Snackar sportfiske skit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snackar sportfiske skit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att plocka upp och sätta tillbaks ett 40-50 tal fiskar och sen säga att fisket var dåligt, rimmar illa hos mej, jag får dålig smak i munnen när jag hör eller läser sådant. Max 5-6 st fiskar per dag (kanske upp till 10 st på en lång fisketur), men absolut inte på lekfisk. Fiske är mera än att bara skryta med hur mycket fisk man kan ta per dag, sportfisket är ett sätt att komma i harmoni med naturen, när man har fångat en fisk kan man sätta sig och fika eller bara slappna av och njuta av livet. Det skall vara skönt och rofullt vid sportfiske och inga prestastions krav att man ska ta så och så många, eller en så stor fisk. Jag kan gå blankt och ändå haft en jättefin fiskedag, med naturupplevelse, att se en fiskgjuse dyka och ta en fisk eller något annat trevligt kan rädda en hel dag utan fisk.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

givetvis är det så!

vissa handlare snackar skit för att sälja mer såklart. precis som det finns idioter överallt som man tvingas ha att göra med när man vill ska handla nåt elelr ha nåt utfört. lundgrens fiske och sportfiskecompaniet har jag väldigt bra erfarenhet av dvs killar som gillar att fiska själva och är intresserade av att hjälpa andra till samma fiske. berras däremot...nja! spciellt har jag märkt att tjejer ofta har kommit ut ur butiken med rent skit. det är för dåligt helt enkelt
      my precious....

Kommentera

Tjejer?

Under två veckor som jag praktiserade på Berras (för några år sedan) så var det aldrig någon tjej som direkt handlade fiskeprylar. En köpte en ryggsäck och max två var där med sina män. Vi utövar en sport som alltid har varit kraftigt mansdominerad. Väldigt synd tycker jag. Tjejer kan fiska lika bra som män!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
          Att plocka upp och sätta tillbaks ett 40-50 tal fiskar och sen säga att fisket var dåligt, rimmar illa hos mej, jag får dålig smak i munnen när jag hör eller läser sådant. Max 5-6 st fiskar per dag (kanske upp till 10 st på en lång fisketur), men absolut inte på lekfisk. Fiske är mera än att bara skryta med hur mycket fisk man kan ta per dag, sportfisket är ett sätt att komma i harmoni med naturen, när man har fångat en fisk kan man sätta sig och fika eller bara slappna av och njuta av livet. Det skall vara skönt och rofullt vid sportfiske och inga prestastions krav att man ska ta så och så många, eller en så stor fisk. Jag kan gå blankt och ändå haft en jättefin fiskedag, med naturupplevelse, att se en fiskgjuse dyka och ta en fisk eller något annat trevligt kan rädda en hel dag utan fisk.
          Tumlaren
          Givetvis! Men nu snackade vi om hur bra fisket KAN vara och att då 40 gösar är under medel under bra förhållanden. Själva naturupplevelsen har såklart inte med det att göra
          my precious....

Kommentera

Tumlaren
            Vilken tur att vi alla är olika... Och antalet fiskar har väl ingenting med saken att göra. Om jag ger mig ut med spinnare efter borre i en insjö, så känns det ganska trist att lägga av efter fem minuter eftersom jag då kanske redan har landat tio fiskar. Samma sak om jag är ute efter stor gädda (eller för den delen gös) och jag landar ett antal mindre fiskar, inte slutar jag fiska för det.
            Det beror inte på prestationskraven, utan på vad JAG är intresserad av att göra.

Men det är klart, det står på dig att du är trollare. Då blir det normalt inte 10 fiskar på en dag (om du inte trollar gös i fiskrika vatten förstås), så då behöver du inte bry dig. Antalet fiskar är helt beroende på omständigheterna...

/D

Kommentera

Danne67, nu är det så att jag inte bara trollar utan flugfiskar, spinnfiskar och metar. Alltså jag är allrundfiskare som du kan se, jag har själv råkat ut för sådana dagar när man knappt hinner kasta ut förrän det hugger men då gäller det att förändra sitt fiskesätt och använda andra metoder, te.x. spinnfiskar jag kan jag ta fram flugspöet istället och försöka ta fisken på fluga. Hugger fisken så lätt att det blir fisk på varje kast eller varannat kast så blir det inte roligt i längden. Men var lugn du kommer kanske också till det skedet i ditt fiske. Det finns olika skede i sitt fiskeliv, alla kommer inte lika långt. Först vill man kunna fånga fisk, sen vill man fånga så många som möjligt, sen vill man fånga så stora som möjligt och sista skedet, det blir skönt att komma ut och fiska, fångsten blir inte det primära utan det sekundära utan naturupplevelsen och avkopplingen ger mera. Jag kan vara en hel fiskedag på sjön och har knappt doppat ett bete i vattnet, utan jag har varit mer intreserad av naturen runt omkring mej. Men jag känner avkopplad och har harmoni med mej själv.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Danne67, nu är det så att jag inte bara trollar utan flugfiskar, spinnfiskar och metar. Alltså jag är allrundfiskare som du kan se, jag har själv råkat ut för sådana dagar när man knappt hinner kasta ut förrän det hugger men då gäller det att förändra sitt fiskesätt och använda andra metoder, te.x. spinnfiskar jag kan jag ta fram flugspöet istället och försöka ta fisken på fluga. Hugger fisken så lätt att det blir fisk på varje kast eller varannat kast så blir det inte roligt i längden. Men var lugn du kommer kanske också till det skedet i ditt fiske. Det finns olika skede i sitt fiskeliv, alla kommer inte lika långt. Först vill man kunna fånga fisk, sen vill man fånga så många som möjligt, sen vill man fånga så stora som möjligt och sista skedet, det blir skönt att komma ut och fiska, fångsten blir inte det primära utan det sekundära utan naturupplevelsen och avkopplingen ger mera. Jag kan vara en hel fiskedag på sjön och har knappt doppat ett bete i vattnet, utan jag har varit mer intreserad av naturen runt omkring mej. Men jag känner avkopplad och har harmoni med mej själv.
                Tumlaren

Lite magstarkt att påstå att just du har den enda rätta attityden ( alla kommer inte lika långt). Jag hoppas verkligen att jag alldrig kommer till den gränsen att jag sitter en heldag på sjön utan att doppa mitt bete och är nöjd med det. Eller ändå värre fiskar en heldag utan att få någon fisk och är nöjd med det. Man kan ju lika gärna sitta på altanen och kolla ut mot sjön i så fall. Får jag ingen fisk så gör jag något fel, alltså får jag tänkaut en lösning på problemet så att jag börjar få fiskar igen!

Att man sedan kan välja olika fiskesätt eller avbryta sitt fiske om man tycker att man fått förmånga är upp till var och en. Har själv bytt plats många gånger, när man bara får småfisk i mängder och därigenom räddat dagen med stor fisk på annan plats. Utan att behöva dra kopiösa mängder småfisk!

Lycka till med årets naturupplevelser!

Kommentera

Tumlaren
                  Ohhh
                  Jag hoppas också att jag blir som du! För visst är det väl så att vi alla skall gå i samma linje och när man har kommit så långt att det inte är fisket som drar, utan naturupplevelsen. Då är man fördiglärd!

Jag kan också känna på det sättet ibland, självklart! Men som Jögge skriver så är det ganska ofta när man har tröttnat lite på fisket eller helt enkelt inte känner något sug efter det. Antingen nöjer man sig, eller så hittar man nya vägar. Så är det för MIG! och det innebär inte att det är rätt väg för DIG!

Men det var väldigt intressant att du berättade för mig hur det fungerar

/D

Kommentera

"Rekordblodig norsk valslakt
                    Norge inledde på måndagen årets valfångst - med den största fångstkvoten på över tio år.
                    Regeringen tillåter fångst av 797 djur i år. 31 fartyg väntas delta, meddelar norska Fiskeribladet på internet", Aftonbladet 2005-04-19

Fler som har samma fiskelycka som de som här i sverige under en dålig dag drar upp 40st smågösar.

Om jag skulle stå och fiska på en plats där jag får smågös hela tiden inte fan står jag kvar och tömmer sjön. Den sortens beteende har ingenting med sportfiske och göra och det är direkt olämpligt.

Det är helt ointressant om fisken släpps tillbaka eller inte det är ändå inte ok. Nästan så att det gör saken ännu värre om det är så att man står och drar gösungar för att känna dallret i spöt.

Till sist vill jag bara säga att det är grymt skönt att kunna göra inlägg som "gäst".....;-)

Kommentera

"ännu värre om det är så att man står och drar gösungar för att känna dallret i spöt."

Håller fulständigt med när det gäller gösungar, ett stort problem i många vatten. Blandannat i Mälaren där folk sitter och pimplar Gös från båt. Lyckas de riktigt bra kan de dra ett 50 tal på en dag med en ca 1 kilos i topp.

Själv räknar jag smågösen som fiskar mellan 1-3 kilo mellangös upp till dryga 5 kilo och storgös från ca 5,5 kilo!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 285 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art