Hur mycket tjänar ni som säljer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket tjänar ni som säljer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
    Det med timlönen behöver inte nämnas ens.
    Ungefär vad jag trodde, ska man räkna in tiden så är det nästan alltid biligast att ha ett jobb och sen köpa det man vill ha.

Men det är svårt att sätta ett pris på nöjet att fånga något med en egentillverkad grej.
    Sen har men nöjet att bygga och skapa något också.
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
      Tänkte jag skulle bryta min långa tystnad och starta en tråd, då jag blivit mycket nyfiken på just detta. Hur mycket tjänar ni som säljer handgjorda grejer? Följdfrågor på detta:
      Vad för slags drag gör ni?
      Hur gick ni tillväga? (Tradera/kontakta återförsäljare osv)
      Hur lång tid tog det för er innan ni började "gå plus" i försäljningen? Antar att det kostar en del att införskaffa rätt maskiner och verktyg.

Hoppas på en intressant tråd med mycket spännande information, nån mer får hemskt gärna fylla på med fler frågor
      Hej Per B. Stormblåst;

Jag kan inte i min vildaste fantasi inbilla mig att den person som för hand tillverkar och målar en wobbler eller ett jerkbait i taget kan tjäna några pengar, om nedlagd arbetstid ska räknas in i kostnaden att tillverka betet....

Gör några jerkbaits eller wobbler själv och försök sälja dem. Du kommer förmodligen ganska snabbt att inse bristen på lönsamhet vid försäljning av egna, icke serietillverkade beten.

Däremot kan det vara till stor glädje för den som tillverkat betena att höra och se att andra lyckas fånga stora Gäddor, Gösar, Laxar och Öringar på sina alster....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Den stora vinsten i att göra egna beten/flugor mm och sen sälja dom ligger inte i timpening. Utan att få möjligheten att göra det man tycker är roligt utan att det blir för dyrt för en själv.

Dvs en "betald" hobby. Som alla andra skrivit redan är det flera gånger mer ekonomiskt givande att ta vilket skitjobb som helst om man bara vill ha pengar. Men som sagt att kunna göra något man tycker är kul och samtidigt veta att andra uppskattar vad man gör och få in lite stålar för det, är ju ett värde i sig som egentligen inte går att mäta i pengar, till exempel timlön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Den stora vinsten i att göra egna beten/flugor mm och sen sälja dom ligger inte i timpening. Utan att få möjligheten att göra det man tycker är roligt utan att det blir för dyrt för en själv.

Dvs en "betald" hobby. Som alla andra skrivit redan är det flera gånger mer ekonomiskt givande att ta vilket skitjobb som helst om man bara vill ha pengar. Men som sagt att kunna göra något man tycker är kul och samtidigt veta att andra uppskattar vad man gör och få in lite stålar för det, är ju ett värde i sig som egentligen inte går att mäta i pengar, till exempel timlön.
          Precis, sen så har man mycket att tjäna i kontakter för framtiden också. Nästan alla jag känner här över fiskesnack och en del lokala fiskare också är tack vare att folk varit intresserade av mina beten. Så man har en hel del att tjäna på andra än det ekonomiska planet.
          I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
          Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Det bästa sättet att bli miljonär på fiske är att börja som miljardär och arbeta sig nedåt!
            /Team Perax, Jon Persson
            http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Ett vanligt enkelt bete på 300kr utpris kostar ca 300kr att göra inklusive timpeng och material. Om man nu är snabb och har hållit på ett tag dvs.
              Slitage, maskinpark, el, lokal, utveckling mm är inte inräknat så man kan säga att ALLA förlorar på att bygga själv.
              Men det är för jädra roligt att fånga fisk på något eget. Kan man då göra lite extra och sälja så kan man åtminstone finansiera sina egna beten.
              www.stampelures.se

Kommentera

Som någon annan skrev, det handlar mer om att inte gå back allt för mycket :P Allt som ska inhandlas för att man ens ska kunna göra beten landar på ca 3000-4000, och sedan tar det några försök innan det blir någe vettigt resultat, men framför allt så tar det en jävla massa tid, så mycket mer än vad man tror. Det är inget jag skulle rekommendera om man vill tjäna pengar, men för skoj skull kan jag rekommendera att göra sina egna beten, sen kan man väl sälja ett par om man känner för det.
                Jag gör jerkbaits i ek, fräser kanter, viktar i akvarie, impregnerar, sprutspacklar, grundmålar, airbrush målar, lackar i torkhjul.

Kommentera

Hur lång tid tar Ett bete att göra på ett ungefär om man bortser från torktid?

Kommentera

Det är lite svårt att säga hur lång tid det tar att göra ett bete. Jag tillverkar själv cirka minst 30st samtidigt för att snabba på processen(tillverkar wobbler). Man har igång flera olika grupper samtidigt (minst 30st per grupp) vilket gör att då en grupp torkar kan du sedan hålla på med de andra grupperna. Detta gör att du hela tiden har något att göra och inte sitter av tork tiden. Allt detta gör det svårt att uppskatta tillverknigs tiden. Angående att tjäna på beten så bör en vinst inte vara omöjlig att uppnå det går. Men det krävs mycket hårt arbete och många timmars erfarenhet för att kunna uppnå detta.

Kommentera

Är mycket tacksam för alla svar Saken är den att jag kommer att ha väääldigt mycket fritid ganska snart, och det här är något som jag funderat mycket på. Har några idéer som ska testas, men räknar inte med att bli miljonär direkt. Först och främst så är det för känslan, kan tänka mig att det är jävligt kul att få fisk på hemmagjorda grejer. Skulle ju självklart vara kul om man kunde göra sig ett namn och tjäna en slant också, måste ju vara perfekt att förena nytta med nöje på ett sånt här sätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                      712 svar
                      188 723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman