Bubblan uppe återigen!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bubblan uppe återigen!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilket är bäst - att vinna 1 miljon på lotto eller att arbeta ihop den?

Man vinner nog hellre 1 miljon men finner nog större glädje/cred i att ha jobbat ihop dem.

Kommentera

Ari - Betänk att det finns de som har heta vatten som hemmavatten - det är inte alla som bor i lappland vet du... :-)
      -----------

<"))))><

Kommentera

Ursprungligen postat av Hatlish
        jag kan säga såhär... Jonny vann inte Bubblan på lotto, han jobbade och slet för för den fisken, kan man säga...
        Vad menar du med "kan man säga"?

2 sätt att slita. Ett är att leta upp ett vatten, det andra är att ta en räkmacka och sitta och nöta på ett känt vatten. Man kan spela på samma lottokupong hela livet eller så varierar man sig och engagerar sig med trav, lotto, lången etc. Analyserar, prövar sig fram med stort engagemang.....

Du kan inte mena att det krävs så mycket mer än mycket ledig tid från arbetet och en ledig spot vid ett känt fiskevatten. Det kallar jag räkmacka och ser inte något likhetstecken med slit mer än till antal nätter.

Å andra sidan har nog många glömt bort specimenfiskets egentliga ordlag - att fånga ett stort exemplar för det specifika vattnet. I mina ögon är en 4 kilos sutare i Antorpa inte als märkvärdig. Hellre göra bedriften att fånga en 3-kilos i mitt lokala vatten. Det är en specimen. Men vi är väl olika.

Snart består Bubblan av alla specimenpoäng för sutare i Svenskan.
        Svenskan driver utvecklingen av metoder fram men inte på nya vatten. Kvar blir ett hårtnötande på ett fåtal lokaler.
        Senast ändrad av Danne; 2005-05-25, 07:15.

Kommentera

Varför inte nöta upp en 15-kilos gädda i Hjälmaren istället för att glida runt och trolla på en räkmacka i Fryken? Du gör det för enkelt för dig. Det kryllar ju av 15-kilos gäddor i Fryken. Bara att kasta ut tio beten bakom båten och åka runt runt runt. Behöver ju inte ens kroka skiten - gasa tills de sitter hårt bra...
          -----------

<"))))><

Kommentera

Visst, har tagit mig 6 år, utan en 10+, letandes i 8 mil sjö (känd som svårfiskat tidigare), 300 gäddbeten i lådan, många timmar innan någon som helst framgång innan man funnit rätt melodi..... Att jag gillar att fiska på stora gäddor i mitt hemmavatten är väl inte så märkligt? Nästan alla kan fiska på hyffsat stora fiskar i sitt närområde. Fryken är mitt hemmavatten - om du tittar lite högre upp så är det de kringflackande (resande) personerna som jag inte förstår. En skara fiskare från Värmland ska ned till Antorpa nu. Har svårt att tänka mig att de skulle gjort det om det inte var för fångsterna av Bubblan på senare tid. Att folk fiskar på sina hemmavatten har jag förståelse för. Men vilken är driften när man ska fånga Bubblan till vilket pris? Har viss förståelse för att man åker till bra vatten - men det kan tyckas gå till överdrift emellanåt. Utan att nämna namn så vet jag personer som bränt över 200.000 en säsong (en årsinkomst för somliga) enbart i jakt på poängfisk i svenskan. Finner man njutning i det fisket så är det bra. Jag förstår bara inte hur?

Att fiska i fryken är mycket simpelt. Å andra sidan har det tagit mig många år innan jag lyckats fånga den första 10+ fisken där. Tagit mig många år innan jag kommit på var i sjön man ska fiska och med vilka beten bl.a. Finna bra spots, beten, fart etc. När man fixat detta så är det som att åka räkmacka. Dock en räkmacka som jag beredat fram själv vilket gör nöjjet mycket högre än om det varit en bjussad räkmacka. Det är knappast en hög med gäddfiskare som bjudit in mig till dans. Dansen har man skapat själv. (å andra sidan är Fryken känt för att vara ett extremt svårfiskat vatten - hur tusan de kan tycka det???

Hurvida det bara är att åka runt runt och självkrokning får stå för dig. Om så hade varit hade det nog itne tagit mig flera år av fiske innan man lyckats.
            Senast ändrad av Danne; 2005-05-25, 09:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
              Snart består Bubblan av alla specimenpoäng för sutare i Svenskan.
              Svenskan driver utvecklingen av metoder fram men inte på nya vatten. Kvar blir ett hårtnötande på ett fåtal lokaler.
              Jag tror att det skulle behövas lite nya regler, dels inom svenskan... och dels inom storfiskeregistreringen. Det skulle inte bara göra fiskarna mer kreativa utan också sprida ut fisketrycket.
              Men att detta är en het potatis det har jag ju förstått... så det är väl inte "bara" att göra om. Men jag tror att det skulle vara positivt för fisket.

Kommentera

Helt riktigt Gäddjävel. Jag har inget emot att Bubblan fångas och missunnar inte fiskaren på något vis. Eftersom jag inte gjort det själv har jag svårt att förstå glädjen i fångsten, vilket var min ursprungsfråga. I min vaneföreställande värld ser jag inte någon som helst glädje i det mer än att man hamnar på en lista i svenskan. Men ni som finner denna glädje - beskriv gärna vad så att jag också förstår. (Är ju en insöad värmlänning utan större världsvana :-) )

Svenskan har utvecklat fisket enormt i Sverige, men vi hamnar i ett okonstruktivt läge där utvecklingen avmattats. Man kanske skulle premiera fiskar som anmäls från nya vatten med fiskens vikt gånger 1,10 eller dylikt. Svårt att kontrollera fusk, men fuska kan ju alla göra oavsett.

Kommentera

Hade jag varit så extremt målmedveten att fånga en 18+ fisk hade jag inte valt Fryken. Det har aldrig fångats en sådan där. Hade nog suttit i Lödde å och "åkt räkmacka" istället.

Skulle vara, i mitt tycke, mycket trevligare att fånga en 18+ fisk utan namn, i Fryken än i Lödde. En sådan fisk skulle jag värdera mycket högre.

Nu finns det de som inte gör det - min fråga är då - hur är resonemanget. Är det i listorna glädjen sitter eller på ett annat plan?

Observera frågetecknen - det är frågor och inte konstaterande (då skriver man !)
                  Senast ändrad av Danne; 2005-05-25, 09:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Larsson
                    Ari - Betänk att det finns de som har heta vatten som hemmavatten - det är inte alla som bor i lappland vet du... :-)
                    Å vad säger att inte vi norrlänningar har heta hemmavatten dåra?? Blir ett vatten hetare för att det sitter 111 st med mäskbellor där? *massor av ironi*

Ursprungligen postat av Danne
                    Svenskan har utvecklat fisket enormt i Sverige, men vi hamnar i ett okonstruktivt läge där utvecklingen avmattats.
                    Exakt! Det är det jag menar också. Eftersom jag lever som jag lär så "outade" jag ett nytt Vimmavatten som flyttar norrgränsen knappt 10 mil i morse genom att anmäla 3 fiskar till "Norrländskan" som kniper 1, 3, 4 platserna. Sorry fiskgjusar, där ryker storslamen (Jag har fått en av dom, nunan på 1,30 kilosvimman syns på min avatar). Nästa år får man väl sälja räkmackor där i stället för att fiska

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
                      Nästa år får man väl sälja räkmackor där i stället för att fiska
                      Då kan du ta med dej en krönt våg också. Då slipper Vimmorna åka bil!

Var det inte det tråden handlade om?
                      !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 285 visningar
                      1 gilla