Bubblan uppe återigen!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bubblan uppe återigen!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det C&K-kill förbud i Antorpa?

Man kanske skulle ramla med grillspettet i högsta hugg....

Kommentera

Ut och leta nya vatten i stället för att terra bubblan! Hon har väl gjort sitt för sutarmetet i Sverige nu, en skön pension har hon förtjänat! Får hon mer Boilies kommer hon att behöva kranskärlopereras eller nåt Håller helt med Danne, vart är upptäckarglädjen, upptäckarlustan??? Hur många hunters har känt berusningen av att inse att man funnit ett riktigt storfiskvatten, sugit på karamellen medans man sitter själv och fiskar i lungn och ro? Det är min drivkraft nu när jag börjat meta på allvar! Väldigt många nåljägare som tuggar runt på andras reg och skördar (Är väl OK egentligen men föga utvecklande...). En 10 fiskars storfisknål utan Svartån, Simrishamn, Lödde, Antorpa, Vättern, Skräbeån, Testeboån, Dalälven osv. finns den? Ta en 5 arters nål i hemkommunen, 10 arter i ditt landskap... Det går helt säkert men då finns inga genvägar!

En liten moralkaka från Hälsingland

Kommentera

Jag kan hålla med er till viss del. Visst är det trevligare att få fina fiskar i ett "eget" vatten men om det är de riktiga topparna man vill åt (en sutare över fyra kilo är en drömfisk för de flesta) så är det ett fåtal vatten som gäller, så är det bara. Sutare mellan 3-3,5 kan man få i flera sjöar men fyror...

En jämförelse för er pikehunters: Du har ett vatten där du hyfsat regelbundet får tior men du drömmer om större fisk. En tolva vore väl läckert... eller en 20-kilos... vågar knappt drömma om det. Fortsätter du drömma och fiska gäddor upp till 10 kilo eller gör du slag i saken och kör ett par dagar i ett vatten där chansen till en jätte finns? Personligen tycker jag man ska försöka uppfylla sina drömmar - inte för några rekordlistor eller specimentävlingars skull utan just för sin egen och sina egna drömmars skull....

Vet egentligen inte varför jag skriver det här. Försöker inte omvända någon eller så - det är upp till var och en att ha sin egen uppfattning och fiska efter de arter, på de platser, den helst önskar.

Puss på er - pikehunters och sutardrömmare!
        -----------

<"))))><

Kommentera

Egentligen ingen kritik mot enskilda fiskare, mer en tanke om bristen på utveckling geografiskt. Tror att en del "omöjliga" rekord skulle gå att klå om det exprimenterades mer. Sutare är iof kanske ett av de sämre exemplen Men Gädda, det finns det "massor" med vatten som håller en god stam med 12 kilosar! Kan säga flera vatten inom 5 mil från min hemort som regelbundet ger ifrån sig 14-15 kilosgäddor trots att dom inte ens fiskas varje vecka under högsäsong. Dom fångas dessutom ofta på sommaren så nog finns potentialen höst och vår... Sen att man inte duger till att lura dom är en annan femma Men med samma drivna satsning som i Lödde i vilket annat storgäddvatten som helst skulle nog ge ganska grymma resultat. Jaja, alla fiskar som sagt som dom vill. Har dock en känsla av att jag kommer att få träffa en del av jägarna på ett nytt ställe till våren Sorry Bubblan om det blev lite offtopic

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
            En 10 fiskars storfisknål utan Svartån, Simrishamn, Lödde, Antorpa, Vättern, Skräbeån, Testeboån, Dalälven osv. finns den? Ta en 5 arters nål i hemkommunen, 10 arter i ditt landskap... Det går helt säkert men då finns inga genvägar!

En liten moralkaka från Hälsingland
            Jag håller med dig helt och hållet. Leta nya vatten! Naturligtvis har denna uppmärksamhet en "bra" aspekt... Många andra storfiskar SLIPPER åka bil ett par ggr i veckan bara för att folk åker till Antorpa istället för att leta ett nytt vatten. MIN tro är att det finns större fiskar. När Antorpa upptäcktes var de inte så "stora"... Nu är de flesta uppväxta på mäsk.
            Hemma så finns det en tjärn som enligt "vittnesuppgifter" hyste sutare åp ÖVER sex kilo!!! Men då ska vi ju komma ihåg att de inte var vägda på supersamson utan snarare ett besman.
            Men som sagt, de var säkert stora... UTAN mäsk...

så, leta på... någonstans finns ett glädjepiller av sällan skådat slag. En HELT ny storfisk...

Kommentera

GäddJävel - Om man ska tro alla gamla tjatiga gubbjävlar (ursäkta uttrycket) som vägt 30-kilos gäddor, 6 kilos sutare, 4 kilos abborrar och braxnar på 8 kilo på besman eller vågar med pundskala (vilket troligen är vanligare än besman) så skulle man kunna dra Svenska rekord i många vattenpölar. Givetcis finns det säkert fler vatten i klass med Antorpa men att lyssna på nätfiskares berättelser har jag slutat med... Det är alldels för ofta man hör talas om dessa fångster utan att det funnits vettiga bevis i form av bilder eller liknande. Därmed inte sagt att man ska sluta leta... det vill jag aldrig göra. Dubbelmoral? Ja kanske
              -----------

<"))))><

Kommentera

Klockrent !! Åka till en sjö på andras uppgifter fiska en halvtam boiliefet "gödgris" som till o med har ett namn ! Att sedan få väckas av ett napplarm från en fast "boltat" sutare som precis kommit över förra fångsten, lysande- vicket fiske ..

Kommentera

Ursprungligen postat av Visitor
                  Klockrent !! Åka till en sjö på andras uppgifter fiska en halvtam boiliefet "gödgris" som till o med har ett namn ! Att sedan få väckas av ett napplarm från en fast "boltat" sutare som precis kommit över förra fångsten, lysande- vicket fiske ..
                  hahaha,kunde inte sagt det bättre själv.

Peter Larsson: Jag har inte skrivit att man ska tro alla... dessutom skrev jag en alternativ förklaring till den höga vikten. MEN historien är trots allt en antydan till att det KANSKE är lönt att lägga några pass där.
                  Jag lyssnar hellre på en gammal nätfiskare än jag fumlar helt i mörkret. Men, det är ju jag det. Jag har haft förmånen att följa med en 87 årig man ut och fiska. Och ett helt liv av erfarenheter inger en viss respekt TROTS att han "bara" fiskat för att överleva... sicken tok... Men kul OCH lärorikt har det varit. Mitt val som sagt...

Kommentera

träffade ne kille i forshaga som brukar skära munnen av braxarna o idarna så att dom inte skulle hugga igen.... :/
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Men vad är haken med att fiska i ett hett vatten ? Vet flera som fiskat länge i t.ex. Antorpa, Lödde, Nynäs osv där det finns skitstor fisk men ändå bommat, jag har också gjort det. Det kan ju inte bara handla om flyt då, måste ha med taktik att göra också. Men visst kan jag köpa att det är enklare att fiska länge i ett vatten där man vet att det går stor fisk, istället för att sitta och nöta i ett vatten flera dygn utan att veta att det finns stor fisk där.
                      Se även det positiva i att vi sportfiskare hanterar fångsten på ett bra sätt, och att den överlever och nappar igen, och dessutom växer till sig.

Ursprungligen postat av linu_z
                      träffade ne kille i forshaga som brukar skära munnen av braxarna o idarna så att dom inte skulle hugga igen.... :/
                      Kommer ihåg det, han fick allt höra ett par väl valda ord trots att han var förståndshandikappad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 958 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art