Hur binder man falskt hackel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur binder man falskt hackel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns ytterligare sätt att använda dina Indiska hackel!
    Om du tar en pappersklämma och nyper fast hackelfibrerna och lämnar så mycket att det i alla fall sticker ut 2-3 mm när du har klippt bort hackelstammen. Dela sedan på bindtråden och stoppa in ändarna, öppna klämman och håll tråden spänd tills du snurrat allt så många varv att fibrerna sitter fast. Sedan kan du linda detta som ett hackel eller vadduvill. Om du stryker fibrerna bakåt mellan varven så ser det ganska bra ut. Det blir i alla fall volym.
    C&R ???
    Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Ursprungligen postat av V-gubben
      Det blir i alla fall volym.
      Det blir det nog. Men jösses vilket svårt sätt att använda hacklet!

Jag knatar på med de små fjädrarna. 3 cm är mycket! ;D

Kommentera

Hej
        Jag binder till 95% med sadle hackel, gå jag gillar riktigt långa hackel, och en hyfsad sadle går att få billigt.

Såg att du skrev att hackelstamen på dina billiga nackar var för tjock, det är ju nått som man inte direkt kan göra nått åt, men du skulle kunna testa ta några hackel o lägga dom i ett glas med varmt vatten innan du testar binda med dom (det funkar på nackar som har torkat o blivit stela...) så kanske dom mjuknar lite och går bättre att linda med fast hackel stammen är tjock...

Lycka till med flugbindningen

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
          Jag ser termen falskt hackel då och då i flugmönster, men har inte hittat någon beskrivning på hur man binder det.

En annan sak - jag undrar om någon har några knep för att hantera hackel från en tuppnacke av dålig kvalitet? Jag köpte mig billigt material när jag började binda flugor, eftersom det var på experimentstadium i början. Nu börjar det bli dags att skaffa bättre nackar, men hur gör jag det bästa av de indiska nackar jag har?
          Tror att jag ska besvara frågan falskt hackel..
          Du river av hackelfibrerna och buntbinder dom på undersidan. Ett vanligt sätt att binda klassiska våtflugor på...

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen
            Tror att jag ska besvara frågan falskt hackel..
            Du river av hackelfibrerna och buntbinder dom på undersidan. Ett vanligt sätt att binda klassiska våtflugor på...
            Lite bilder och andra metoder på falskt hackel.

Vad gäller att klippa på torrflugor så ett tips är att klippa som ett V på undersidan funkar bra och speciellt på dagsländor som ska flyta lite tyngre i ytfilmen.

/cobol

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
            1 svar
            1 318 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg SharkGirl  
            Arbetar...
            X