Gäddsax, oseriös markägare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsax, oseriös markägare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Nu var det väl inte det faktum att gäddan slitit sig saken gäller utan saxfisket som företeelse.
    Och mitt inlägg gällde se på allt fiske som i sig negativt ( plågsamt och obehagligt ) för fisken (om det nu inte framgick med all tydlighet).
    Att kvävas i ett fiskenät verkar inte mkt bättre eller att fastna på en långrev. Jag ser faktiskt inte riktigt skillnaden.
    Jag tror vi berörs mer emotionellt av en gäddsax (blod o slakt) än av övergödda sjöar och utdikade skogar där kväve och humus försör våra vatten och dödar massor av fisk.
    Gäddsaxen är trist för gäddan, håller helt med dig, men det är den i så fall inte ensam om.
    /Gustav

PS huggkrok då?
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-08, 09:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av baljones Visa inlägg
      Trodde man skulle slippa se detta någongång!
      Blev en aning paff, en gäddsax...
      Man kan ju inte bli annat än förbannad, man tar ju för givet att det är en oseriös markägare... Hänger gärna ut sjön i media! Noen Aneby Kommun!
      Men fiska med fler än 2st spö per fiskekort får man inte... Skrämmande hur som helst!
      Håller spontant med dig om att fiske med sax inte borde vara tillåtet men ser (erkänner...) samtidigt lite dubbelmoral i resonemanget. Vi får som sportfiskare och för nöjes skull fiska med t.ex 40 cm stora drag med 3 st 3-krokar stl 5/0 för att sedan släppa tillbaka fångsten. Markägaren använder med största sannolikhet saxen för att fånga fisk som sedan avlivas för att bli föda.
      Vi har som topppredatorer och sportfiskare tagit oss dessa rättigheter men vad är egentligen skillnaden ur fiskens synvinkel när linan går av och den simmar iväg med wobbler plus 3 gigantiska 3-krokar eller en sax i käften...?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
        Håller spontant med dig om att fiske med sax inte borde vara tillåtet men ser (erkänner...) samtidigt lite dubbelmoral i resonemanget. Vi får som sportfiskare och för nöjes skull fiska med t.ex 40 cm stora drag med 3 st 3-krokar stl 5/0 för att sedan släppa tillbaka fångsten. Markägaren använder med största sannolikhet saxen för att fånga fisk som sedan avlivas för att bli föda.
        Vi har som topppredatorer och sportfiskare tagit oss dessa rättigheter men vad är egentligen skillnaden ur fiskens synvinkel när linan går av och den simmar iväg med wobbler plus 3 gigantiska 3-krokar eller en sax i käften...?
        "Just my point!"
        Dubbelmoral!, sa Bill, jo bubbeldoral sa Bull!

Kommentera

men vad är egentligen skillnaden ur fiskens synvinkel när linan går av och den simmar iväg med wobbler plus 3 gigantiska 3-krokar eller en sax i käften...?
          Suck... Det är fortfarande inte det faktum att den slitit sig saken gäller. Naturligtvis är en wobbler också besvärande för fisken att simma runt med.

Kommentera

Visst vi har tagit oss friheter som sportfiskare jag kan inte annat än hålla med om det men jag kan ändå inte förlika mig med metoden och dess redskap. Även om fisken avlivas för att användas till föda får Gäddan likförbannat ha kroken i munnen under natten för att avlivas dagen efter, visst de kanske kollar saxarna med jämna mellanrum, vad vet jag. Går ju att jämföra med jakt som används till föda. Jag skadskjuter älgen på kvällen för att gå och avliva den på morgonen dagen efter. Sedan ska jag inte uttala mig om hur länge 1-3 krokar sitter kvar i en fisk jämfört med en gäddsax. Känns spontant som några trekrokar lossnar fortare ifrån en fisk jämfört med en gäddsax. Jaja, vi kan diskutera detta till oändligheten vilket jag kanske skulle räknat med när jag gjorde detta inlägg ifrån början.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Och mitt inlägg gällde se på allt fiske som i sig negativt ( plågsamt och obehagligt ) för fisken (om det nu inte framgick med all tydlighet).
              Att kvävas i ett fiskenät verkar inte mkt bättre eller att fastna på en långrev. Jag ser faktiskt inte riktigt skillnaden.
              Jag tror vi berörs mer emotionellt av en gäddsax (blod o slakt) än av övergödda sjöar och utdikade skogar där kväve och humus försör våra vatten och dödar massor av fisk.
              Gäddsaxen är trist för gäddan, håller helt med dig, men det är den i så fall inte ensam om.
              /Gustav

PS huggkrok då?
              Dom vatten ja fiskar gädda i är huggkrok förbjudet. Bra det, för ja har flera gånger sett folk hugga gäddan rätt i kroppen, lyfta upp den för att kroka av den o sen kasta i den blödande i sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Suck... Det är fortfarande inte det faktum att den slitit sig saken gäller. Naturligtvis är en wobbler också besvärande för fisken att simma runt med.
                Som jag skrev så tycker jag inte heller att sax'en hör hemma inom fisket öht! Men jag håller inte med dig om att det bara är "besvärande" som jämförelse för en gädda att simma omkring med 3 st 5/0'or i munnen. Det som Husse0416 tog upp i sammanhanget är därför ytterst relevant i diskussionen oavsett om ditt samvete i den frågeställningen säger annorlunda.

Kommentera

Känns skönt att höra att många med mig och trådstartaren också tänker på att i möjligaste mån skona fisk från onödigt lidande. Det är väl det som som är det viktigaste. Jag ser gärna att sax o huggkrok helt förvinner i sportfiskesammanhang. Använder själv bara håv eller lyfter fisken med hand eller LipGrip. Avkrokning så fort det går, foto o sen tebaks i drickat. MEN... när jag fiskar för käk, typ torsk, gös ibland gädda, aborre mm så tar jag ihjäl fisken bums och är det stor fisk och huggkrok underlättar att landa fisken snabbt o säkert har jag inga etiska eller moraliska skrupler med det.
                  Gäddsaxar kanske borde förbjudas (inte mig imot) men jag tycker fortfarande att man inte kan kalla någon "oseriös" o tala i termer om att hänga ut denna person så länge man följer lag o rätt. Han/hon har inte gjort något fel. Att gäddstackaren simmade omkring med saxen i käften var en olycka och de ansvariga för detta återfinnes i så fall inom politiken etc. som tillåter fiskemetoden.
                  Och jag håller fortfarande på att en hel del som vi gör i vårt sportfiske inte heller är så " kul" för fisken så jag tänker inte kritisera någon som använder en godkänd fiskemetod. Man ska inte kasta sten i glashus....
                  /Gustav
                  Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-09, 07:52.

Kommentera

Sätt ut björnsaxar åt gäddsax fiskaren så får han känna på hur det känns/ skål

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                      Sätt ut björnsaxar åt gäddsax fiskaren så får han känna på hur det känns/ skål
                      Eller varför inte penetrera oss gäddsax-motståndare med en så'n här, måste ju jämförelsevis kännas riktigt skönt... /salut

Click image for larger version

Name:	hook.JPG
Views:	1
Size:	24,1 KB
ID:	1782013

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
                      14 svar
                      8 272 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                      106 svar
                      10 780 visningar
                      0 gillar