Gäddsax, oseriös markägare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsax, oseriös markägare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddsax, oseriös markägare!

Trodde man skulle slippa se detta någongång!
    Blev en aning paff, en gäddsax...
    Man kan ju inte bli annat än förbannad, man tar ju för givet att det är en oseriös markägare... Hänger gärna ut sjön i media! Noen Aneby Kommun!
    Men fiska med fler än 2st spö per fiskekort får man inte... Skrämmande hur som helst!
    Bifogade filer

det finns inget förbud mot gäddsax i lagen så fiskerättsinnehavaren är i sin fulla rätt att använda sig av dom.....sedan att det är ett jäkla otyg till fiskeredskap är en helt annan femma...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      det finns inget förbud mot gäddsax i lagen så fiskerättsinnehavaren är i sin fulla rätt att använda sig av dom.....sedan att det är ett jäkla otyg till fiskeredskap är en helt annan femma...
      Medveten om det men när man ser detta kan man inte bli mer än besviken...
      Man är tacksam att vattenägare släpper till sina vatten så vi kan få möjlighet att fiska men när de använder dessa metoder kan man tycka att ställa krav på oss sportfiskare genom regler på vattnet tappar sin Dunst!

Kommentera

Men man får inte meta med levande bete.....Sverige är fantastiskt

Vi har åtminstone bättre fiske-etik än många Åläningar (sticker ut hakan lite) Var där i April och vi hittade fredade vikar fyllda med nät och saxar. hela vikar och sund var avstängda.
        Fiskekort skulle man ha, men när vi skulle köpa det så skrattade de och sa att det inte gick att köpa och att det var fritt fiske. Vi blev lite fundersamma eftersom vi stött på en ganska kraftigt berusad kontrollant dagen innan, som iof nöjde sig med det kortet vi hade för ett annat område. men på affären sade de bara att vi skulle fråga vad kontrollanten hette och hälsa från affären.....
        Åland är som norrlänska skogarna, man vet vad som gäller men gör som man känner, skön mentalitet så jag åker tillbaka nästa år

I en mar hade stängt av med nät från kant till kant.
        Så även om vi, vilket vi ska, reagerar på den vi anser som omoraliskt så har vi ändå kommit långt i Sverige.

Kommentera

skall väl tillägga att gäddsax bara får användas i yrkesfisket eller vid fiske med stöd av enskild rätt...så ingen får några dumheter för sig...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av baljones Visa inlägg
            Trodde man skulle slippa se detta någongång!
            Blev en aning paff, en gäddsax...
            Man kan ju inte bli annat än förbannad, man tar ju för givet att det är en oseriös markägare... Hänger gärna ut sjön i media! Noen Aneby Kommun!
            Men fiska med fler än 2st spö per fiskekort får man inte... Skrämmande hur som helst!
            Trist när man ser sånt här men jag har hittat gädda med en gammal vobbler hängande i käften... och jag har själv fått beten avslitna där jag inte vet utgången för fisken. En gång vet jag att jag troligen snörde fast en fisk i nån sjunken gren. Som blev kvar där när linan gick av.
            Vi ska inte glömma att det är vi som är predatorer och när om man släpper tillbaks fisk så finns det risk för skador. Och frågar vi fisken skulle de säkert helst slippa alla slags fiskare både med nät, gäddsax, vobblers, fluga och maggots.
            Skulle inte heller tro att det var markägarens avsikt och han blev nog själv ledsen när hans gäddsax var väck. Så att kalla honom/henne för oseriös är lite väl hårt.
            Men jag förstår din reaktion, trist för gäddan som sagt.
            /Gustav

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Trist när man ser sånt här men jag har hittat gädda med en gammal vobbler hängande i käften... och jag har själv fått beten avslitna där jag inte vet utgången för fisken. En gång vet jag att jag troligen snörde fast en fisk i nån sjunken gren. Som blev kvar där när linan gick av.
              Vi ska inte glömma att det är vi som är predatorer och när om man släpper tillbaks fisk så finns det risk för skador. Och frågar vi fisken skulle de säkert helst slippa alla slags fiskare både med nät, gäddsax, vobblers, fluga och maggots.
              Skulle inte heller tro att det var markägarens avsikt och han blev nog själv ledsen när hans gäddsax var väck. Så att kalla honom/henne för oseriös är lite väl hårt.
              /Gustav
              Jag tycker att gäddsax är en otroligt oseriös metod för att bedriva fiske så använder man en sådan metod så tycker jag man är oseriös. (min personliga åsikt)

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                /Gustav
                Nu var det väl inte det faktum att gäddan slitit sig saken gäller utan saxfisket som företeelse.

Kommentera

ÄR verkligen sax tillåtet nuförtiden??
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                    ÄR verkligen sax tillåtet nuförtiden??
                    Svar: Ja

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baljones, 2010-04-14, 11:15
                    14 svar
                    8 267 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    106 svar
                    10 778 visningar
                    0 gillar