Hantering av nyfångad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av nyfångad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De va inte lätt. men följande kanske inte stödjer mina ord fullt ut men kan vara intressant ändå. Sid 4 nämns en del om detta.

Är det fråga om en fiskedag låter jag alltid fisken ligga (ej urtagen) omslagen med papper eller på annat sätt luftigt men skyddad. (inte plastpåsar eller stängda boxar som göder bakterier)
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Använder själv en Igloo-låda till att förvara fångsten i när vi fiskar i Norge, och kan säga att den håller krossad is frusen i en hel dag utan att den tinar mer än till en liten del. Nu ska man inte förvara fisk i issörja någon längre tid utan istället skaffa någon form av galler som skiljer fisken från isen eller kylklamparna. Dessutom ska man ta bort eventuellt vatten som bildas och se till att lådan är ren så att inte bakterierna får hjälp på traven.Bara man ser till att ha färska kylklampar i lådan hela tiden så är det nog inga problem att förvara fisk i ett par dagar.

Kommentera

Under alla mina år har jag aldrig blivit sjuk eller fått farliga mängder bakterier i mig pga "dålig" fisk hanteringen. Får jag en fisk jag ska behålla så bonkar jag den och snittar upp halsen. Sen letar upp ett träd med nån gren man kan hänga fisken, eller om man går längst ett vatten bryt av en liten klyka från ett träd och bära fisken i, tills det är dags och rensa och äta.

Vissa saker är det överdriven hysteri om, om jag minns rätt så var det en liknande diskusion om träskaft på knivar, bakterier som kan skada !

Click image for larger version

Name:	12060196.jpg
Views:	1
Size:	190,0 KB
ID:	1767716
        Hittade en bild när man hängt en firre på "konservering", funkar hur bra som helst
        Senast ändrad av mojoman; 2013-05-15, 17:28.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det är en sak att förvara en fisk i några timmar och en helt annan om den ska hålla sig färsk en längre tid. Jag skulle iaf inte äta fisk som legat timmar i solljuset i sitt eget blod i en balja på durken.

Kommentera

Vad gäller avblodning efter bonk är det absolut enklaste att dra loss en eller flera gälbågar med fingrarna. Avblodat på ett kick och filérna blir så mycket finare utan allt blod. Sen rätt ner i en ny plastpåse som sen åker i iglon (om den är med). Om man är försiktig med att öppna den i onödan håller sig isen frusen i flera dagar i iglon. Viss smältning vilket borde innebära en bra temp?

Kommentera

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
              Vad gäller avblodning efter bonk är det absolut enklaste att dra loss en eller flera gälbågar med fingrarna. Avblodat på ett kick och filérna blir så mycket finare utan allt blod. Sen rätt ner i en ny plastpåse som sen åker i iglon (om den är med). Om man är försiktig med att öppna den i onödan håller sig isen frusen i flera dagar i iglon. Viss smältning vilket borde innebära en bra temp?
              Håller med Mojoman! Vad menar du med längre tid Jester Burk ? Du drar ganska stora växlar, ingen av oss sa att den ska ligga i solljus i blod i en balja. Torrt, svalt och skyddat men utan plast och vatten vad det vi sa.

Det är i vilket fall ett mycket gammalt sätt att ta hand om fisk. Min gamla morfar och morbror uti skärgården gjorde alltid så. I dagens samhälle har vi en övertro på att rent som en ny plastpåse = bakteriefritt! I våra kök är det diskbänken, disktrasan, skärbrädan mm som är de riktiga smitthärdarna vilket dom flesta glatt lägger upp fisken på, för den är ju REN.

Att vara ute en dag tror jag inte påverkar fisken nämnvärt om man gör som förr i tiden, nämligen enligt dessa lånade ord:

"Dödsstelheten försvinner mycket fortare hos fisk som fått kvävas till döds, vilket är till stor nackdel för hållbarheten: fiskköttet är relativt skyddat mot bakterier så länge dödsstelheten varar.
              Och eftersom inälvorna ger snabbast bakterieutveckling är det alltså bäst att rensa fisken så snart som möjligt, men utan att göra fler knivsnitt än nödvändigt i kroppen.
              Torka av med papper
              Fisken ska inte sköljas sedan man tagit ur den; sötvatten innehåller massor av bakterier. Torka i stället ren den med hushållspapper eller en näve torrt gräs och spara sköljandet tills det är dags att anrätta fisken.
              Sen är det fråga om att förvara fisken så svalt och luftigt som möjligt. Att låta fisken, rensad eller orensad, ligga timtal i solen på en smutsig båtbotten är förkastligt – likaså att lägga den i en tät plastpåse, där bakterierna verkligen frodas. En låda med ventilationshål är bra att ha i fiskebåten, gärna kompletterad med en fuktad jutesäck att lägga över. I en sån klarar sig fisken bra rätt länge."
              Senast ändrad av Exxet; 2013-05-15, 19:49.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Menade bara det att om vi inte hade en kylväska med is/kylklampar i när vi fiskar i Norge så skulle fisken vara otjänlig som människoföda efter typ 8-10h i solgasset i alubåten. På en kortare tur går det givetvis att bära med sig fisken i en videklyka tills man rensar den. Och med längre tid menar jag typ 2-3 dagar som frågan löd i ett tidigare inlägg.

Kommentera

haj! om jag är långt ute nånstans och inte har möjlighet till kylskåp eller något liknande, sover i tält och vill ha en frukostfirre brukar jag avbloda, rensa, salta in och vira i tidningspapper. har aldrig blivit dålig av det! har bara skummat igenom tråden lite snabbt men satan vad folk kör! kolsyreis hit å snabbfrysning dit! Själv brukar jag låta strömmingen ligga å götta till sig lite i en hink på altanen om jag vill ha fileér

Kommentera

Jaha det här var ju inte helt okomplicerat. Är i Sörmland idag, över attan här. Dagen ser ut att bli solig och tänkte först åka och morgonfiska, men kom på att vi har ingen kyl/frys och kommer inte hem förrän på eftermiddagen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    194 visningar
                    1 gilla