UT-trim frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-trim frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pike varianten är lite billigare också, jag vet inte med spol-storlekarna, själv hade jag nog tömt spolen till reel performance vid normalt fiske därför jag fick en annan till mitt paket.

Kommentera

Installerat mitt reel performance nu och var ute idag och provade, gick väl rätt så bra, men linan reste sig väldigt mycket från spolen i början av kastet. Hade 3 vikter aktiverade på min orginal och det fungerade perfekt till mitt 35gr buster jerk 2.
      Började med 3 vikter på ut's spole och då reste sig linan direkt i utkast, det blev inte trassel eller något utan linan reste sig bara, provade med 2 inklämda vikter och det var likadant, så jag tryckte ur alla vikter och då reste sig inte linan något iaf, men ska man ha alla vikter aktiverade känns det ju som om UT trimmet inte har någon funktion när man får bromsa spolen med alla vikter.. kankse kan bero på att jag har för mycket lina på spolen? sitter en ny pp 0.28 på den. Hur många vikter kör ni med aktiverade som har ut's trim?
      Förresten kan man ha en vikt aktiverad? läste någonstans att man helst ska ha 2 mitt emot varann eller varannan med 3 för att det inte ska bli glapp

Kommentera

Dra av lite lina så ska du se att det blir bättre. Tror jag har 3 vikter aktiverade på min men det är olika från rulle till rulle
        Visst är det spännande när det fräser i linan vid utkast
        En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
          Dra av lite lina så ska du se att det blir bättre. Tror jag har 3 vikter aktiverade på min men det är olika från rulle till rulle
          Visst är det spännande när det fräser i linan vid utkast
          Tack för svaret, jo jag får testa att ta av lite lina! Haha visst är det.. tänkte att nu ryker min nya lina åt he*vete men det gick bra iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
            Installerat mitt reel performance nu och var ute idag och provade, gick väl rätt så bra, men linan reste sig väldigt mycket från spolen i början av kastet. Hade 3 vikter aktiverade på min orginal och det fungerade perfekt till mitt 35gr buster jerk 2.
            Började med 3 vikter på ut's spole och då reste sig linan direkt i utkast, det blev inte trassel eller något utan linan reste sig bara, provade med 2 inklämda vikter och det var likadant, så jag tryckte ur alla vikter och då reste sig inte linan något iaf, men ska man ha alla vikter aktiverade känns det ju som om UT trimmet inte har någon funktion när man får bromsa spolen med alla vikter.. kankse kan bero på att jag har för mycket lina på spolen? sitter en ny pp 0.28 på den. Hur många vikter kör ni med aktiverade som har ut's trim?
            Förresten kan man ha en vikt aktiverad? läste någonstans att man helst ska ha 2 mitt emot varann eller varannan med 3 för att det inte ska bli glapp
            Jag har en UT-rulle i 6000 storlek, byggd av UT.
            Linan är strike wire extreme 0,28
            Jag får ha alla vikter igång för att få det att funka med vobbler, typ HI-LO 25-30g.
            Tror att mycket beror på (min bristande?) kastteknik men det som gör mig lite fundersam är att jag kastar nästan lika bra med min 2500C på ett likadant spö.....och den är inte alls så nervös...
            Ska riva isär min UT-rulle och se att den verkligen är i det skick den borde vara med tanke på priset jag fick betala!....skadar ju aldrig med rengöring..
            Det var ju lite det som är grejen med UT-trim, att man ska kunna kasta lättare beten....och mindre risk för trassel osv...

Kommentera

Ska riva isär min UT-rulle och se att den verkligen är i det skick den borde vara med tanke på priset jag fick betala!....skadar ju aldrig med rengöring..
              Det var ju lite det som är grejen med UT-trim, att man ska kunna kasta lättare beten....och mindre risk för trassel osv...
              Jo visst är det.. inte så roligt att lägga ut en massa pengar för att få en nervös rulle. Återkommer senare idag när jag provkastat med lite mindre lina på spolen.
              Senast ändrad av Spow; 2011-05-12, 09:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                Jo visst är det.. inte så roligt att lägga ut en massa pengar för att få en nervös rulle. Återkommer senare idag när jag provkastat med lite mindre lina på spolen.
                Bra...jag är nyfiken!
                Köpte ju min rulle färdig av UT för ganska många pengar....och antar att den borde vara som den ska men man vet ju aldrig...
                Den är ju byggd att gå utan någon mekbroms och skulle det behövas så ser jag det som ett misslyckande...

Kommentera

Det ska absolut inte behövas någon mekbroms. Största boven brukar vara för mycket lina och motvind med fladdriga beten
                  En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Jag monterade mitt reel performance kit på min pro rocket 5501 häromdagen och passade samtidigt på att försköna rullens utseende genom att byta gavelskruvar, stjärnhjul och vev. Men när jag monterade ihop rullen beter sig slirbromsen på ett konstigt sätt. Steget mellan ingen bromsverkan och totalt stum broms är sjukt litet. När jag har bromsen inställd som jag vill ha den och sen vrider stjärnhjulet mot mig för att lätta lite på bromsen så blir det i princip ingen broms och stjärnhjulet känns löst. Någon som vet vad jag lyckats med eller har något bra tips på vad jag kan göra för att fixa det?

Kommentera

Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
                      Jag monterade mitt reel performance kit på min pro rocket 5501 häromdagen och passade samtidigt på att försköna rullens utseende genom att byta gavelskruvar, stjärnhjul och vev. Men när jag monterade ihop rullen beter sig slirbromsen på ett konstigt sätt. Steget mellan ingen bromsverkan och totalt stum broms är sjukt litet. När jag har bromsen inställd som jag vill ha den och sen vrider stjärnhjulet mot mig för att lätta lite på bromsen så blir det i princip ingen broms och stjärnhjulet känns löst. Någon som vet vad jag lyckats med eller har något bra tips på vad jag kan göra för att fixa det?
                      Det finns två brickor som du monterade dit, de ska vara vända "mot varandra" ()
                      Om de är vända åt samma håll, (( så blir det stumt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 679 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46