UT-trim frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-trim frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Tänk på att med en synkad linspridare far den fram och tillbaka efter spolens rörelse, mindre lina mer snurr på spolen och fler vändningar på spridaren, tror du förlorar på att minska mängden lina för mycket, tog detta från UT´s hemsida

För att på allvar reducera inverkan på rullens kastegenskaper orsakade av linspridarens vändningar, och dessutom öka robustheten i systemet, finns en lättviktslinspridare av aluminium med keramisk knivbult. Vikten har reducerats från 7 gram till 2 gram, vilket får stor betydelse för räckvidden när man kastar med långkastande beten med lite vindfång.

Att reducera vikten på linspridaren och minska friktionen från knivbulten har visat sig ha större inverkan på kastegenskaperna än att kullagra allt som roterar fort.
    Tack för tipset Jörgen.
    Jag har ju keramisk knivbult och utifrån vad som skrivs verkar lättad linspridare vara mest effektiv med "långkastande beten med lite vindfång"....vilket jag knappast vill kalla min HI-LO 25g.
    Dessutom är det ur estetisk synvinkel rent kriminellt att sätta en linspridare av aluminium på en 6000C Nostalgia!
    ......så i det fallet så får utseende gå före funktion!

Kommentera

Spöval har också en väldigt stor betydelse inte bara för kastlängder,när draget inte vill dra själv får du ha ett spö som sätter riktig fart på det.
      Själv klarar jag skeddrag på 28gr med 2-3 vikter utan den minsta tendens till nevositet men då kör jag originalrullar. förstår vad du menar med utseende före funktion, jag har 2 rocket CS en kromad och en vanlig, skulle aldrig få för mig att byta en pryl på dom, tycker det borde va straffbart att ändra på sådana skönheter

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Spöval har också en väldigt stor betydelse inte bara för kastlängder,när draget inte vill dra själv får du ha ett spö som sätter riktig fart på det.
        Själv klarar jag skeddrag på 28gr med 2-3 vikter utan den minsta tendens till nevositet men då kör jag originalrullar. förstår vad du menar med utseende före funktion, jag har 2 rocket CS en kromad och en vanlig, skulle aldrig få för mig att byta en pryl på dom, tycker det borde va straffbart att ändra på sådana skönheter
        Håller med dig Jörgen men alla ser inte skönhetet...vissa använder ju tom "tvålkoppar" när de fiskar!
        Rullen får sitta på Mörrumspöt nu, flyttar jag till det grövre och snabbare spöt måste jag nog ladda mer när jag kastar för att få bra kast och eftersom jag kastar mycket från båt är det rätt bekvämt att kunna få iväg dragen utan att ta i....sittande!

Kommentera

Prova att kasta i en lite högre bana, vet inte hur du kastar nu men om du släpper när draget i läge 10 över på den långa visaren, då får du lite mer tid på dig att lägga dit tummen vid behov och draget tar vatten i en långsammare hastighet.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
            Återkommer här efter jag "meckat" med min 6000C UT Nostalgia, RP för att få den mer stabil med drag typ HI-LO 25g.

Sist jag provade och rullen var "nervös" så hade jag alla C-vikter aktiverade, spöt var 8ft Esox Lucius 15-60g.....10m lina var avriven efter levarnsfyllning av UT....och påhängt var mitt "normdrag", HI-LO 25g....Strike Wire extr 0,28.
            Ständiga tendenser till trassel

Nu började jag med att ta ett mjukare spö, Mörrum 9ft 12-35g.
            Snäppte fast 2 C-vikter för att få upp längden på kasten.
            Fuktade en tops med aceton och torkade ur bromsbanan.
            Rev av ytterligare 20m lina, kvar var då ca 110m
            Absolut ingen mekbroms (tafsen räcker för att spolen rullar ut lina vid frikoppling)
            Satte dit mitt HI-Lo och gick ner till bryggan.
            ....och se på f-n, det gjorde skillnad!
            Måste fortfarande kasta "varligt" men kastlängderna blir bra!
            Jag kan säkert även fila på min kastteknik...

När jag sedan satte på ett mer lättkastat drag, toby 28g blev det nog fasen mitt längsta kast hittils i mitt fiskande!

Nu har jag ju hört talas om att olja bromsbanan....som då ska göra rullen mer konsekvent?
            ....det är något jag tänker prova i alla fall.
            Jag förstår att oljad bromsbana kan vara en fördel om banan skulle bli fuktig av vatten men om den nu oljas, kan man då förvänta sig att C-bromsverkan minskar?.....och att man då ev måste aktivera fler(a) c-vikter?

Sedan går nu funderingarna kring om jag kan göra något mer för att "optimera" rullen, dvs öka kastlängderna med bibehållen stabilitet.
            Om jag går ner i lindiameter till typ 0,23 men samma längd på linan så minskar ju diametern på spolen och då minskar ju även tröghetsmomentet.....ganska rejält efter UT's ekvationer...och då kanske man kan avaktivera fler bromsvikter.....men samtidigt så minskar ju diametern långsammare vid utkast med tunnare lina vilket borde vara mindre gynnsamt för stabiliteten....suck!

Om det är någon som har konstruktiva förslag för optimering av 6000C RP och då givetvis för samma typ av bete, så vore jag tacksam!

//Kenneth
            En UT vässad 6000 borde vara hur stabil som helst? Använder själv ett esox lucius 15-60 gr till det lättare gäddspinnet ( tog en tia på spöt förra helgen ). Kör med beten 20 gr-. Spöet är ju lite halvstabbigt så det kräver att man laddar på ordentligt för att det ska funka optimalt. Eftersom du har bekymmer med overruns trots att sex vikter är aktiverade, så skall du inte olja bromsbanan. Bromsverkan minskar med oljad bana och i ditt fall ökar då risken för overruns. Låter som du ska ladda på lite mer när du kastar, så vikterna får en chans att bromsa och funkar inte det så använd lite mekbroms. Spelar väl ingen roll hur mycket broms man använder nar man kastar? Bara det funkar och man slipper massa strul Kör man med lätta svårkastade beten så kan man få bättre resultat ibland genom att finjustera med mekbromsen istället för att aktivera en vikt till, trots att kanske endast en vikt är aktiverad. Ställa in rullen för olika beten är ju även det en konst, precis som kastandet

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              En UT vässad 6000 borde vara hur stabil som helst? Använder själv ett esox lucius 15-60 gr till det lättare gäddspinnet ( tog en tia på spöt förra helgen ). Kör med beten 20 gr-. Spöet är ju lite halvstabbigt så det kräver att man laddar på ordentligt för att det ska funka optimalt. Eftersom du har bekymmer med overruns trots att sex vikter är aktiverade, så skall du inte olja bromsbanan. Bromsverkan minskar med oljad bana och i ditt fall ökar då risken för overruns. Låter som du ska ladda på lite mer när du kastar, så vikterna får en chans att bromsa och funkar inte det så använd lite mekbroms. Spelar väl ingen roll hur mycket broms man använder nar man kastar? Bara det funkar och man slipper massa strul Kör man med lätta svårkastade beten så kan man få bättre resultat ibland genom att finjustera med mekbromsen istället för att aktivera en vikt till, trots att kanske endast en vikt är aktiverad. Ställa in rullen för olika beten är ju även det en konst, precis som kastandet
              Tack för tipsen....och grattis till tian!
              Jag trodde väl kanske också att den skulle vara lite stabilare men jag vill vara ödmjuk i tanken och rannsaka mig själv och min kastteknik.
              Vad är det fär typ av beten du använder från 20g?......och är det på en trimmand 6000?
              HI-LO är ju lite mer vindfång än tex tobyn som flög långt som fasen.
              Nu är det ju så att det gjorde skillnad med att ta av lina och jag ska fortsätta att prova mig fram....och jag ska även olja banan lätt för att se skillnaden!
              .....den går ju alltid torka rent om det går åt h-e...

Kommentera

du skriver att du inte har någon mek kastbroms.. kan du röra spolen i sidled? såfall är det mest troligt boven i dramat..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  du skriver att du inte har någon mek kastbroms.. kan du röra spolen i sidled? såfall är det mest troligt boven i dramat..
                  Det lilla glappet är knapp kännbart.
                  Menar du att fär stort glapp kan ställa till det?
                  Mekbromsen är justerad så att den precis är "frilagd".
                  Som jag skrev, tyngden av tafsen räcker för att spolen rullar ut lina.

Hoppas nu ingen missuppfattar, rullen är faktiskt riktigt bra nu efter rivit av 20m lina så just för tillfället så finns inga synpunkter på rullen och dess funktion!
                  Att jag återkom i den här tråden var för att återföra de erfarenheter jag fick av mitt senaste "exprimenterande" med rullen!
                  Nu återstår mer kastande, och även mer fiskande för att lura ut vad som ändå kan förbättras!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Det lilla glappet är knapp kännbart.
                    Menar du att fär stort glapp kan ställa till det?
                    Mekbromsen är justerad så att den precis är "frilagd".
                    Som jag skrev, tyngden av tafsen räcker för att spolen rullar ut lina.

Hoppas nu ingen missuppfattar, rullen är faktiskt riktigt bra nu efter rivit av 20m lina så just för tillfället så finns inga synpunkter på rullen och dess funktion!
                    Att jag återkom i den här tråden var för att återföra de erfarenheter jag fick av mitt senaste "exprimenterande" med rullen!
                    Nu återstår mer kastande, och även mer fiskande för att lura ut vad som ändå kan förbättras!
                    okey då ska det inte vara någon fara med de.. tänkte mest om man släpper kastbromsen så iprincip koppen bara sitter kvar så kan man röra den en del i sidled o då kan man få konstiga vibrationer i spolen som kan ställa till det..
                    blitt något fiskande med 25an?

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                      okey då ska det inte vara någon fara med de.. tänkte mest om man släpper kastbromsen så iprincip koppen bara sitter kvar så kan man röra den en del i sidled o då kan man få konstiga vibrationer i spolen som kan ställa till det..
                      blitt något fiskande med 25an?
                      Nä, den sitter bara och glänser på spöt!!
                      Snart är det semester och då ska även den få snurra lite.
                      Jag tänkte ha den upp till 20g och UT-rullen för beten däröver...men jag använder mest beten runt 25-35g så den lär inte bli utsliten.

Jag måste säga att 25-an är en helt fantastisk liten rulle och hade jag köpt den tidigare hade jag nog aldrig beställd min UT-rulle.
                      Efter lager och bromsbyte på 25-an så tror jag den skulle kunna funka för allt jag fiskar!!

...och den rullen är verkligen stabil!
                      Har satt dit vävbakelitvikter men har blivit rekommenderad att plocka av en av de två och det måste givetvis testas!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki