Ny I Mälaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny I Mälaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ps Kråkan.. hit med alla koder nu![/QUOTE]

För tusan Modemet..

Haru tappat bort koderna ?..
    Hoppas ingen obehörig knäcker dom nu. (din slarver)
    Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av kråkan
      Det är säkert jätte kul å ta en fin fisk på andras tips...

Men satan i gatan va mycket roligare det är och dra fin fisk när man spräckt koden själv...
      Tack för tipsen, jag återkommer med resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av LordPike
        Tack för tipsen, jag återkommer med resultat.
        Du va mig en grinig jävel. Förstår du inte varför folk håller på sina hotspots? Efter att ha sett en pärla som man jagat fram själv bli sönderbankad av ett antal båtar, bara för att nån inte kan förvalta ett förtroende, då blir man försiktig.
        Att bränna några ställen på internet? Inte en chans!!
        //Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Det är säkert jätte kul å ta en fin fisk på andras tips...

Men satan i gatan va mycket roligare det är och dra fin fisk när man spräckt koden själv...
          Det är ju halva grejen, att utforska nya vatten och hitta sina "egna" smultronställen. Sedan gäller det som kråkan säger att spräcka koden med väder, tider, beten och metoder. Precis hur kul som helst, men ibland kan man behöva lite vägledning för att slippa söka igenom precis allt på samma gång, så förstår precis vad du menar. Men man skall inte stirra blind på andra, det enda säkra är ju att söka igenom allt själv för att vara på "säkra sidan".
          sigpic

Kommentera

Tjenare, nu är det såhär att PikeLords ska förflytta sig lite och hade tänkt börja fiska i mälaren, och då främst norra mälaren och runtomkring Enköping, någon som är sugen på att dela med sig av något ställe som brukar leverera fisk, hade tänkt mkt jerkfiske men även trolling och en hel del jigg. tack på förhand //LordPike mfl
            LordPike; Du är nog 4 -5 år för sent ute när det gälller storgäddfisket i norra Mälaren. Fiskeguiderna har gått hårt åt gäddstammen även där! Snart är det flera guidebåtar än 10-kilosgäddor på Norra Björken. Åk i stället och fiska i guidernas egna "hemmavatten"; gäddfladerna på utsidan av Utö, Varnöfladen, Sundbymaren eller Blistafjärden innanför Gålö. Än är inte den sista "guidegäddan" uppdragen där!
            Go for them!
            Old Firehand

Kommentera

Tjenare, nu är det såhär att PikeLords ska förflytta sig lite och hade tänkt börja fiska i mälaren, och då främst norra mälaren och runtomkring Enköping, någon som är sugen på att dela med sig av något ställe som brukar leverera fisk, hade tänkt mkt jerkfiske men även trolling och en hel del jigg. tack på förhand //LordPike mfl
              LordPike; Mälaren är den sjö jag vuxit upp vid och fiskat i sedan slutet av 1940-talet. Låt mig här få ge dig några högst generella tips som inte bara gäller Mälaren utan de flesta andra gäddvatten också:

Bli inte missmodig om du fiskat några timmar utan hugg!
              Kom ihåg att du inte i förväg exakt vet var gäddan du söker finns! Du har inget skäl att byta område innan du skapat dig ett fångstgivande ”mönster”. Fortsätt att fiska dig framåt samtidigt som du testar olika beten och studerar sjökortet och ditt ekolod. På detta sätt kan du noggrant studera och fiska av nya, heta gäddplatser och även gamla favoritställen. Snart så börjar du hitta gäddan! Var då noga med att memorera topografi, växtlighet och andra detaljer på varje ställe där du kommer i kontakt med riktigt stor gädda. Nu när du vet var gäddan uppehåller sig kan du förflytta dig till andra platser som har samma typ av topografi, samma natebankar eller annan växtlighet samt övriga egenskaper som stämmer med de ställen du redan varit i kontakt med eller fått stor gädda på. Detta kallas att skapa sig ett fångstgivande ”mönster”!

Finns det en stor gädda finns det flera! När du söker efter stor gädda och har skapat dig ett ”mönster” för dagen som fungerar då är det bara att fiska på. Det är tidig höstmorgon och du hittar en monstergädda i en djupbrant utanför en vegetationsbevuxen vik. Ankra båten tyst och försiktigt! Ankaret får absolut inte dunsa ner i botten. Fiska omsorgsfullt av området med en långsamt sjunkande wobbler. Spinn in wobblern långsamt tätt utefter botten med varierande korta, snabba dragningar och långa spinnstopp. Det lönar sig! Hittar du en stor gädda så står det i regel flera stora i närheten och väntar! Gäddorna kan stå på en platå i djupbranten eller vid den nedre brytlinjen där slätbotten tar vid. De kan stå i en djupgrop mitt inne i en vik eller vid botten nedanför en bergsbrant. Som wobbler rekommenderar jag sjunkande Swim Whizz och Cisco Kid 600 eftersom jag själv tagit närmare 150 gäddor över tio kilo på dessa två och har genom åren fått ett otroligt förtroende för dem. Självklart finns det massor av andra bra wobbler att välja bland.

LordPike; Bra gäddplatser är färskvara! Kanske är ett av mina bästa tips att du studerar och memorerar var andra erfarna gäddfiskare brukar stanna till och kasta. De ödslar inte tiden för att lura dit dig! Fiska alltid där vinden ligger på om vattentemperaturen är över +5 gr.C. Plankton följer med vinden. Småfisken livnär sig på plankton och gäddan drar sig till de platser där bytesfisken finns!
              Go for them!

Kommentera

Den största tjusningen med fiske är väl att hitta sina egna ställen ?.

Men ibland funderar man.
                Dom flesta verkar ju vilja ha allt serverat på silverfat.
                Jag har ätit kråka! När jag var ung åt jag stekt ungkråka med mandelpotatis och tranbärssås!
                Det var inte på silverfat utan på en sprucken benporslinstallrik.
                Old Firehand

Kommentera

Tips

Ha dragit i sjön bara så kommer dom till dej varsej du har Sprucket porslin eller silverfat.

Trolla utmed 5 meters kurvan så kommer du i kontakt med fin fisk.
                  Daniel Granholm
                  Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan
                    Du va mig en grinig jävel. Förstår du inte varför folk håller på sina hotspots? Efter att ha sett en pärla som man jagat fram själv bli sönderbankad av ett antal båtar, bara för att nån inte kan förvalta ett förtroende, då blir man försiktig.
                    Att bränna några ställen på internet? Inte en chans!!
                    //Stefan

Stefan...
                    Det är ju inte riktigt så att jag vill veta xerxes och yngve för platserna så jag kan ankra upp på metern, mera lite generellt typ runt den ön, i det sundet och kanske den fjärden. har nämligen inte en aning om hur det ser ut där uppe, och det vore ju kul om man var någorlunda på rätt plats så man har något och att bygga på. tack o hej

Kommentera

Tack för tipsen OLD FIREHAND,
                      ska bli skoj och testa mälaren och trimma dess gäddor lite (om det nu blir några)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                      0 svar
                      136 visningar