Projekt Id 2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt Id 2014

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi fiske i Östergötlands skärgård runt midsommar har det kommit in stim med stor vifisk.
    De vakar nära båten men jag har inte lyckats få någon att hugga på drag.
    Kan detta vara id?
    Ska ta med flugspöt i sommar och se om det går att lura upp en i båten.

Kommentera

I fjol var ju allting vansinnigt mycket senare än vad det är i år. Den 7 juni tog jag, i ett vattendrag som mynnar ut i Norrtäljeviken, den här bilden av vad jag tror kan vara lekande id.

Click image for larger version

Name:	DSCN0328.JPG
Views:	1
Size:	119,7 KB
ID:	1773021

Kommentera

haft bra flugfiske på Id med nymfer i lugnare höljor i Gimån.

Riktigt roliga fighters!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          I dag är jag benägen att tro på dig.
          Det kan du lugnt göra

Kommentera

För att popularisera iden och sportfisket efter densamma kanske vi ska dra igång en riksomfattande tävling? Största iden vinner. Fast några Big Cash i potten blir det inte utan vi fiskar som amatörer. Enbart för kärleks skull. Det blir väl lämpligt att dra igång efter leken.

Kommentera

Har fått id en gång.....

Klippte den vid flugfiske från flytring riktat efter havsöring i samband med en fisketräff anordnad av Stockholms Havsöringssällskap SHS08 ute vid Bogesundslandet....

Efter förmiddagens resultatlösa tävling var vi några som fortsatte jakten på silvertorpederna......efter att ha passerat några av de övriga fiskekamraterna som körde från land, däribland ordförande VickeV, kände jag en skaplig bit suga tag i flugan......yes! Öring tänkte jag.....la på en busvissling för att påkalla uppmärksamhet från övriga fiskare.....

Såg VickeV komma med kameran i högsta hugg för att föreviga drillning och fångst.....insåg i samma stund som fisken gled i håven att fisken som just landats inte var en öring....utan just en ID.....

Tog ett stadigt tag om fisken som var i 1,5 kgsklassen....lyfte upp den och ropade inåt stranden att "DET VAR INGEN ÖRING!!!"......de på stranden signalerade tillbaka med breda leenden och höjda tummar......

På kvällen hemkommen ringde telefonen......det var VickeV som ringde för att gratulera till fångsten och för att berätta att han just var på väg att lägga upp en text och lite bilder från dagens event...."det var ju kul att det blev en fisk till slut..." Sa VickeV.....

För en sekund kunde jag förnimma samma känsla som Karl-Bertil Jonsson upplevde om julaftonen när kära mor förundrat berättar att faster Märta ringt och frågat om tändstickstavlan över Bodens fästning......

Leva med en lögn.....eller rakryggat yppa sanningen.......ja vad tusan gör man?......ja det är ju självklart.....man gör som Karl-Bertil Jonsson.......så jag sa...

"....du....du vet att det inte var en öring va?....... Det var en Id..."

"VA!!! Vad säger du?!?!.....var det ingen öring?"

"Nej, det var en ID....."

"Å tusan......bäst jag ser över texten då som jag just var på väg att lägga ut på hemsidan....."

Så även om jag kanske föredrar silver så är det inte utan att jag drar lite på smilbanden när idfiske kommer på tal.....

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Så även om jag kanske föredrar silver så är det inte utan att jag drar lite på smilbanden när idfiske kommer på tal.....
                Fast iden är ju också en silverblank och vacker fisk, eller hur? Dessutom lurade den ju både dig och dina kamrater att den var en öring. Att du trodde att det var en öring ända tills du såg den säger ju en del. Minns hur stor öring den kändes som när den stångades mot spöet?

Kommentera

Härlig bild! Och helt säkert id.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
                    Härlig bild! Och helt säkert id.
                    Det såg ut ungefär som det brukar beskrivas att det var i de gotländska åarna förr i tiden när iden gick upp, att man gick man ur huse och bara öste upp fisken med spänner (hinkar). Nå, var det id jag såg så bör det finnas gott om dem där jag tänker pröva att fiska...

Kommentera

Jag antar idutmaningen!
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 305 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art