Regler i Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
    Kanske två vakter åt gången och anmäla till polisen om de mottar hot som bör prioriterar brott mot gällande fiskeregler mer än vad de gör. Jag blev närmast ifrågasatt en gång när jag anmälde nätfiske i umeälven. Just varit på metallsvenskan i örebro och gick och drömde om att fiska i svartån för det såg jäkla fint ut :-) Om det är alltså är den Å som går mellan slottet och ned förbi Örnsro? :-)
    Eller att ha polis med sig när man konfronterar dom. Tyvärr sker det inte.
    Jo, det är samma. Borta vid Örnsro är det inte många som fiskar.

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Det är väl bara att hala upp mobilen, filma eländet och sedan göra en anmälan?
    Jo, det är väl det enda att göra. Sen om polisen gör något åt det tvivlar jag ganska starkt på.
    "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
    https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

[QUOTE=Flugtoken;837397]Eller att ha polis med sig när man konfronterar dom. Tyvärr sker det inte.
      Jo, det är samma. Borta vid Örnsro är det inte många som fiskar.

inte så mycket fisk där? Jag tyckte annars jag såg en del giftiga områden med näckrosor och vasskanter? :-) Att ha polis med sig skulle vara bra men tyvärr anser de sällan att de orkar ha med fiskeregler att göra :-( Umepolisens bemötande när jag anmälde för nätfiske var inte prisvärd :-(

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
        Det som kan skada vattenmiljö, fiskebeståndet och vill att en lekande fisk ska kunna vara i fred är det jag vill komma åt. That's it.
        Får inte ihop det resonemanget med dina tips här tidigare om hur man fångar, flår, rensar och tillagar ål fiskad i vatten där den själv kan ta sig ut till havet för vidare färd till lekplatserna. En rödlistad fiskart som snart är helt utrotad om inte alla drar sitt strå till stacken. Visst, det är tillåtet på vissa håll (tydligen i Danmark enligt tidigare inlägg) även i vatten med direkt förbindelse med havet men hur får du ihop det med din omtanke om att inte skada miljön och fiskebeståndet? Att sedan hänvisa till utsättning av ålyngel håller inte då det idag inte går att föda upp ål i fångenskap, allt som sätts ut är vildfångat och påverkar därför det totala beståndet.

Vad och hur man sedan fiskar och gör med ål (riktat eller som bifångst) som ändå är dödsdömd ovanför en massa kraftverk och turbiner har jag ingen synpunkt på även om jag inte själv skulle få för mig att bonka en rödlistad art av något slag...

Kommentera

Mig tycks det som att TS bara är en stor förbudsivrare mot allt som inte görs på hans sätt....

läs gärna här om C&R...

därmed tar jag min Mats (Mads) ur skolan i denna tråd...
          Senast ändrad av byggarn; 2013-06-18, 14:31.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Danskspråkig om mäskning (forfodring på danska) från "Dansk Sportsfiskerforbund"

Danmarks Sportsfiskerforbunds holdning til forfordring er, at det kun skal finde sted i meget begrænset omfang. Politikken blev formuleret for cirka 15 år siden, hvor debatten dukkede op første gang. Dengang anbefalede vi, at den største tillade mængde skulle være 1-2 kg forfordring per fisker per dag.

Baggrunden for, at vi anbefalede den begrænsede mængde, var, at tilførsel af al organisk materiale belaster naturen, og at vi lystfiskere selvfølgelig bør gå forrest i kampen for et renere miljø.

Mængden på de 1-2 kg blev defineret dengang for 15 år siden og var en drastisk skærpelse af i det mindste en del medefiskeres forbrug. Men de 1-2 kg var ikke baseret på en videnskabelig tilgang til problemet af den simple grund, at der dengang som nu ikke fandtes et på landsplan dækkende estimat over de brugte mængder af forfordring samt dens betydning for de belastede søer. Vi ved med andre ord ikke, om de 1-2 kg er for meget, og om vi i stedet skulle have anbefalet, at der overhovedet ikke må forfodres, som tilfældet er i Skov- og Naturstyrelsens søer.

Det er i øvrigt umuligt at definere en generel værdi, der kan bruges på landsplan, og som vil give garanti for, at forfodringen ikke kan få nogen skadelig effekt på fiskevandet, idet der jo er forskel på næringsfattige lobeliesøer og de stærkt belastede søer, som i dag udgør 80 % af vore fiskevande.

Vejle Amt anbefalede fx her i sommerens løb, at badegæster undlod at tisse :oops: i en af de næringsfattige søer, idet det ville kunne få den skrøbelige balance til at tippe over og gøre søen grøn. I den sø vil al forfordring være en stor potentiel skadevolder, og det bør selvfølgelig forbydes, hvis det ikke allerede er det.

Danmarks Sportsfiskerforbund har altid haft den holdning, at udøvelse af vores hobby skal være så miljøvenlig som muligt. "Selvfølgelig" vil de fleste sige, men den holdning har medført uenighed ind i mellem. Blyforbuddet, som blev indført på vores foranledning, har stadig modstandere blandt lystfiskere. Støtten til at droppe tilskud til udsætningerne af de store ørreder faldt heller ikke i god jord, og anbefalingen af udsætning af vilde ørreder i stedet for dambrugsfisk gav også ballade, men var vigtig med henblik på at undgå genetisk forurening af de vilde stammer.

Hvis der er saglig dokumentation, der viser, at der er risiko for, at forfordring skader vore fiskevande, vil vi selvfølgelig tage debatten i organisationen, og vi vil ikke være bange for at drage de nødvendige konklusioner, selv om det i givet fald vil træde enkelte af vore medlemmer over tæerne. Men det er selvfølgelig vigtigt, at beslutningen tages på baggrund af viden og ikke følelser.

Med hensyn til uautoriseret udsætning af karper eller andre fiskearter, er vores holdning klar og kan skrives meget kort: Det er et lovbrud, som vi ikke accepterer. De mange risici, som flytning af fisk medfører, er veldokumenterede - og i øvrigt beskrevet i flere artikler de senere år i Sportsfiskeren.

Hvis vi skal tages af alvorligt af myndighederne og stadig ønsker at kunne fiske uden alle de begrænsninger, der kendes fra andre lande, så er det essentielt, at den slags ikke finder sted. Den holdning deles desværre ikke af alle lystfiskere...

Mvh Kaare/DSF

i Silkeborg är vi dock fanatiska och förbjuder det helt. Våra sjöar/åar är redan mycket näringsrika och t.ex älvarna vid deras utlopp är ju också mycket näringsrika och därför kanske skador miljön mer än vi vet om. Jag är i allafall för förbjud mot att mäska!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Får inte ihop det resonemanget med dina tips här tidigare om hur man fångar, flår, rensar och tillagar ål fiskad i vatten där den själv kan ta sig ut till havet för vidare färd till lekplatserna. En rödlistad fiskart som snart är helt utrotad om inte alla drar sitt strå till stacken. Visst, det är tillåtet på vissa håll (tydligen i Danmark enligt tidigare inlägg) även i vatten med direkt förbindelse med havet men hur får du ihop det med din omtanke om att inte skada miljön och fiskebeståndet? Att sedan hänvisa till utsättning av ålyngel håller inte då det idag inte går att föda upp ål i fångenskap, allt som sätts ut är vildfångat och påverkar därför det totala beståndet.

Vad och hur man sedan fiskar och gör med ål (riktat eller som bifångst) som ändå är dödsdömd ovanför en massa kraftverk och turbiner har jag ingen synpunkt på även om jag inte själv skulle få för mig att bonka en rödlistad art av något slag...

Ja det har jag, men jag har blivit klokare sedan dess. Återupptog fisket förre året efter 17 års paus och var väl ivrig efter att testa fisket efter ålen. Det kommer inte upprepas i framtiden - mer miljö/etiska grejor har växt sig in i skallen på mig. Dock kan man säga att det sällan är sportfiskarna som är boven och man bör helt förbjuda yrkesfisket av varje form efter ålen. Dock ändrar även det att jag inte kommer bedriva fiske efter arten mer.

Kommentera

Jag sade att det inte är många fiskare där Inte att det inte finns fisk.
                Polisen, som du säger, orkar inte bry sig om folk bryter mot fiskeregler. Dock ger de sig ut på andra konstiga uppdrag.
                "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugtoken Visa inlägg
                  Jag sade att det inte är många fiskare där Inte att det inte finns fisk.
                  Polisen, som du säger, orkar inte bry sig om folk bryter mot fiskeregler. Dock ger de sig ut på andra konstiga uppdrag.
                  Jag såg dock att det hade varit en fiskare - det var en lina med flöte,krok och sänke som hade fastnat i en gren på en av träden :-) Vattnet var ganska lugnt flytande där så antar det finns gott om vitfisk + abborre och gädda där? Plus även rik vegetation :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Mig tycks det som att TS bara är en stor förbudsivrare mot allt som inte görs på hans sätt....

läs gärna här om C&R...

därmed tar jag min Mats (Mads) ur skolan i denna tråd...
                    1) Nej! Endast det som kan skada bestånd och miljö - dvs upptag av onödiga mängder fisk, och vårda om fisken i förhållande till lek. Läsa första tråd igen och se vad jag menar......endast det som på riktigt skadar bestånd och vattenmiljö!
                    2) Varför? Jag har inget emot C & R men det är inte min grej
                    3) Varför? Om du inte har förstått kärnan i tråden då kan du ju inte veta om det är en bra diskussion väl Men kände du dig träffat? hahahahahahahahaha
                    Senast ändrad av janjoh; 2013-06-18, 18:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34