första isen kommer,har jag fått lära mig, fick följa med morfar på hans turer i en grund vik. Men hans fiskesätt va lite speciellt måste man säga. Vi gick på isen o vips tog han en rejält grepp om yxan o daska ner mot isen med baksidan av yxbladet. Sen hacka hål och ta upp den knockade laken.

Sen väl hemma fick man prova på och rensa laken men mina krafter räckte inte till då. Spik igenom huvet och sen bara dra av skinnet.

Fisksoppa gjord på lake är nog den godaste soppan jag ätit
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Laken kanske också är en försummad sportfisk? Visst finns det entusiaster som pimplar lake men rimligen borde den gå att fånga i stort sett året om. God är den också (för oss som kan tänka oss att äta fisk som vi själva dragit upp). Tror aldrig jag hört om någon som tex bottenmetar riktat efter lake på sommaren. Fast den här tråden handlar om ID. Mittåt!

Kommentera

Jag ser ofta stim med stora idar i sthlm skärgård på sommaren och på grunt vatten, ofta på dan i soligt väder. Aldrig fiskat riktat efter dom men slängde i en droppenspinnare på skoj när jag såg ett stim och tro fan att det var en som vek av från stimmet och högg direkt, en jäkel att fajtas dessutom.

Har aldrig ätit id vad jag vet men tror väl inte att det ska vara några konstigheter. Det är ju mest bara en kulturell fråga att den inte betraktas som matfisk. Om jag skulle äta den är det nog rökning som gäller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 305 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art