Dyra Ambassadeurer?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyra Ambassadeurer?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dyra Ambassadeurer?!

Var många år sedan jag ens bläddrade i en Napp & Nytt senast måste jag erkänna, men dagens besök i lokala sportfiskebutiken när förövrigt en Revo haspel inhandlades så högg jag med ett ex av N & N 2020.

Vart mäkta förvånad hur pass dyra våra svenska klassiska runda Ambassadeur rullarna blivit!

Nu vet jag mycket väl att de sällan säljs av de större nätbutikerna för ABU’s rekommenderade ut-pris, men ändå ett rekommenderat pris är ändå rekommenderat pris.

Till exempel en ”vanlig” 5500 C3 som länge setts som en instegs Ambassadeur kostar nu 2699:- (efter lite snabb research på webben ligger den runt 1500:—1700:- men ändå ganska mycket pengar för en Basic rulle)
    Wow säger jag!! Här har hänt något under de senaste åren?

Nästa exempel en 6500 CS Chrome Rocket går loss på 3699:-
    Inte illa må jag säga!

Minns när man fick en C3a för 600-700 spänn och man kunde köpa 4 eller 6 st till ismetet för ännu bättre pris när man köpte i klump.

Ja, riktigt kul att Abu börjar flagga för våra svenskbyggda rund rullar.

Bara för typ 20 år sedan, kunde man ( med lite prutning ) knalla in o köpa en 6500 classic o ett 10 fot conlon spö o plastlina på, för ca 1100kr.

tiderna ändras så gör priserna tyvärr, Är väl bara inkomsten o det ständiga behovet av mer fiskesaker som inte förändras

Kommentera

Kollar man i andra länder har ju ABU och dess rundgavlade rullar ett väldigt gott rykte. På eBay säljs exempelvis Mörrum ZX3601 för dryga 6000:- och här i Sverige är det endast ett litet fåtal som förstår att använda dom så här går det knappt att sälja en begagnad för 2000:-

Vi har ju dessvärre några större butiker här i Sverige som för bara några år sedan stod och så att nätförsäljningen kommer bli fiskebutikernas död... Ja, när dessa butiker går ihop och håller kartelliknande priser som är långt under exempelvis ABU's rekommenderade priser är det ju enkelt att förstå att den lilla handlaren som inte finns på nätet inte kommer överleva.

Snart finns inga lokala butiker där man kan klämma, känna och ställa frågor produkten till trevlig personal. Dödgrävarna i några få butiker gräver gravar i parti och minut åt sina forna kollegor i branschen... forna kollegor är nu fienden nr 1.

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
        Bara för typ 20 år sedan, kunde man ( med lite prutning ) knalla in o köpa en 6500 classic o ett 10 fot conlon spö o plastlina på, för ca 1100kr.

tiderna ändras så gör priserna tyvärr, Är väl bara inkomsten o det ständiga behovet av mer fiskesaker som inte förändras

Ja men det ungefär så man minns det.

Själv köpte jag min första Ambassadeur i ett set hos Berras sportfiske 1997.
        Reklam i nån fisketidningar skvallrade om spö + rulle (Amb 5000 röd Classic) för 999:-

När jag o farsan kom till butiken så fanns inte någon röd 5000 kvar så om jag var intresserad kunde jag få uppgradera till 5500 C3 Gold istället för samma peng, så det slutade med ett 9 fots Boron spö och den 5500 C3 gold för just 999:-

Rullen har jag fortfarande kvar och går lika bra nu som då !

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Kollar man i andra länder har ju ABU och dess rundgavlade rullar ett väldigt gott rykte. På eBay säljs exempelvis Mörrum ZX3601 för dryga 6000:- och här i Sverige är det endast ett litet fåtal som förstår att använda dom så här går det knappt att sälja en begagnad för 2000:-

Vi har ju dessvärre några större butiker här i Sverige som för bara några år sedan stod och så att nätförsäljningen kommer bli fiskebutikernas död... Ja, när dessa butiker går ihop och håller kartelliknande priser som är långt under exempelvis ABU's rekommenderade priser är det ju enkelt att förstå att den lilla handlaren som inte finns på nätet inte kommer överleva.

Snart finns inga lokala butiker där man kan klämma, känna och ställa frågor produkten till trevlig personal. Dödgrävarna i några få butiker gräver gravar i parti och minut åt sina forna kollegor i branschen... forna kollegor är nu fienden nr 1.
          Köp alla Mörrumrullar du kan hitta i Sverige och lev på arbitraget!

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Köp alla Mörrumrullar du kan hitta i Sverige och lev på arbitraget!
            :-)

Jag har en ZX3601 IVCB som jag blivit kompis med efter en tvätt följd av sparsam smörjning. Nu behåller jag den till det lättare fisket tills någon kommer med en riktigt fin 4501 pro rocket att byta med.

Kommentera

Jag köpte min första Ambassadeur i början av 70-talet. Minns inte vad den kostade, men minns att jag tyckte den var dyr redan redan då.

Som en jämförelse kan man gå in på SCB:s prisomräknare och kolla hur pengavärdet förändras över tid. T ex 300 kr 1970 motsvarar 2 400 kr idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Undrar vad det är för butik folk är inne i när de handlar i vad de tror är Söders, Doggers, Olssons m.fl fysiska butiker. Jag trodde att jag klämde på grejerna och frågade personalen när jag var inne hos söders men det kanske var hologram.... Tänk att Matrix kom såhär snabbt!

Sen kan jag hålla med om att priserna på Ambassadeurer har gått upp kraftigt sedan man själv var liten och en rundgavlad kostade 799 i napp och nytt. Som tur är går det att köpa begagnade rullar. Fick själv en c3 ny i kartong begagnat från en kille för 400 kr.

Kommentera

Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

Undrar vad det är för butik folk är inne i när de handlar i vad de tror är Söders, Doggers, Olssons m.fl fysiska butiker. Jag trodde att jag klämde på grejerna och frågade personalen när jag var inne hos söders men det kanske var hologram.... Tänk att Matrix kom såhär snabbt!

Sen kan jag hålla med om att priserna på Ambassadeurer har gått upp kraftigt sedan man själv var liten och en rundgavlad kostade 799 i napp och nytt. Som tur är går det att köpa begagnade rullar. Fick själv en c3 ny i kartong begagnat från en kille för 400 kr.
                  Åk till en mindre stad där butiken inte tillhör dom du nämnde...

Kommentera

Att priserna går upp är kanske inget konstigt men jag är förvånad över vissa av ABU's priser.
                    Jämföra med 70-90-tal är inte så rättvist, en jämförelse med 2011 är mer intressant då vissa väldigt snarlika modeller fanns även då.

2011 hade en 6500 CS Rocket ett riktpris på 2199 kronor, används prisomräknaren nämnd ovan blir den motsvarande summan idag 2358 kronor.
                    2020 har 6500 CS Rocket ett riktpris på 3699, 68% högre än 2011 och 57% högre än den prisomräknade summan.
                    Mig veterligen är Rocket samma rulle idag som då; två kullager, sexstiftbroms och kolfiberlameller. I princip allt annat lika också.

Fortsätter med Jerkbait/JB.
                    Den nya varianten har stativ som ofta har felaktigheter i sin eloxering, den äldre har rostfria drev (om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt men det är ju en "finess").
                    Personligen tycker jag gamla JB är en bättre rulle, betydligt högra kvalitet. Den nya är definitivt inte mer avancerad.
                    Mellan dessa två varianter råder samma förhållande som Rocketen ovan, JB kostade alltså 2199 i riktpris 2011 och 3699 idag.

Flaggskeppet Mörrum ZX är ytterligare ett exempel.
                    2011 var rullen blå och hade vev i aluminium, jag vet inte om fler skillnader än så.
                    Då var rullens riktpris 4500 kronor, idag 6499. Visst, nu har den en kolfibervev men jag tycker inte den väger upp prisskillnaden.
                    44.5% dyrare, 35% dyrare prisomräknat.

Jag tycker detta är hemskt intressanta jämförelser att göra faktiskt.
                    Kan köpa att C3, C4 och vissa andra är betydligt dyrare sedan de fick sina lättare spolar samt linspridare men i princip oförändrade modeller ska väl inte behöva blir betydligt dyrare?
                    För att spetsa till det lite (kanske i en annan tråd) hade det varit hemskt intressant att göra en liknande jämförelse med de andra två stora tillverkarnas rullpriser.

Riktprisernas löjlighet framstår tydligt i slutet av Napp & Nytt där spöt Hornets riktpriser på 2999-3999 radas upp tillsammans med "kampanjpriserna" på 1999-2799 kronor.
                    När tillverkaren i sin egna katalog nämner "kampanjpriser" måste väl ändå riktpriserna bli totalt ovidkommande?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 651 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46