Hantering av nyfångad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av nyfångad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Väcker denna tråd då jag för en gångs skull ska behålla eventuell fångst(att jag ens tänker på det innebär förmodligen att jag får bompass!)

Nåväl, det är ju midsommar och jag tänkte bjuda på halstrad gös. Hur ska jag göra? Det verkar bli varmt och jag fiskar på förmiddagen och lägger väl av runt 14 senast. Funderar på att fylla en kylbox med is som någon nämnde tidigare.Tänkte rensa fisken i båten och helt enkelt köra ned den i isen. Jag ska altså inte skölja den urtagna fisken i mälarvatten vad jag förstått frågan är om jag ska skölja ur den med färskvatten inan den åker i isen eller inte skölja den alls. När jag kommer hem, vad ska jag göra då? Ska jag ta upp den och förvara den i kylskåpet? Om jag fångar den på onsdagen och ska grilla den på fredagen?

Kommentera

Bakteriehalten och sammansättningen av bakterier i vattnet är inte på långt när så koncentrerat som i fisken efter en rensning (om du fortfarande håller dig på en fjärd eller annat stort vatten). Du kan med gott samvete skölja av fisken det värsta griseriet innan du puttar ner den i is. Viktigt, ta bort gälarna om du skall förvara fisken som delvis hel fisk (inte som file´men rensad). Du kan oxå filea fisken innan du stoppar ner den i isen (om du får mycket och stor gös). Du kan skölja fisken snabbt vid hemkommst så är du säker (men den skall fortsatt vara isad)

Isat fiskkött håller sig i minst en vecka (om isen håller ±0°C) och om den inte ligger i smältvattnet (som kan vara varmare och innehålle mycket bakterier.

Fisken får inte frysa till, det måste vara över -1°C i boxen, d.v.s. inget salt får användas i det läget. Förvara fisken/fileér med is ovanpå och i kylskåp. Se bara till att fisken inte ligger i smältvatten. Eller att det rinner över i kylen

Skall du sen spara nått till framtiden (i frysen) rekommenderar jag dig att ta upp den 0-gradiga fisken/fileén och slå bara ett lag med "gladpack" runt och lägg den på kallaste stället i frysen (d.v.s längst ner).
      Senast ändrad av Flodström; 2010-06-20, 23:49.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Lite frågeställningar så man är helt säker,
        Kan man fylla en 12volts kylbox med is, och ha användning av isen under 3-4 dagar?
        När man fångar fisken, fileas den inom kort, lägges i tidningspapper och sedan in i kylboxen.
        Klarar sig filerna i boxen tills man kommer hem efter 4 dagar ungefär?

Fungerar det med en "vanlig" kylbox som fylls med is?

Fånga fisken, avbloda, filea, tidningspapper, kylbox.

Eller kan man grava fiskarna i kylboxen, innan frysning? Vore ju kanon att bara ta medsig socker, salt och lime för att göra fisken klar.

Kommentera

tips jag fick av min mattokiga farbror: Ta med lite ättikssprit på papper och torka av fisken med, det håller bakterierna borta, när du kommer hem skölj av fisken. Jag har inte provat det men det låter vettigt

Kommentera

Ursprungligen postat av Muikku Visa inlägg
            Lite frågeställningar så man är helt säker,
            Kan man fylla en 12volts kylbox med is, och ha användning av isen under 3-4 dagar?
            När man fångar fisken, fileas den inom kort, lägges i tidningspapper och sedan in i kylboxen.
            Klarar sig filerna i boxen tills man kommer hem efter 4 dagar ungefär?

Fungerar det med en "vanlig" kylbox som fylls med is?

Fånga fisken, avbloda, filea, tidningspapper, kylbox.

Eller kan man grava fiskarna i kylboxen, innan frysning? Vore ju kanon att bara ta medsig socker, salt och lime för att göra fisken klar.
            Jag(och dom jag fiskar med) kör med grovsalt. 4 dagar kanske är lite länge men 3 dagar funkar iallafall. Måste stå svalt
            bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Beror på vilken fisk det är och vilka preferenser man har..
              Men generellt sett, snitta gälarna fortast möjligt sen i någon form av kallt förvar.. Lax och Öring (stora fiskar då) kan du gärna hänga ett dygn innan tillagning, så blir i regel resultatet bättre..

Kommentera

Jag sitter i ett läge där vi ska dra 10 pers för fiske efter gös/aborre/gädda. INGEN riktig frys finns tydligen på campingen, enbart ett frysfack i kylen. Vi ska stanna fre-söndag och jag vill gärna kunna ta reda på den fisk vi vill ta med hem.

Så hur ska vi bete oss för att förvara fisken på bästa sätt..
                1. Rensa och filea + grovsalt i kyl?
                2. Ta ur gälar + förvara fiskarna hela i kyl?
                3. Rensa + filea och grava? Hur varmt kan detta förvaras om det gravas?

Högst osäkert om vi ens får plats i kylen :P Hur har ni andra gjort vid liknande förutsättningar?

Tack på förhand.
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Halloj Moddifier !

Jag personligen hade tagit med ett gäng kylklampar och använt frysfacket till att kyla dom istället. Alltså dubbla uppsättningar kylklampar så att man kan skifta i kylväskan. Borde inte vara något problem att förvara gädda/gös/abborre i kyl/kylväska över helgen. Det underlättar ju om fisken fileas och sköljs ren och sen placeras i kylväskan. Det är ju ingen "fet" fisk, så det borde gå bra.

Kommentera

Så här får det bli...Jag filear å grovsaltar och sen in i kylväska. Ska använda dubbel uppsättning klampar så ett gäng hela tiden får kyla ner sig frysfacket i kylen.

OM man nu får fisk vill säga

Tack för all hjälp i detta.
                    - Go for the big ones you must!
                    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                      Väcker denna tråd då jag för en gångs skull ska behålla eventuell fångst(att jag ens tänker på det innebär förmodligen att jag får bompass!)

Nåväl, det är ju midsommar och jag tänkte bjuda på halstrad gös. Hur ska jag göra? Det verkar bli varmt och jag fiskar på förmiddagen och lägger väl av runt 14 senast. Funderar på att fylla en kylbox med is som någon nämnde tidigare.Tänkte rensa fisken i båten och helt enkelt köra ned den i isen. Jag ska altså inte skölja den urtagna fisken i mälarvatten vad jag förstått frågan är om jag ska skölja ur den med färskvatten inan den åker i isen eller inte skölja den alls. När jag kommer hem, vad ska jag göra då? Ska jag ta upp den och förvara den i kylskåpet? Om jag fångar den på onsdagen och ska grilla den på fredagen?
                      Det är alltid intressant och givande vad andra skriver och har för erfarenheter. Ska inte påstå att jag kan eller vet i detta fallet, men viss hysteri tycks råda i det här fallet. Mycket av det som förespråkas är enligt mig att hoppa ur askan i elden.

Vatten innehåller bakterier, LIKASÅ IS. Plastkassar, plastlådor och kylboxar borde bannlysas i detta fall.

Sedan gammalt så tar man bara upp fisken och låter den torka. Den oftast plankliknande torra, stela fisken är därmed skyddad och till viss del konserverad. Ett enkelt och flerhundraårigt förfarande långt mycket bättre än allt vad kylboxar, plastlådor, kassar, sköljvatten, gälrensning mm mm heter. Ska se om jag hittar stöd för detta ute i vårt eminenta WWW.

Men det kanske är för enkelt
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                      10 svar
                      6 197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cobrak
                      av Cobrak

Arbetar...
                      X