Regler i Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regler i Sverige

Jag kommer aldrig i mitt liv att bedriva inriktad C & R fiske och endast under vissa förutsättningar släpper jag tillbaka fisk som jag fångar (små/stora/art som jag inte äter) och jag tycker ärligt talat utan att ville vara arrogant att reglerna som finns i Sverige är skrattretande. Jag är för att man införa förbjud mot inriktad sportfiske/fiske överhuvudtaget mot varje art inför leken och alltså det ska finnas fredningstider för (många) fler artar. i Umeå där jag bor är det endast laxen och öringen har fredningstid och vad gäller minimimått är det endast samma artar + harren som har ett minimimått......sjukt!!!! Alla artar ska ha möjlighet att leka i fred utan att hamna på någons krok.....C & R eller ej! Med andra ord - fredningstider för lekande fisk + fler minimimått.

Jag är även för fångstbegränsningar för varje art man plockar upp, jag är även för ett övre mått för hur stor en fisk får vara för att ta hem den och tilltaget med östersjö-gäddan (endast fisk mellan 40-75 cm får fångas och behållas och max 3 per dygn/fiskare) är ett tilltag i rätt riktning! Jag vill införa mäskförbjud också när jag blir statsminister och även blyförbjud. Jag är även för att fiske endast får bedrivas med max två spön åt gången per person åt gången som får vara inom max tre meters avstånd till fiskaren.

Jag är ledsen att säga det men i allafall Silkeborg (där jag ursprungligen kommer ifrån) är ljusår fram för det jag har upplevd i Sverige vad gäller regler för fisket. Fokus är inte på C & R där utan på mäskförbjud, blyförbjud, fredningstider och minimimått på nästan alla artar som finns i vattnet (saknas bara abborren + vitfisk) och fångstbegränsningar på öring, gädda och gös! Dock efterfrågar jag fångstbegränsningar på flera artar där också! i allafall är resultatet i Silkeborg är det är sjukt mycket fisk omkring min underbara hemstad :-) Att inte ens Siken (i allafall i Umeå) - 36 cm i Silkeborg - har ett minimimått är ytterst skrämmande. Dessutom borde man väl förvänta av sin medfiskare at hans/hennes huvud är skruvat rätt ihop!

Förutom att ta fisket avslappnande är det min idé om fiske.....oh ja - glömde - alla nät, mjärdar, mörtstugor fällor osv ska absolut förbjudas för icke-yrkesmässiga fiskare oavsett om det är söt, salt eller bräckt vatten vi talar om! Endast spöt får vara giltig medel för fisket!

The sh*t hit the fan! Nu får du många nya kompisar!

Din inställning till C&R är mig helt främmande.

Om fredning innebär inget riktat fiske efter arten ifråga så får du delvis medhåll från mig. Om det innebär att allt fiske är förbjudet under den tid någon art leker... då blir det inte många månader under året man kan fiska.

Minimimått (och glöm inte maxmått) på de flesta arter samt ett maxupptag per dag stödjer jag till 100%.

Max antal spön... du är ingen purist! 2 spön är 1 för mycket! Glöm inte att spöna måste vara handhållna... annars är det inte sportfiske! (Läs hela denna mening som sarkasm).

Utveckla det med mäskning. På vilket sätt är det skadligt/oetiskt/osportsligt/miljöfarligt (eller vad du nu fått för dig)?
    Du får argumentera emot något du vill avskaffa för nu skönjer jag att det snarare rör sig om okunskap i frågan.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-18, 08:36.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

mäskförbud haha.

Känns som du helt enkelt vill förbjuda all typ av fiske som du själv inte bedriver

Kommentera

Lite utdrag från regelverket kring sportfiskekortet mälardalen.

Högst tre spön får användas av samma fiskande. Man får endast fiska på ett fiskekort med dess redskaps- och fångstbegränsningar, vilket gäller även där fiskekort ställs ut av annan kortförsäljare. Väljs Sportfiskekortet fiskar man endast med Sportfiskekortet. De som fiskar måste vara på plats vid fisket och ha uppsyn över fiskeredskapen.
        Gällande fångstbegränsning och minimimått
        Uttagsfönster gäller i samtliga vatten för gädda och gös. Max 3 stycken per kort och dag får behållas (i Magelungen är det max 2 stycken per kort och dag). Gäller fiskar mellan 45-75 cm.
        Varför detta agg mot utövar av C&R? Är det inte enbart positivt att andra, även om inte du bedriver det, vill värna om ett hållbart fiske? Du tar upp tre firrar, jag tar inte upp någon. Båda försöker ju som sagt värna om ett hållbart fiske för framtiden.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Förbjud köttfiske! Janjoh, fiskar du endast för att äta så är det ju inte sportfiske du håller på med! (Nu är jag ironisk. I min värld är du sportfiskare också!)

Jag har sagt vad jag ville i denna tråd och drar mig med glädje ur!
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-18, 08:46.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har en känsla av att detta kommer bli en mkt underhållande och givande tråd

Kommentera

Det finns helt klart en poäng i det du säger, regler och kontroller behöver förmodligen ses över och diskuteras. Det är väl bara det att allt måste ha en ordentlig backning i konsekvensanalyser, forskning mm?

Kommentera

Undrar hur alla fångstbegränsningar skall kunna efterlevas utan C&R??

Kanske borde vi ta steget full ut och förbjuda allt fiske av alla utom de som äger fiskerätten,dvs markägarna när vi ändå
                håller på med förbudsutdelningen....

Nä, om allt är så mycket bättre i Silkeborg kanske det är lättare att flytta tillbaks....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Undrar hur alla fångstbegränsningar skall kunna efterlevas utan C&R??
                  Tre firrar och sen får man sluta blöta kroken. Detta förutsätter ju att det är tre/två firrar oavsett art.

Det är en anledning till att jag inte besöker P&T -sjön som ligger där jag bor. Deras regler är betydligt krångligare när det gäller hur man får släppa tillbaka fisk än det är att bonka den som matfisk. Jag vill ju betala för att få njuta av fisket under en heldag och inte för att få tre matfiskar. Då kan jag hellre köpa dom i frysdisken.
                  #OneFly
                  http://vimeo.com/onefly
                  http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Man kan ju se det så här med. Hur ska man kunna ha ett fönsteruttag (max/minimimått) utan att bedriva C&R. Själva meningen med sådana är ju att bedriva C&R.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 314 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art