Ursprungligen postat av Gösalf
Visa inlägg
Visst, klart en rulle måste ha ett mått av hög precision för att fungera väl men det behöver definitivt en vanlig trädgårdsmaskin av bättre sort också.
Är utan konkreta belägg här (kan försöka mäta toleranser till våren) men jag är tämligen övertygad om att precisionen hos exempelvis vinkelväxeln från en röjsåg eller klippbordet från en gräsklippare inte är särskilt mycket sämre än hos en fiskerulle faktiskt.
Dessa apparater är dessutom konstruerade för i timme efter timme snurra 10 000 varv per minut, något en fiskerulle gör i enstaka sekunder eller mindre.
Har rotat lite i min Husqvarna 560XP och kan konstatera att denna definitivt är mer avancerad och troligen mer precis än valfri fiskerulle. Dessutom är den faktiskt billigare än många rullar ( aktuellt nypris cirka 6650 kronor) trots hus i magnesium, motor och elektroniskt styrd förgasare.
Bäst av allt, den verkar inte rosta sönder efter en vinter i kallförrådet, trots kullager och mängder av rörliga metalldelar. Och ja, tillverkad i Sverige.
Med detta meningslösa och inflammerade utlägg vill ha ha sagt att jag tycker fiskerullar glorifieras å det grövsta.
Säger inte att du gör det men det verkar som många drar det finmekaniska resonemanget som en slags ursäkt till att rullar FÅR vara ömtåliga.
Jag köper det inte, särskilt inte eftersom många fel jag ser i alla rullar jag går igenom inte direkt har med finmekanik eller precision att göra.
Visa inlägg
Åtminstone inte för den utan större mekaniskt intresse men med intresse för att underhålla sina prylar själv.
Konstruktionen av en modern Stella, Vanquish eller dylikt gör dem så krångliga att komma in i att de flesta skulle strunta i det om de ens bemödat sig försöka.
Vem har en insexnyckel med diameter 0.9mm hemma liksom?
Visa inlägg
De visar med all önskvärd tydlighet att dessa tätningar inte är att föredra.
Vissa äldre modeller hade så hög komponentkvalitet att de istället kunde vara öppna nog för vatten att rinna rakt igenom.
Påstår inte att det var tillverkarnas syfte men rent praktiskt fungerade exempelvis gamla Shimano Calcutta på det viset. Rullar som ytterst sällan rostar svårt, trots konstruktion som såll.
Visa inlägg
När det kommer till Revo-serien eller japanernas lågprofilare har jag hittills inte stött på en enda fiskebutiksanställd med kompetens att felsöka,
noggrant underhålla eller reparera den typen av rullar.
De finns garanterat men är troligen tämligen ovanliga.
Kommentera