Dyra Ambassadeurer?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyra Ambassadeurer?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett "knep" som blir allt vanligare inom alla branscher är att tillverkarna sätter ett högt "riktpris/katalogpris" eller vad man nu vill kalla det. Detta för att deras återförsäljare ska kunna locka konsumenterna med bättre "rabatter". Har hört detta från säljare inom två skilda branscher och vet att det definitivt är så inom min egna.

Kommentera

...så en variant är att rullarna kommer säljas till ungefär samma priser som idag via butik. Bara det att butiken kan stoltsera med rejäla rabatter...ala Black Friday.

Kommentera

Jag köpte en Ambassadeur 10000 CA o en Ambassadeur 30 innan jag åkte till Harstad -76 första gången och då kostade 30 över 1100 kr om jag inte minns fel. Exakt vad 10000 CA kostade minns jag inte men den kostade under 1000-lappen och det var mycket pengar då.
        Det finns en engelsman som köpte upp mycket av ABU:s rullar och reservdelar.
        Du kan se i länken nedan vad dom kostar nu.
        https://www.classicvintagefishingtac...assadeur-reels
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Tja förhoppningsvis. Mellandagsrea, BF, kampanjer och allt däremellan har nog skapat ett tryck mot högre "rekpris" så att man då kan landa i ett reellt pris som nån var inne på.

Köpte min första Ambassadeur, en 5600 C med röd tumtangent 1981 med min första
          "sommarjobbslön" från 1980 och som jag minns det var det jäkligt dyrt... men den lever än, dock pensionärsliv...

För övrigt så kan ju inköpskedjor ses som dödgrävare men det är inte en process unik för sportfiskeprodukter... ökad konkurrens, främst näthandeln, dvs våra köpmönster har t o m fått fysiska väletablerade butikskedjor som t ex Hobbex, Teknikmagasinet JC, MQ, Joy och många fler att lägga ned eller konkursa.

När såg ni senast en butik som hette Leifs TV & Radio eller H. Nilssons Hattar & Väskor? Leffes Bilservice la för övrigt ner 2018...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Åk till en mindre stad där butiken inte tillhör dom du nämnde...
            Nu har jag bott 6 av de senaste 8 åren i norrland så nog har jag koll på hur det ser ut utanför tullarna också. Det jag vänder mig mot är att du hävdar att det inte finns några fysiska butiker kvar snart. Vad jag vet så är alla fiskebutiker i Sverige, stora som små, fysiska butiker där man kan gå in och fråga kunnig personal och känna på grejerna. Skillnaden är bara att vissa valt att annamma en webbhandel också utöver sin fysiska butik för att kunna göra större inköp och få lägre priser. Om nu din lokala butik inte önskar ge dig service i form av både kunnande och bra priser och tillräckligt många i området inte anser att det butiken erbjuder är bra nog så kanske det är dags att den butiken läggs ner. Men det var lite off-topic.

Jag tror precis som andra nämnt här att det handlar om att kunna låta butikerna ha fejkade reapriser som ex. Söder sportfiske m.fl. gör. Det är precis som med priserna på material som hantverkare säljer vid installation där de själva har 70 % rabatt och ger ut fejkade kvitton på inköp till ett ordinariepris som inte existerar till konsumenten. Leverantörerna tvingas att gå med på detta då hantverkarna annars väljer en annan leverantör.

Kommentera

Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

Nu har jag bott 6 av de senaste 8 åren i norrland så nog har jag koll på hur det ser ut utanför tullarna också. Det jag vänder mig mot är att du hävdar att det inte finns några fysiska butiker kvar snart. Vad jag vet så är alla fiskebutiker i Sverige, stora som små, fysiska butiker där man kan gå in och fråga kunnig personal och känna på grejerna. Skillnaden är bara att vissa valt att annamma en webbhandel också utöver sin fysiska butik för att kunna göra större inköp och få lägre priser. Om nu din lokala butik inte önskar ge dig service i form av både kunnande och bra priser och tillräckligt många i området inte anser att det butiken erbjuder är bra nog så kanske det är dags att den butiken läggs ner. Men det var lite off-topic.

Jag tror precis som andra nämnt här att det handlar om att kunna låta butikerna ha fejkade reapriser som ex. Söder sportfiske m.fl. gör. Det är precis som med priserna på material som hantverkare säljer vid installation där de själva har 70 % rabatt och ger ut fejkade kvitton på inköp till ett ordinariepris som inte existerar till konsumenten. Leverantörerna tvingas att gå med på detta då hantverkarna annars väljer en annan leverantör.
              Du tänker på bult, kullager, VVS-material mm

Jag själv jobbar inom de branschen och bruttopriser på material än ibland rena skämten,.. eller lek med siffror som man kan kalla det.

Att som företagare i sin tur ta ut dessa priser från slutkunden är tanken men inte alltid det går.

Rabatter på 70-82% är vardag.

Kommentera

Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

Det är precis som med priserna på material som hantverkare säljer vid installation där de själva har 70 % rabatt och ger ut fejkade kvitton på inköp till ett ordinariepris som inte existerar till konsumenten. Leverantörerna tvingas att gå med på detta då hantverkarna annars väljer en annan leverantör.
                Nästan rätt, "rabatten" på 70-90% har vi som köper av grossisten. Seriösa hantverkare säljer sen materialet med det rabatterade priset till kunden med ett tex 20% påslag på vårat inköpspris.
                Det är såna killgissningar som gör att det blir lite galet.
                Senast ändrad av AKEN79; 2020-04-17, 21:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 662 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46