Hantering av nyfångad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av nyfångad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hantering av nyfångad fisk

Jag undrar lite hur man skall hantera nyfångad fisk på bästa sätt. Dels för att bevara smak men också för att hålla fisken så färsk som möjligt tills man kommer hem.
    Hade en lite bok som jag tappat bort tyvärr. Men där stod det myket om avblödning hur görs detta mest effektivt.

Ursprungligen postat av PPC Visa inlägg
    Jag undrar lite hur man skall hantera nyfångad fisk på bästa sätt. Dels för att bevara smak men också för att hålla fisken så färsk som möjligt tills man kommer hem.
    Hade en lite bok som jag tappat bort tyvärr. Men där stod det myket om avblödning hur görs detta mest effektivt.
    Jag är ingen expert i ämnet men i Kanada så lärde jag mig att ta ut gälarna på all laxfisk så snart som möjligt. Dels för att avblöda och dels för att där samlades flest bakterier. Jäkla meck tyckte jag det var.

Sedan har jag läst att tidningspapper skulle vara bättre än plastpåse. Tidningspapper ska tydligen andas bättre.

Sedan har jag också hört att man ska vänta så länge som möjligt med att öppna magen på fisk i allmänhet. Även det är för att inte bakterier ska komma in.

Kommentera

Det beror ju ganska mycket på vad det är för fisk och vilka resurser Du har tillgång till så precisera gäran lite mera vad och hur Du fiskar så kan Du får mera exakta svar.

Men kort sagt så gör iaf jag såhär och då gäller det fiske från båt i skärgårdsmiljö.

Abborre: Har en vattenfylld balja med lock och syrepump ombord där jag sumpar borrarna tills det är dags att åka hem då plockar jag ur dem jag behöver för mat,och nackar resten släpps fria och i perfekt skick tack vare syrepumpen, rensar vid hemkomsten.

Gädda: Själv äter jag inte Gädda men några grannar gillar så jag ger dem ibland och då bonkar jag snabbt och lägger i en plastback som står nere i kölsvinet där det är lite svalare, rensar gör jag vid hemkomst.

Lax: Snabb bonkning och ner i plastsäck med några medtagna frysta 1,5l Petflaskor som isklampar och ner i kölsvinet, rensning vid hemkomst.

Torsk: Men det finns inga såna i mina vatten längre, men när det gjorde så stack vi dem i nacken för avlivning sen i plast back och så rensade vi under gång hem.

Hoppas det klarnade lite

Kommentera

Skär av det som förbinder undersidan av kroppen med huvudet alt stjärtfenan bägge sätten ger en snabb avblodning måste dock säga att första alternativet gör sej bättre på bild lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det Rospigg sa om is i plastflaskor är en jäkligt bra grej. Men det är inte alltid att man kan ta med sånt. För all fisk gäller avblodning, om inte så ger det dålig smak på fisken. Det att skära bort gälarna så som Brownie nämnde här på laxfisk är också ett mycket bra sätt (fisken blodas då av samtidigt) för att bhålla kvaliteten på maximum. Som i all mathantering gäller att hålla så låg temp som möjligt på all färskvara annars blir den snabbt förstörd.

Att ta ur fisk ute, vid fiskevattnet kan vara bra om det är mycket varmet annars kan enzymerna i magsäcken förstöra hela fisken innifrån. är det över 15-20°C bör man göra det om man har lång restid hem. Se vidare här under

Att hålla fisken kall är "a" och "o", men har man inte möjlighet att isa fisk så kan följande tips vara lite till hjälp:
          Ta med en torr jutesäck. Fisken kan förvaras i en sådan, men då blöter man den noga först när den skall användas och sen rullar man in fisken i den. Avdunstningen av vattnet från jutesäckens sänker temperaturen runt fisken. Obs får inte förvaras innestängd i plast, plastback eller väska. Bör ligga öppet men inte i sol.

Andra alternativ til jutesäck är bommulsväv av grov type. Kan ersätta jutesäck, men samma prossedyr.

Som sista alternativ (om man inte har någon tillgång på det här ovan, är björklöv. Lägg fisken på björklöv och täck över fisken med björklöv. Löven skall vara doppade i vatten innan man gör detta. Allt ihopa kan ligga i en öppen låda/väska eller motsvarande.

Är det kallt ute (<10°C) behöver man bara bloda ur fisken, ev också skära ut gälarna på laxen/öringen och lägga fisken i skugga och fri från flugor etc...

Skall fisken frysas gäller att först isa fisken. Vid 0°C så kan man lägga ner den i frysen och då skall snabbinfrysning ha varit påslagen minst 6 tim i förväg och den skall gå i ett dygn efter att fisken har lagts i frysen (om stor fisk, >2-3 kg).

Här gäller bara en sak: frysas så jäkla snabbt som möjligt. Långsam infrysning totalförstör fisken.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Avblodning och snabb nedkylning är nog tumreglerna vad jag kan se av era svar.
            Vad gäller avblodningen... Är det bara att skära av gälarna och hänga fisken och sedan linda in den i ovan nämda tips.

Jag har även ett tips för nedkylning i fält.
            Om man bor på tex. en camp av något slag eller har bil eller båt och skall fiska i några dagar. Kan en EL-kylbox vara att rekomendera. Innför resan kan man köpa ett par hekto kolsyreis att lägga i boxen. Packa in dem väl för att isolera dem i kylboxen innan användning så håller sig ett par dagar innan de har förgasats. Ha även kylklampar däri som kompletering. Detta ger en kyla på nästan -75 grader och kyler/fryser garanterat fångsten tillräckligt tills man kommer hem.

Kommentera

Avblodning och snabb nedkylning är nog tumreglerna vad jag kan se av era svar.
              Vad gäller avblodningen... Är det bara att skära av gälarna och hänga fisken och sedan linda in den i ovan nämda tips.

Jag har även ett tips för nedkylning i fält.
              Om man bor på tex. en camp av något slag eller har bil eller båt och skall fiska i några dagar. Kan en EL-kylbox vara att rekomendera. Innför resan kan man köpa ett par hekto kolsyreis att lägga i boxen. Packa in dem väl för att isolera dem i kylboxen innan användning så håller sig ett par dagar innan de har förgasats. Ha även kylklampar däri som kompletering. Detta ger en kyla på nästan -75 grader och kyler/fryser garanterat fångsten tillräckligt tills man kommer hem.
              Ja, det är bara att skära en gäle eller ett strupsnipp med kniven. Alternativet til att hänga upp fisken är at lägga den i vatten.

Kylväska kan rekommenderas, men inte frysning då fisken ligger kompakt i boxen, och kylan "kommer inte till" runt hela fisken, dessutom så är en vanlig kylboks dåligt isolerad jämfört med en frysbox.

Du skall veta att den "farligaste" temperaturen för fiskbehandling ligger mellan 0°C och -5°C. Det är inte troligt att fisken hinner gjenom det temp. intervallet i en kylbox med kolsyreis.

Bättre i så fall är att fylla boxen med vanlig sötvattensis då man reser hemifrån, då kan man använda den till att kyla fisken till 0°C och sen förvara fisken i den temp. upp till en veckas tid (har gjort det många gånger på fjellet).

Får man fisk och man inte skall resa hem på många dagar så är det bättre att frysa fisken i en frysbox så som jag beskrivit tidigare (om man har/kan få tillgång på en sådan).

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Någon fisketidning hade ett litet häfte som följde med förra året, det var klockrent. Massa tips som stämmer med vad andra skrivit här. Kanske det häftet du syftar på.

Tidningspapper har den effekten att när fukten dunstar från pappret så förvinner värmen från fisken i reaktionen. D.V.S. Tidningspapper ger en kylande funktion. Samma effekt med Björkris. Ska leta reda på häftet nästa gång jag är i båten och se om där finns något att tillägga. Någon här på FS kanske känner till hela formeln. Det hänger ju en och annnan professor här

Laxfisk vill man ju ha så färsk som möjligt och korrekt hanterad eftersom den smakar absolut bäst rå.

Mitt strösta problem är inte längre att hålla fisken kyld (eftersom jag har frys ombord) utan problemt ligger i att fånga fiskeländet
                Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
                  Mitt strösta problem är inte längre att hålla fisken kyld (eftersom jag har frys ombord) utan problemt ligger i att fånga fiskeländet
                  Hehehe, du är inte ensam med dom problemen
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Om du är ute i vildmark och t.ex förvarar fisken i en påse under tiden du vandrar längs en bäck etc. så har lapparna tipsat mig om att man gärna ska lägga björklöv i påsen, runt fisken etc.. som en slags konservering... Har inte forskat vidare i ämnet, men det funkar bra för mig hittils =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    546 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    194 visningar
                    1 gilla