Fråga om gammal rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om gammal rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om gammal rulle.

Hej! Jag är sugen på att börja fiska! Jag har varit ute i mina föräldrars sommarstuga och hittat en -Record Sport 2100-
    AB URFABRIKEN - SVÄNGSTA- SWEDEN med ett spö som heter ABU Caster 132 ZOOM - 10 - 30g

Rullen ligger i en läder ask som innehåller reservdelsrör med diverse skruvar mm. , verktyg, en liten burk "GREEN RIVER" med tillhörande bruksanvisning som förklarar att det är någon typ av impregneringsmedel som ska gnidas in i spinnlinan med en flanellapp. Det här har "praktiskt provats av Direktör O. Törnblom" står det i bruksanvisningen. Törnblom verkade vara nöjd med resultatet.

Asken innehåller även ett häfte med alla reservdelar för Record Spinnrullar, Bruksanvisning, en tub ABU RULLFETT, en mocka(?) påse.

På askens botten sitter det en papperslapp där det står; OBS! Denna rulle är försedd med lagerkoppar av fosforbrons.

Allt ser mycket fint ut, MEN det går inte att kasta med den, något måste vara fel inuti rullen.

Så mina frågor är:
    #Går det att laga en så här gammal rulle? Finns det reservdelar till den här?
    #Går det att fiska med den eller är den helt utdaterad?
    # Är det ett lämpligt spö?

Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    Så mina frågor är:
    #Går det att laga en så här gammal rulle? Finns det reservdelar till den här?
    #Går det att fiska med den eller är den helt utdaterad?
    # Är det ett lämpligt spö?
    * Ja, det går att laga. Reservdelar har du troligen så du klarar dig. Annars kan man säkert köpa en annan och använda som reservdelsrulle.
    * Ja, det går. Och ja den är helt utdaterad. Är ju ingen kastmaskin men fiska går ju helt klart.
    * Om spöt är lämpligt eller inte är beroende på vad för vikter på beten du ska använda.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      * Ja, det går att laga. Reservdelar har du troligen så du klarar dig. Annars kan man säkert köpa en annan och använda som reservdelsrulle.
      * Ja, det går. Och ja den är helt utdaterad. Är ju ingen kastmaskin men fiska går ju helt klart.
      * Om spöt är lämpligt eller inte är beroende på vad för vikter på beten du ska använda.
      Jag tänkte mer på om beten mellan 10 - 30 g, vilket spöt är avsett till, är lämpligt för rullen?

Nu har jag "fått igång" rullen, det går att kasta med den! Men det låter rätt mycket när jag vevar in, och jag kommer bara runt 7 meter...

Vad kan det vara för fel?
      Senast ändrad av metspö; 2015-11-13, 15:36.

Kommentera

Inte en aning. Har aldrig skruvat med dem så vet inte hur de ser ut tyvärr.

Vi får hoppas på att någon annan som har mer erfarenhet av just dessa svarar
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Om rullen ska användas skulle den säkerligen må väl av en hederlig service.
          Gamla rullar har en tendens att bli väldigt kärva när de legat obrukade i några
          decennier.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Om rullen ska användas skulle den säkerligen må väl av en hederlig service.
            Gamla rullar har en tendens att bli väldigt kärva när de legat obrukade i några
            decennier.
            Jag skulle vilja använda den, dels är den snygg att titta på, fin historia med alla papper och väskor och allt det där till den.
            Men om den är så pass gammal att den kommer förstöra mitt nyfunna fiskeintresse (att kasta 7 meter är ett exempel på vad som kan förstöra det) så vill jag nog satsa på något annat..

Men innan dess så ska jag nog läsa på hur man skruvar isär den och fettar in osv.. Förhoppningsvis kan jag då få den att kasta lite längre.
            Senast ändrad av metspö; 2015-11-13, 16:54.

Kommentera

Men innan dess så ska jag nog läsa på hur man skruvar isär den och fettar in osv.. Förhoppningsvis kan jag då få den att kasta lite längre.
              Blir lycklig av att läsa ovanstående, en människa med nyvunnet fiskeintresse som faktiskt inte bara vill lära sig använda klassiska prylar utan även vårda dem.
              Härlig inställning!

Gamla rullar kan bli förvånansvärt funktionsdugliga efter rätt underhåll men för ett bekymmersfritt vardagsfiske är ofta nyare modeller lättare att leva med.
              Däremot tycker jag definitivt du ska försöka få ordning på den gamla Recorden och använda den, den är inte tillverkad för att ligga undanstoppad vare sig i sommarstugan eller på finhyllan. 2100 Sport var en potent rulle när den kom, vårda den ömt.

Kommentera

Jag skulle vilja använda den, dels är den snygg att titta på, fin historia med alla papper och väskor och allt det där till den.
                Men om den är så pass gammal att den kommer förstöra mitt nyfunna fiskeintresse (att kasta 7 meter är ett exempel på vad som kan förstöra det) så vill jag nog satsa på något annat..

Så j-a coolt![emoji1]
                Självklart ska du få igång rullen men räkna inte att kasta för lätta beten.
                Låt inte ditt fiskeintresse påverkas av resultatet av denna rulle. Parallellt ska du givetvis införskaffa fler rullar, utvecklingen har tagit ett litet steg framåt sedan 50-talet.
                ..men visst vore det kul att få fisk på en gammal klenod!
                Ska själv köra lite "retrofiske" i sommar med en rulle från -61.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Blir lycklig av att läsa ovanstående, en människa med nyvunnet fiskeintresse som faktiskt inte bara vill lära sig använda klassiska prylar utan även vårda dem.
                  Härlig inställning!

Gamla rullar kan bli förvånansvärt funktionsdugliga efter rätt underhåll men för ett bekymmersfritt vardagsfiske är ofta nyare modeller lättare att leva med.
                  Däremot tycker jag definitivt du ska försöka få ordning på den gamla Recorden och använda den, den är inte tillverkad för att ligga undanstoppad vare sig i sommarstugan eller på finhyllan. 2100 Sport var en potent rulle när den kom, vårda den ömt.
                  Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                  Så j-a coolt![emoji1]
                  Självklart ska du få igång rullen men räkna inte att kasta för lätta beten.
                  Låt inte ditt fiskeintresse påverkas av resultatet av denna rulle. Parallellt ska du givetvis införskaffa fler rullar, utvecklingen har tagit ett litet steg framåt sedan 50-talet.
                  ..men visst vore det kul att få fisk på en gammal klenod!
                  Ska själv köra lite "retrofiske" i sommar med en rulle från -61.

Tack för svaren! Just nu läser jag "Rull-terminologi" och" Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat..." av användaren "mooki" här på forumet.

Imorgon ska jag köpa fett,olja,aceton och lysfotogen. Härlig blandning va?
                  Dock är jag lite nervös att jag inte ska få ihop den igen, dom flesta rullar jag läser om är nyare än min.

Kommentera

Tack för svaren! Just nu läser jag "Rull-terminologi" och" Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat..." av användaren "mooki" här på forumet.

Imorgon ska jag köpa fett,olja,aceton och lysfotogen. Härlig blandning va?
                    Dock är jag lite nervös att jag inte ska få ihop den igen, dom flesta rullar jag läser om är nyare än min.
                    Mooki är kung när det gäller det här så du är verkligen på rätt spår!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46