Hur binder man falskt hackel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur binder man falskt hackel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur binder man falskt hackel?

Jag ser termen falskt hackel då och då i flugmönster, men har inte hittat någon beskrivning på hur man binder det.

En annan sak - jag undrar om någon har några knep för att hantera hackel från en tuppnacke av dålig kvalitet? Jag köpte mig billigt material när jag började binda flugor, eftersom det var på experimentstadium i början. Nu börjar det bli dags att skaffa bättre nackar, men hur gör jag det bästa av de indiska nackar jag har?

Använd dom till våtflugor!
    Om dom är hyfsat bra kan du kanske ha dom till fallskärmsflugor.
    C&R ???
    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Alla fjädrar är ju inte helt dåliga på en indisk nacke. Däremot är de bättre av dem tyvärr ganska korta, så bli inte förvånad om du får använda ett par, tre, fyra hackel för att få det bra.

Sen är det ju som V-gubben säger, nacken är ju inte slut för det. Våtflugor och nymfer går det alldeles utmärkt att använda dem till.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost
        Alla fjädrar är ju inte helt dåliga på en indisk nacke. Däremot är de bättre av dem tyvärr ganska korta, så bli inte förvånad om du får använda ett par, tre, fyra hackel för att få det bra.
        Stammarna är för tjocka för det - det skulle kännas klumpigt. Men jag hittade ett mönster på Adams, där man har två hackel, och den går rätt bra att binda.

Som sagt så är i alla fall några fjädrar användbara, även om resultatet säkert skulle bli snyggare med bättre material. Jag har även bundit en del torrisar med för långt hackel, och sedan klippt av det på flugans undersida. Det verkar minska risken att flugorna ska ställa sig på huvudet eller hamna på något annat tokigt sätt i vattnet.

Det ska bli minst sagt spännande att testa mina alster när sommaren kommer. Jag började alltså binda för ett par veckor sedan, så jag har aldrig fiskat med mina egna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
          Stammarna är för tjocka för det - det skulle kännas klumpigt. Men jag hittade ett mönster på Adams, där man har två hackel, och den går rätt bra att binda.

Som sagt så är i alla fall några fjädrar användbara, även om resultatet säkert skulle bli snyggare med bättre material. Jag har även bundit en del torrisar med för långt hackel, och sedan klippt av det på flugans undersida. Det verkar minska risken att flugorna ska ställa sig på huvudet eller hamna på något annat tokigt sätt i vattnet.

Det ska bli minst sagt spännande att testa mina alster när sommaren kommer. Jag började alltså binda för ett par veckor sedan, så jag har aldrig fiskat med mina egna.
          Ja, det är förvisso ett aber att stammarna kan vara tjocka. Men om fjädrarna inte är för korta kan du skippa nedersta delen. Det där med att klippa ner hacklet är för övrigt en bra nödlösning när inga andra fjädrar finns att tillgå.

Sen önskar jag dig god fiskelycka med dina egna alster. Flugfisket blir liksom fullbordat med egna flugor.
          [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Jag måste ge dig mer credit för ditt tips än jag gjorde från början, ghost. När jag väl hade testat med två hackel, så gick jag vidare med tre. Med små fjädrar, ganska glest lindade, så har jag fått till mina hittills snyggaste hackel.

Flugan på bilden jag bifogar är väl inte världens snyggaste, men för att vara gjord med indiskt hackel av någon med min förmåga, så är den inte alls illa.

Jag har förstått att man inte bör klippa i hacklet. Jag läste att topparna på ett naturligt hackelfiber är kluvet i toppen, och att det bidrar till flugans flytförmåga. Ett klippt hackel som saknar de kluvna topparna skär nog lättare genom vattnets ytspänning - det verkar logiskt. Men vad talar egentligen mot min metod: att klippa bort stråna helt på flugans undersida, men lämna resten av hacklet orört? Proportionerna blir visserligen lite udda, men de verkar i alla fall flyta rätt när jag testar att släppa dem i handfatet.

Tja… vi får väl se hur det fungerar när juni kommer, och jag äntligen får tillfälle att testa mina alster. Men jag måste säga att jag verkligen längtar tills det trillar in lite pengar på mitt konto, och jag kan köpa ordentliga tuppnackar och se hur de är att binda med.
            Bifogade filer
            Senast ändrad av Högås; 2006-04-09, 03:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
              Jag måste ge dig mer credit för ditt tips än jag gjorde från början, ghost. När jag väl hade testat med två hackel, så gick jag vidare med tre. Med små fjädrar, ganska glest lindade, så har jag fått till mina hittills snyggaste hackel.

Flugan på bilden jag bifogar är väl inte världens snyggaste, men för att vara gjord med indiskt hackel av någon med min förmåga, så är den inte alls illa.

Jag har förstått att man inte bör klippa i hacklet. Jag läste att topparna på ett naturligt hackelfiber är kluvet i toppen, och att det bidrar till flugans flytförmåga. Ett klippt hackel som saknar de kluvna topparna skär nog lättare genom vattnets ytspänning - det verkar logiskt. Men vad talar egentligen mot min metod: att klippa bort stråna helt på flugans undersida, men lämna resten av hacklet orört? Proportionerna blir visserligen lite udda, men de verkar i alla fall flyta rätt när jag testar att släppa dem i handfatet.

Tja… vi får väl se hur det fungerar när juni kommer, och jag äntligen får tillfälle att testa mina alster. Men jag måste säga att jag verkligen längtar tills det trillar in lite pengar på mitt konto, och jag kan köpa ordentliga tuppnackar och se hur de är att binda med.
              Sant att man inte bör klippa hacklen. Säger en del... Har faktiskt inte märkt någon nämnvärd skillnad i flytförmåga. Och att klippa i underkant är ett bra knep för att underlätta att flugan hamnar på rätt köl. Det enda är att kroppen kan hamna lågt mot ytan. För- eller nackdel beroende på mönstrets förebild.

Vad gäller nacke finns det ju finare nackar även i rimliga prisklasser. Whiting till exempel. Sen att tex Metz odlat fram otroligt fina nackar för ett godtagbart pris är ju inte heller tokigt.

Tjusig fluga förresten!

Kommentera

Vad gäller nacke finns det ju finare nackar även i rimliga prisklasser. Whiting till exempel. Sen att tex Metz odlat fram otroligt fina nackar för ett godtagbart pris är ju inte heller tokigt.

Jag har alltid kört med Metz saddle istället för deras nackar, långa fina fjädrar funkar fin fint till dina flyt flugor.
                Jag tycker inte att du som nybörjare skall lägga dom summorna som metz nackar kostar, kör med saddle istället.

Kommentera

För att förtydliga mitt prat om nackar och dess prisklasser är det precis som Flugfisk skriver. Man klarar sig bra med sadlar.

Har i många år bundit på nästan enbart sadlar och indiska nackar. Flugan flyter fint med dessa. Men som i näst intill allt fiske handlar det mycket om fiskaren och inte fisken. Som flugbindare kan man bli lite fåfäng ibland, och det perfekta hacklet, om det ens existerar, får man inte med en indisk nacke.

Men för att få flugan att flyta behövs det inte en nacke för 600 kr och uppåt.

Kommentera

I stället för att klippa hacklet på undersidan för att få balans på flugan så kan jag rekommendera "uppbundet hackel" !
                    Det är bindtråden som särar på hackelfibrerna på undersidan.
                    Sök på Google så kan du se hur man gör.

Flugan du gjort var inte så dum, frågan är om den tvinnar tafsen.
                    C&R ???
                    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...