Grabbar fattar inte varför ni gnäller på dom som får många fiskar. Och sen påstår att dom bara hittar på. 40 gös är ju inget alls märkvärdigt. 40 småpissgösar kan man ju ta i ett nafs på en lekplats. Och det kan ju ta längre eller kortare tid. Är inte ovanligt att när man jiggar plocka nästa en i varje kast. Eller på trolling få hugg titt som tätt. Men då är det ju inte alltid några monster direkt. Det är ju stora gösar som är konsten att få.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Snackar sportfiske skit?
Collapse
X
-
40 gös är ju inte otroligt ens så här långt norrut som hälsingland men då är det som sagt smågös i parti och minut. Eftersom antal inte är nåt jag strävar efter i första hand så skulle jag kunna kalla en dag med 40 gösar mellan 0,3 - 2 kg för medelmåttig men en dag med en enda 5 kilos för bra. Vad man uppfattar som bra och dåligt är mao ganska personligt.
Kommentera
-
Det handlar som vanligt att först hitta fisken. Och sedan med rätt teknik fånga den. Om man saknar kunskap för bägge delar blir det ju inget. Det är ju vad sportfiske går ut på att lära sig fiska. Tänk vad tråkigt om alla var lika duktiga att fiska. Var bara att dänga rakt ut i vilket vatten som helst. Och det small på varje kast. Eller att bli en Jan-Ove Waldner direkt. Ett pingisrack i handen och sen är man världsmästare. I stället för att gnälla. Ut och leta heta ofiskade platser. Det bara kryllar av dom.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Gäddjävel, jo så kan man tolka det. Även den bäste går bet. Och då är det bäst att vara ärlig. När storfiskaren talar om hur stora fiskar han får. Då räcker armarna inte till. Det är ju en slagdänga för dom mytomaniska sportfiskarna.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Det här med antalet gösar skiljer sig från vatten till vatten. I ett vatten där jag fiskar är 6 gösar på en dag bra! (dock har fiskarna en hög medelvikt). I andra vatten så som t ex "S-holms södra skg" är ett 70-tal en bra dag.
Nu har gösarna börjat ställa sig utanför lekplatserna och börjar således bli något så när lätta att komma till tals med! ( i vissa sjöar hemma vid)
Jag trodde själv inte på sådana påståenden som 40 på en dag när jag var oerfaren och tyckte att 4-5 gösar var mycket! (slutet på 80 talet)
Kommentera
-
som ni säger beror det mycket på vilket vatten man fiskar i, 40 gösar är inte helt vanligt i mina trakter, däremot är det "mycket" stor fisk här... De gösvatten som jag anser vara "bra" ger även de oftast ganska få fiskar, men i gengäld desto större... Nätaren, Ylen, Bunn, för att nämna några... en bra dag kan man utan problem plocka upp ~20 kilo gös, alltså 4 - 8 fiskar... En sådan snittvikt ligger man ju inte på om man fiskar i stockholms skärgård... Sen fiskar jag inte gös när den leker då jag inte tycker det känns bra... då kanske man har mycket högre antal per dag i dessa sjöar också...Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 285 visningar
1 gilla