Regler i Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    Undrar hur alla fångstbegränsningar skall kunna efterlevas utan C&R??

Kanske borde vi ta steget full ut och förbjuda allt fiske av alla utom de som äger fiskerätten,dvs markägarna när vi ändå
    håller på med förbudsutdelningen....

Nä, om allt är så mycket bättre i Silkeborg kanske det är lättare att flytta tillbaks....
    1) Allmän sund förnuft begränsar hur mycket man tar med hem och stränga böter om man bryter mot det. Endast människor utan begränsningar skulle inte respektera det!
    2) Det du sade med Silkeborg - mycket barnsligt - jag trivs fint i Sverige och är inte flyttat hit pga fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      The sh*t hit the fan! Nu får du många nya kompisar!

Din inställning till C&R är mig helt främmande.

Om fredning innebär inget riktat fiske efter arten ifråga så får du delvis medhåll från mig. Om det innebär att allt fiske är förbjudet under den tid någon art leker... då blir det inte många månader under året man kan fiska.

Minimimått (och glöm inte maxmått) på de flesta arter samt ett maxupptag per dag stödjer jag till 100%.

Max antal spön... du är ingen purist! 2 spön är 1 för mycket! Glöm inte att spöna måste vara handhållna... annars är det inte sportfiske! (Läs hela denna mening som sarkasm).

Utveckla det med mäskning. På vilket sätt är det skadligt/oetiskt/osportsligt/miljöfarligt (eller vad du nu fått för dig)?
      Du får argumentera emot något du vill avskaffa för nu skönjer jag att det snarare rör sig om okunskap i frågan.
      Klart att det gäller fiske riktad mot en specifik art som lekar PT! Jag har inte utgett mig som expert men jag är typ växt upp med förbjudet mot mäskning och det funkar fint, så det är en ren personlig hållning. Däremot blyförbudet de tror jag vi kan bli eniga om utan att slå på trumman om det

Hälsningar
      -Köttfiskaren

Kommentera

För att förtydiga fångstbegränsning - dvs det man tänker att behålla. En C & R fiskare (som jag inte vill förbjuda) kan ju ta hur mycket han/hon vill eftersom fisken släpps tillbaka. Det med matfisk - klart jag fiskar främst för eget nöjes skull - om jag bara ville ha fisken hade jag gått till ica och köpt det. Matfisken är mer som en perfekt avrundning på dagen. Därför betalar jag huvudsakligen för att få fiska och inte för fisken :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          mäskförbud haha.

Känns som du helt enkelt vill förbjuda all typ av fiske som du själv inte bedriver
          Nej det vill jag inte (även om jag vet att jag har rätt ) - vill inte förbjuda C & R även om jag egentligen anser det som lite brist på respekt för ett levande djur att mot dens vilja eller förståelse för intentionen plocka upp för sin egen skull, men jag kan förstå nöjet i fisket i sig och hanterar man fisken rätt blir problemen ju också mindre. Det som kan skada vattenmiljö, fiskebeståndet och vill att en lekande fisk ska kunna vara i fred är det jag vill komma åt. That's it.

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
            För att förtydiga fångstbegränsning - dvs det man tänker att behålla. En C & R fiskare (som jag inte vill förbjuda) kan ju ta hur mycket han/hon vill eftersom fisken släpps tillbaka. Det med matfisk - klart jag fiskar främst för eget nöjes skull - om jag bara ville ha fisken hade jag gått till ica och köpt det. Matfisken är mer som en perfekt avrundning på dagen. Därför betalar jag huvudsakligen för att få fiska och inte för fisken :-)
            Men så är det ju. Den fisk man fångar själv hör - om man skulle göra en kalkyl som innefattar alla kostnader inklusive eventuell reskostnad och egen tid) - till det absolut dyraste man någonsin kan äta (men väl värd vartenda öre). Det är ju något väldigt tillfredsställande med att kunna åka ut i naturen och fånga något man kan äta 8och som dessutom smakar gott). Det är en dimension i mitt fiske jag inte skulle vilja vara utan.

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
              Lite utdrag från regelverket kring sportfiskekortet mälardalen.

Varför detta agg mot utövar av C&R? Är det inte enbart positivt att andra, även om inte du bedriver det, vill värna om ett hållbart fiske? Du tar upp tre firrar, jag tar inte upp någon. Båda försöker ju som sagt värna om ett hållbart fiske för framtiden.

Jag är inte den som får ont i baken av att se en C & R fiskare - jag har vänner som bedriver denna form av fiske..... Jag bedriver det bara inte själv men ser själv till att inte överfiska :-) Däremot ett agg mot C & R-maffian som ibland ger ännu mindre mening än mig själv Hur som helst det jag skriver i detta inlägg menar jag fullt ut med fler regler/restriktioner, förbud mot särskild bly, minimimått för att just dessa faktorer kan skada miljö och fiskebestånd om man inte tar upp det och gör något åt det :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Förbjud köttfiske! Janjoh, fiskar du endast för att äta så är det ju inte sportfiske du håller på med! (Nu är jag ironisk. I min värld är du sportfiskare också!)

Jag har sagt vad jag ville i denna tråd och drar mig med glädje ur!
                Självklart och bästa fångsten är i icas frys för fan ju

Kommentera

Håller med dig helt om fiskeförbud under lekstid, oavsett om det är Öring eller t.ex Gädda. Det samma med minimimått (och maxmått) och fångstbegränsning på fler arter än laxartade fiskar.

Även fast man sätter upp regler för ett vatten så är det inte säkert att folk följer dom. Här (Svartån i Örebro) är det t.ex minimimått på Gös, fiskeförbud efter Asp, max 1 spö/person, trollingsförbud. Det skiter folk i. Gös under 45 cm dras upp, Asp slås ihjäl, man ser folk trolla längs ån ibland och det kan vara 10 bottenmeten på 4-5 personer som täcker nästan en hel brygga. Tillsynen vågar inte göra något heller och har slutat dyka upp, troligtvis eftersom de flera gånger har blivit hotade :/
                  "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                  https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugtoken Visa inlägg
                    Håller med dig helt om fiskeförbud under lekstid, oavsett om det är Öring eller t.ex Gädda. Det samma med minimimått (och maxmått) och fångstbegränsning på fler arter än laxartade fiskar.

Även fast man sätter upp regler för ett vatten så är det inte säkert att folk följer dom. Här (Svartån i Örebro) är det t.ex minimimått på Gös, fiskeförbud efter Asp, max 1 spö/person, trollingsförbud. Det skiter folk i. Gös under 45 cm dras upp, Asp slås ihjäl, man ser folk trolla längs ån ibland och det kan vara 10 bottenmeten på 4-5 personer som täcker nästan en hel brygga. Tillsynen vågar inte göra något heller och har slutat dyka upp, troligtvis eftersom de flera gånger har blivit hotade :/
                    Kanske två vakter åt gången och anmäla till polisen om de mottar hot som bör prioriterar brott mot gällande fiskeregler mer än vad de gör. Jag blev närmast ifrågasatt en gång när jag anmälde nätfiske i umeälven. Just varit på metallsvenskan i örebro och gick och drömde om att fiska i svartån för det såg jäkla fint ut :-) Om det är alltså är den Å som går mellan slottet och ned förbi Örnsro? :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugtoken Visa inlägg
                      Det är väl bara att hala upp mobilen, filma eländet och sedan göra en anmälan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 370 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art