Rasselkulor i hemgjorda jerks - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rasselkulor i hemgjorda jerks

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Que..... Jag begrep inte riktigt men jag får väl kolla i webshopen... Kaffe hos Dins, tja, serveras det i berömda källaren så måste man väl komma någon dag...

Ursprungligen postat av P A
    Kolla priset i webshopen..Sedan tredubblar du det, så har du ditt eget specialpris..
    Nu undrar du förståss hur faaaaan jag kan säga så..Bara det att du tjänar på att betala tredubbelt så mycket..
    Men va faaaaaaan säger du då igen..Och undrar hur tusan du kan tjäna på det??
    Jo, men ser du, lille Jan..Du tjänar på det eftersom just DU, Jan O, FÅR betala mer..Tänk bara att du blir ensam om att få det. Bara en sån sak.. ;o)

Men du vet att handgjort är dyrt och ändå är det ingen som tjänar på dom om man räknar med timpening för tillverkning o inköpspriset o.s.v.
    fast det var ett tag sedan du drällde förbi. Dags för en fika, månde??
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Cool, det ser jag fram emot.

Ursprungligen postat av modemgurka
      Du kan få låna min Jeppan nästa gång vi sticker ut om du vill
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
        Que..... Jag begrep inte riktigt men jag får väl kolla i webshopen... Kaffe hos Dins, tja, serveras det i berömda källaren så måste man väl komma någon dag...
        Vad brukar ni två göra i källaren??? Hehe!

Kommentera

jag gör mina vobblers i garage iallafall

Kommentera

Jag har ännu inte sett PA:s källare men PA går oxå under namnet Marquis De Dins... Markisens källare är vida känd som ett syndens näste...

Ursprungligen postat av Stizo
            Vad brukar ni två göra i källaren??? Hehe!
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av sutarzeke
              Hur testar man om man har blyat hemmasnidade jerkbaits rätt? Räcker det att lägga dem i vatten och se att de flyter/sjunker på rätt sätt eller?
              Går det att montera in rasselkammare som på bilden nedan(från Lundgrens) i Busterjerk kopior och vart och hur går det till.
              Ska till att börja snida nu när man har sett alla era konstverk här i forumet!
              Du kan höra efter med Ken Wilkes i svenska gäddklubben, han gjorde en "höll på å säga BusterJerk" i trä, innan Buster Jerken kom i plast, den hade rasselkulor i sig, han vet hur han gjorde i alla fall. du når honom på; kenneth@svenskagaddklubben.com
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

PA´s förslag låter ju klart lättast; dela i två delar och fräs ur ett hålrum i resp. bit för skrammelkammare med en Dremmel... å sen limma ihop härligheten igen.

Kommentera

Intressant tråd, jag har funderat på att bygga in rassel kulor i träbeten, mest för att efterlikna vissa orginal, men dragit följande slutsater/tankar:
                  1. Det som skapar ljud är en hård kula mot hård plast + resonans in ett stort luftutrymme inne i plastwobblers. Mycket svårt att uppnå i en träwobbler.
                  2. Studsa en hård metallkula mot två ämnet innan wobblern är färdig... inget imponerande/intressant ljud enligt min mening.

Att jag sedan personligen inte tror att rasselkulor gör så stor nytta i beten (förutom förtyngning) bidrar säkert till att jag aldrig testat... Tror mest att det är en effekt för att lura oss att köpa. Jag tror nämligen att ljudet påverkar fisken minimalt jämfört med de tryckvågor som sprids genom wobblerns rörelse. Jag må ha fel!
                  Jag får dock lika mycket hugg på mina hemgjorda "buster jerks" som polaren får på sina orginal.

Om man bygger in rasselkulor så är det nog mycket jobb för liten effekt, som så mycket annat inom betestillverkning.

I'm homemade.
                  ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Såg ett tips där man använde sig av smålampor från ljulgransbelysning(!) som kapsel till rasselkulor (tackleunderground). Ett annat där man lackat utrymmet för större hårdhet. Ett infällt aluminiumrör skulle kunna fungera oxo...

Kommentera

Ursprungligen postat av homemade
                      Intressant tråd, jag har funderat på att bygga in rassel kulor i träbeten, mest för att efterlikna vissa orginal, men dragit följande slutsater/tankar:
                      1. Det som skapar ljud är en hård kula mot hård plast + resonans in ett stort luftutrymme inne i plastwobblers. Mycket svårt att uppnå i en träwobbler.
                      2. Studsa en hård metallkula mot två ämnet innan wobblern är färdig... inget imponerande/intressant ljud enligt min mening.

Att jag sedan personligen inte tror att rasselkulor gör så stor nytta i beten (förutom förtyngning) bidrar säkert till att jag aldrig testat... Tror mest att det är en effekt för att lura oss att köpa. Jag tror nämligen att ljudet påverkar fisken minimalt jämfört med de tryckvågor som sprids genom wobblerns rörelse. Jag må ha fel!
                      Jag får dock lika mycket hugg på mina hemgjorda "buster jerks" som polaren får på sina orginal.

Om man bygger in rasselkulor så är det nog mycket jobb för liten effekt, som så mycket annat inom betestillverkning.

I'm homemade.

Rasselkulor kan fungera bra i grumligare vatten, men kan få motsatt effekt i klart vatten. I slutändan är det troligen som du säger. Spelar ingen större roll eftersom alla beten faktiskt rasslar bra ändå från krokar och fjäderringar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                      712 svar
                      188 897 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman