Jag hjälpte en kompis med en Revo, som aldrig hade blivit öppnad sedan han köpte den för flera år sedan. Han hade inte vågat öppna den av rädsla för att förstöra något. Klokt, för jag tror inte han hade fått ihop den igen på egen hand. -"Men den har ju servicelucka" sa han... Det har den, plus en mängd kullager.
Man kan undra hur man använder serviceluckan? Att den existerar är antingen ett tillkännagivande att Revon inte är underhållsfri, eller kanske ett sätt att fortsatt ge kunderna en anledning att köpa smörjmedel...Man kanske kan spraya WD-40 i luckan och veva runt, så är rullen som ny? Och när rullen inte längre vill vara med på misshandeln så slänger man den och köper en ny? En typ av icke tidsenlig rationalitet som knappast har grundlagt svensk industrihistoria.
Men man kan ju lämna in rullen till någon auktoriserad service verkstad, tänker du.
Det har jag aldrig gjort. En del av nöjet är ju att själv ta hand om sin livskamrat och sätta rätt smörjmedel på rätt plats och att vid behov kunna byta ut delar. Och därför är det alltså jag som sitter och skruvar med polarens Revo. Det finns en sorts logisk rationalitet även i detta. För honom handlar det om att få ett fungerande fiskeredskap, för mig handlar det om att utröna ifall det här är en produkt jag kan acceptera.
Nej, jag kör inte en Volvo Amazon från 50-talet som jag servar själv. Men det betyder inte att jag vill ha en eldriven, självkörande fiskerulle med AI och LCD-panel som jag lämnar till verkstan en gång per år. Det finns inga underhållsfria fiskerullar. Och det kommer aldrig att finnas en underhållsfri fiskerulle med god prestanda och därför skall man naturligtvis göra det lätt för användaren att på egen hand underhålla sin fiskerulle. Den egenskapen är jag beredd att betala mycket pengar för.
Jag noterar att ABU Garcia's hemsida saknar fungerande länkar till icke engelskspråkiga länder annat än Korea och Japan, men att det glädjande nog fortfarande går att köpa en svensktillverkad Rocket CS även långt från Sverige. Det går också att köpa en Koreansk Revo "Rocket" med 10 (!) kullager för sötvattensfiske. På den Amerikanska hemsidan har lågprofilsrullarna fått avancerade sökfilter (här kan jag minsann välja om rullen skall vara avsedd för söt- eller saltvatten, vilken serie jag är intresserad av, samt vilken typ av fiske jag tänker mig bedriva) medan de runda rullarna har ett mindre påkostat sökfilter. Människor som köper runda rullar tänker antagligen i andra banor, det verkar inte spela någon roll om vattnet är sött eller salt och rullarna kan tydligen användas för vilken typ av fiske som helst. Intressant.
Nu undrar du kanske hur det gick för mig att plocka isär Revon och sätta ihop den igen?
Att plocka bort yttergavel och spole gick som en dans. Högsta betyg för konstruktionen på denna punkt, men obegripligt att ABU inte beskriver i manualen hur man går tillväga då detta är en av rullens främsta styrkor.
Därefter blir underhållet onödigt komplicerat och med allt för många små delar som kräver förstoringsglas och lätt försvinner mellan golvspringorna. En icke underhållsvänlig konstruktion. Det går inte ens att ta bort spollagren utan specialverktyg. Hur man kan få för sig att på en saltvattensrulle montera kullager i revspridaren och sedan kräva att hela rullen plockas ned i beståndsdelar för att serva nämnda lager är rent ut sagt dåligt. Men efter många svordomar (bladlus! anfäkta och anamma! förpiskade luspudel!) fiskar i alla fall rullen fint igen.
Nu när ABUs ägare har fått nya ägare är vi alla nyfikna på fortsättningen. Det är ett ödes ironi när Svenska företag outsourcar tillverkning till Asien för att sedan med tiden bli uppköpta av och omlokaliserade till dem där ju faktiskt värdet skapas. Om så sker är jag rädd att ABUs saga är till ända och att värdet på bättre begagnat "Made in Sweden" skjuter i höjden.
Man kan undra hur man använder serviceluckan? Att den existerar är antingen ett tillkännagivande att Revon inte är underhållsfri, eller kanske ett sätt att fortsatt ge kunderna en anledning att köpa smörjmedel...Man kanske kan spraya WD-40 i luckan och veva runt, så är rullen som ny? Och när rullen inte längre vill vara med på misshandeln så slänger man den och köper en ny? En typ av icke tidsenlig rationalitet som knappast har grundlagt svensk industrihistoria.
Men man kan ju lämna in rullen till någon auktoriserad service verkstad, tänker du.
Det har jag aldrig gjort. En del av nöjet är ju att själv ta hand om sin livskamrat och sätta rätt smörjmedel på rätt plats och att vid behov kunna byta ut delar. Och därför är det alltså jag som sitter och skruvar med polarens Revo. Det finns en sorts logisk rationalitet även i detta. För honom handlar det om att få ett fungerande fiskeredskap, för mig handlar det om att utröna ifall det här är en produkt jag kan acceptera.
Nej, jag kör inte en Volvo Amazon från 50-talet som jag servar själv. Men det betyder inte att jag vill ha en eldriven, självkörande fiskerulle med AI och LCD-panel som jag lämnar till verkstan en gång per år. Det finns inga underhållsfria fiskerullar. Och det kommer aldrig att finnas en underhållsfri fiskerulle med god prestanda och därför skall man naturligtvis göra det lätt för användaren att på egen hand underhålla sin fiskerulle. Den egenskapen är jag beredd att betala mycket pengar för.
Jag noterar att ABU Garcia's hemsida saknar fungerande länkar till icke engelskspråkiga länder annat än Korea och Japan, men att det glädjande nog fortfarande går att köpa en svensktillverkad Rocket CS även långt från Sverige. Det går också att köpa en Koreansk Revo "Rocket" med 10 (!) kullager för sötvattensfiske. På den Amerikanska hemsidan har lågprofilsrullarna fått avancerade sökfilter (här kan jag minsann välja om rullen skall vara avsedd för söt- eller saltvatten, vilken serie jag är intresserad av, samt vilken typ av fiske jag tänker mig bedriva) medan de runda rullarna har ett mindre påkostat sökfilter. Människor som köper runda rullar tänker antagligen i andra banor, det verkar inte spela någon roll om vattnet är sött eller salt och rullarna kan tydligen användas för vilken typ av fiske som helst. Intressant.
Nu undrar du kanske hur det gick för mig att plocka isär Revon och sätta ihop den igen?
Att plocka bort yttergavel och spole gick som en dans. Högsta betyg för konstruktionen på denna punkt, men obegripligt att ABU inte beskriver i manualen hur man går tillväga då detta är en av rullens främsta styrkor.
Därefter blir underhållet onödigt komplicerat och med allt för många små delar som kräver förstoringsglas och lätt försvinner mellan golvspringorna. En icke underhållsvänlig konstruktion. Det går inte ens att ta bort spollagren utan specialverktyg. Hur man kan få för sig att på en saltvattensrulle montera kullager i revspridaren och sedan kräva att hela rullen plockas ned i beståndsdelar för att serva nämnda lager är rent ut sagt dåligt. Men efter många svordomar (bladlus! anfäkta och anamma! förpiskade luspudel!) fiskar i alla fall rullen fint igen.
Nu när ABUs ägare har fått nya ägare är vi alla nyfikna på fortsättningen. Det är ett ödes ironi när Svenska företag outsourcar tillverkning till Asien för att sedan med tiden bli uppköpta av och omlokaliserade till dem där ju faktiskt värdet skapas. Om så sker är jag rädd att ABUs saga är till ända och att värdet på bättre begagnat "Made in Sweden" skjuter i höjden.
Kommentera