Rasselkulor i hemgjorda jerks - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rasselkulor i hemgjorda jerks

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rasselkulor i hemgjorda jerks

Hur testar man om man har blyat hemmasnidade jerkbaits rätt? Räcker det att lägga dem i vatten och se att de flyter/sjunker på rätt sätt eller?
    Går det att montera in rasselkammare som på bilden nedan(från Lundgrens) i Busterjerk kopior och vart och hur går det till.
    Ska till att börja snida nu när man har sett alla era konstverk här i forumet!
    Bifogade filer

Med den typen av kulor får du ett diskret "tick-tick" ljud i betet. Man kan även använda dom på t.ex spinnerbaits o.s.v.

Om du gör betet i två halvor och limmar ihop dessa, kan du fräsa ur en skål i varje betessida och sedan placera kulan där innan ihoplimningen. Då blir det mer ett dovt dunk-dunk ljud från betet. Typ Dunwright Dancer eller Topper.
    Kulan tjänar både som balansvikt o skrammelkula.

Finns många olika knep. Du kanske kan tänka ut just ditt eget spcialknep, kanske?!

Kommentera

Jag brukar testa mina i badkaret med lina och en jerktafs fäst på betet.
      Visst går det att montera in rasselkammare, har själv använt just dom modellerna men dom gör inget direkt ljud ifrån sig tycker jag. Men vill du göra det så borrar du bara upp ett lagom stort hål på undersidan av betet och trycker in kammaren.

Lycka till

Kommentera

Alltså en järn eller blykula..Inte rasselkammrarna. Dom är för små o lätta att balansera något med..

Kommentera

PA vad får man betala för en Jeppan Jerk idag... Är det billigare än fabriksgjort?
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

det borde vell gå att borra ett hål på 8mm eller 10mm och sedan sticka in ett aluminium rör i samma diameter och stoppa in lite järn kulor eller bly om man vill ha lite tyngd. och sedan plugga igen den med någonting, typ en mycket liten träbit och stryka över med kemisk metall eller något åt det hållet.
            men det kan ju vara så om man har hårda träslag så som ek då borde ju ljudet vara ganska dovt men har man mjuka träslag som balsa så borde det låte lte mer. man får vell testa sig fram för ett resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av henke p
              det borde vell gå att borra ett hål på 8mm eller 10mm och sedan sticka in ett aluminium rör i samma diameter och stoppa in lite järn kulor eller bly om man vill ha lite tyngd. och sedan plugga igen den med någonting, typ en mycket liten träbit och stryka över med kemisk metall eller något åt det hållet.
              men det kan ju vara så om man har hårda träslag så som ek då borde ju ljudet vara ganska dovt men har man mjuka träslag som balsa så borde det låte lte mer. man får vell testa sig fram för ett resultat.
              Det fungerar säkert bra. Jag hade börjat borra ett hål med rörets tjocklek, ex 8mm och med rätt längd. Sedan hade jag borrar med en 10-12mm borr i det befintliga hålet, men inte lika djupt. Då får man en liten kammare som det kan eka i. Om man borrar 8mm och sticker in ett rör som är 8mm tror jag inte att det ekar lika bra, träet kanske dämpar lite. Bara rent teoretiskt alltså, har inte provat.
              Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

det ska nog vara plast om man ska ha ett riktigt skrammel bete.

man får vell testa lite för att komma fram till ett svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                  PA vad får man betala för en Jeppan Jerk idag... Är det billigare än fabriksgjort?
                  Kolla priset i webshopen..Sedan tredubblar du det, så har du ditt eget specialpris..
                  Nu undrar du förståss hur faaaaan jag kan säga så..Bara det att du tjänar på att betala tredubbelt så mycket..
                  Men va faaaaaaan säger du då igen..Och undrar hur tusan du kan tjäna på det??
                  Jo, men ser du, lille Jan..Du tjänar på det eftersom just DU, Jan O, FÅR betala mer..Tänk bara att du blir ensam om att få det. Bara en sån sak.. ;o)

Men du vet att handgjort är dyrt och ändå är det ingen som tjänar på dom om man räknar med timpening för tillverkning o inköpspriset o.s.v.
                  fast det var ett tag sedan du drällde förbi. Dags för en fika, månde??

Kommentera

Du kan få låna min Jeppan nästa gång vi sticker ut om du vill

Ursprungligen postat av Jan O
                    LaSsE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman