Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Det konstiga är ...och här vet jag inte bara om jag haft tur...men jag har i alla fall lyckats landa fisk på flera av dessa platser... I visa fall t.o.m flera stycken.... Det har visserligen krävt ett idogt nötande och en massa bomturer....men det har i alla fall gått att få fisk..

Samtidigt har jag inte...precis som jag skrev i nåt tidigare inlägg...direkt upplevt att jag har blivit omkullsprungen av andra silverjagare på någon av dessa platser...att som Karki antydde i ett inlägg om platser med upp till 20-40 fiskare på en helg....ja jag vet inte om min HÖ Intelligence har varit så klen att jag inte hittat dessa....har dock svårt att tro det

Detta är min empiri....och det är utifrån den jag drar slutsatsen att oron för att sk "brända" platser skall bli fullkomligt nedlusade av sportfiskare..känns något överdriven
    Ovanstående stämmer precis med min, något längre, erfarenhet. Det finns och det går att fånga havsöring på alla platser som är någotsånär vettiga bara man vet vad man håller på med, är beredd att satsa tillräckligt med tid och är där när förhållandena är de rätta. Jag tror aldrig jag sett flera än (eller ens så många som) ett halvdussin andra öringsfiskare samtidigt på någon av de platser jag varit på. Fast nu, efter att ha läst umegurras nedan citerade inlägg. förstår jag varför. Jag har så fullständigt fått allt om havsöringfiske om bakfoten att jag tydligen, till och med när jag råkat snubbla på någon av de hemliga hot spotsen, är där på alldeles fel tid av dygnet! Hade jag bara någotsånär koll på när man ska vara på plats för att ha chans att fånga fisk så hade jag säkert fått armbåga mig fram för att hitta en lucka mellan alla spösvingandestockholmare som är ute...

Ursprungligen postat av umegurra Visa inlägg
    Lausvik @ Du lever ju i en fantasivärld om du menar att alla i länet som gillar havs öring visste om kappellskär innan du börja skylta om de hära.. har sen du börja skriva här undrat varför ja aldrig ser dig där.. Du har inte funderat varför de är kasst för dig?? stranden håller intealls så mycke fisk som typ ljusterö och har ja vari där å kastat av stranden mens du fortfarande krubbar frulle så äre inte konstigt att du inte får nå. om du inte gör nå riktigt fel alltså.. tycker inte de handlar om generation..VISSA gillar mera att åka ut å fika på tonyex veranda och snacka skit om spottsnåla internet-snubbar..whatever makes them come. andra har andra å större mål me hobbyn.. å de är ju bra..

Kommentera

• Roade mig med att backa bandet till starten av denna tråd.....det konstiga är att på åtminstone 10-12 första sidorna nämndes platser (inte exakta förstås men gått och väl på nivån "Kapellskär") såväl fångstrapporter från dessa utan särskilt starka reaktioner....

Den gode Lausvik var inte ens först med att nämna det onämnbara......men så kände sig vår norrländske vän sig lite trampad på tårna.... Och vips var stormen i vår lilla ankdam igång

När jag tänker efter så tror jag faktiskt att det var bra.....själv känner jag att jag fått ventilera en hel del tankar som känns angelägna....förhoppningsvis kan det ha fått någon att tänka efter lite...

Och även om så inte skulle vara fallet så har jag i alla fall för egen del att se fram emot en spännande fisketur med 3 nya fiskekompisar.....I can't wait!!!

...alt för en liten 35-centimetare som inte kunde motstå frestelsen av en liten smörbult....
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        Den gode Lausvik var inte ens först med att nämna det onämnbara......men så kände sig vår norrländske vän sig lite trampad på tårna.... Och vips var stormen i vår lilla ankdam igång

När jag tänker efter så tror jag faktiskt att det var bra.....själv känner jag att jag fått ventilera en hel del tankar som känns angelägna....förhoppningsvis kan det ha fått någon att tänka efter lite...
        Såklart att det är bra. Det är bra för havsöringfisket att det blåser och är litet upprört.

Kommentera

• Alltid bra med diskussioner även om vi tycker olika.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

• Haha, riktigt bra, man måste se till svårigheterna här.......
            Det är nog inte omöjligt att klippa på öring kanske inte ens stor sådan i skärgården, dock är det mycket tidskrävande......
            De lär inte sälja sej billigt även om man vet vad man gör, bara väga svårigheterna, jobb, familj, begränsad tid, stå på strand nån gång då tillfälle ges, blir inte många timmar... tror Karki om jag minns rätt har viss insikt, dvs släpp allt då väderförutsättningar är rätt, låter lätt men arbete och inkomster går före.
            I en perfekt havsöringsdåre värld skulle man se ut en absolut favoritspot, bygga en stuga nära stranden, bli eremit med god bok för att inte säga en trave av dem, barometer och mycket bra vädersajt tillgänglig hugga sin ved och elda i stugan kanske några pilsner då och då men absolut inte sådan mängd som påverkar resultat bakom spö när väl tillfälle kommer...
            Nästa gång man köper fisketidning står det under bild, tolvåring med ABU Reflexspinnare fångar rekordöring å det mitt i sommaren........
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Nästa gång man köper fisketidning står det under bild, tolvåring med ABU Reflexspinnare fångar rekordöring å det mitt i sommaren........
              Det där är inte ett dugg märkligt. Rekordfiskar fångas ofta av någon som gör helt annorlunda vilket din 12-åring gjort helt omedvetet. Fast när jag var grabb hade vi 12-åringar en numerär fördel. Vi var så många att det rent statistsikt var mer troligt att vi än någon skicklig fiskare skulle ta rekordfisken. Idag är det väl ingen 12-åring som kan släppa sin Iphone tillräckligt länge för att göra ett kast...

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Det där är inte ett dugg märkligt. Rekordfiskar fångas ofta av någon som gör helt annorlunda vilket din 12-åring gjort helt omedvetet. Fast när jag var grabb hade vi 12-åringar en numerär fördel. Vi var så många att det rent statistsikt var mer troligt att vi än någon skicklig fiskare skulle ta rekordfisken. Idag är det väl ingen 12-åring som kan släppa sin Iphone tillräckligt länge för att göra ett kast...
                Haha riktigt bra! de har nog jobb att krafsa på skärmen!!! bästa hälsningar!

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Apropå annorlunda, eftersom tråden dödde lite..... tolvåringen var bara ett exempel på vad som vanligt händer när man VERKLIGEN går in för det, dvs maximerar till max.....
                  Annat exempel, trådbrytande egentligen men inte utan viss relevans, fel fisk oxå dessvärre, tillbringade en vecka i välkänd norsk laxälv (har gjort detta rätt många år förr, blir man biten går det svårligen över iaf på den tiden)
                  Iaf, riktigt svårt, i princip togs inget, flugfiskarna satt i klungor smidde planer, tidig gryning tunnaste tafsar, maximera till max, hur ska vi ta dem, själv smög jag runt med markstanga, fick inte ett skit under flera dagar tvärdött, tänkte precis som flugfiskarna, måste maximera, riktigt finslipa tekniken in i minsta detalj för nu är det allvar..... nåväl gjorde verkligen detta, speciellt 02.30 på morgonen några dagar, de lokala sa "laxalys" råder då hugger de och spänningen var olidlig, vem klipper den....
                  Hände inte ett skit för någon, då nånstans mitt under veckan glider figur in på campingen, västkustare, verkade helväck (som man trodde....) efter ha etablerat sej i stuga tog han fram fiskegrejorna, bestod av 12 fots telefonstolpe utrustad med Amba 7000 och 0,60 lina, han hade läst att norskt laxfiske kräver grova grejor nämligen, i änden på linan satt en Rapala Magnum floating i färg GFR dvs guld kropp med fluoricent gul rygg ca 18 cm lång wobbler.
                  Tänkte ja vissa har iaf ingen koll och gick in i egen hytt lite småskrattande.
                  Dagen efter det resultatlösa nattfisket för alla, mitt på dan glider vederbörande ned till älven då alla vi andra fanatiker sov, såg han försvinna neröver, tog ett par timmar eller så så dök han upp igen på vägen till hytterna, tänkte va fan han bär på något, hängande över ryggen!
                  Springer ut ur hytten, 11 kilo kanonlax riktigt fin, frågade högg den på wobblern???? ja för fan sa han klippte rätt omgående, verkar ju lätt det här laxfisket.... ridå bara gå in och lägga sej för att efter några dagar åka hem tomhänt till sweden....
                  Notera ingen skröna eller lögn lovar jag såg det med egna ögon och har återgett i detalj vad minnet säger!!! dock var det inte igår dock känns minnet klart
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2013-01-16, 16:20.

Kommentera

• Mycket lärdom att hämta där....våga bryta mönstret....testa nytt....adjust and adapt...

Kommentera

• Kollade precis vädret. Kan ju inte säga att det ser speciellt lovande ut den närmaste veckan. Vete fan va man ska hitt på. Det hade ju varit skoj att få lämna en rapport.
                      TamTam.
                      Jag har inte glömt att kolla in "märkningsregistret". Hon som sköter det är inte på plats. Min förhoppning är att kunna plocka ut alla återfångster från stockholmstrakten och sedan placera dessa på en karta/sjökort och sedan lägga upp det här på FS Är väl bara lite rädd för att det kan bli ett så kallat "örnprojekt". Fast vem vet det kanske redan finns?
                      Jag återkommer med detta så fort jag kollat.
                      Förresten så får ju vem som helst begära ut uppgifter från registret.
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar