Fråga om gammal rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om gammal rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    Tack för svaren! Just nu läser jag "Rull-terminologi" och" Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat..." av användaren "mooki" här på forumet.

Imorgon ska jag köpa fett,olja,aceton och lysfotogen. Härlig blandning va?
    Dock är jag lite nervös att jag inte ska få ihop den igen, dom flesta rullar jag läser om är nyare än min.
    Underbart!

Välkommen in i skruvträsket, jag vill dock varna dig. Snart har du hårddisken full av sprängskisser och varenda litet utrymme fullt av reservdelar!

När du plockar isär rullen, ta en bild för precis varje steg du tar.
    Kanske inte för varje skruv som plockas bort men en bild efter varje större del bortplockad. Det låter krångligt men underlättar ihopmonteringen något enormt för den ovana skruvaren.

Annars är vi kanske många här som skruvar som säkerligen kan ge ett tips eller råd i rätt riktning om det kör ihop sig.

Kommentera

Halloj Carl S !

En Record 2100 är inte särskilt avancerad att dela och göra service på. Rullen finns med olika spolar och har du tur så sitter det en magnesiumspole på din rulle. Record 2100 fick namnet världsmästarrullen då den användes i casting och kastade längst. Ge den en rengöring och service med olja och fett så kommer den att gå fint. Vårda den ömt

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Underbart!

Välkommen in i skruvträsket, jag vill dock varna dig. Snart har du hårddisken full av sprängskisser och varenda litet utrymme fullt av reservdelar!

När du plockar isär rullen, ta en bild för precis varje steg du tar.
        Kanske inte för varje skruv som plockas bort men en bild efter varje större del bortplockad. Det låter krångligt men underlättar ihopmonteringen något enormt för den ovana skruvaren.

Annars är vi kanske många här som skruvar som säkerligen kan ge ett tips eller råd i rätt riktning om det kör ihop sig.
        Haha! Tack så mycket! Jag ska fotografera varje steg jag tar. Bra tips!

Ursprungligen postat av Kattman
        Här har du något som borde hjälpa dig på rätt väg.

http://www.realsreels.com/servicing/...%20service.pdf
        AHH! Du är en pärla!

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
        Halloj Carl S !

En Record 2100 är inte särskilt avancerad att dela och göra service på. Rullen finns med olika spolar och har du tur så sitter det en magnesiumspole på din rulle. Record 2100 fick namnet världsmästarrullen då den användes i casting och kastade längst. Ge den en rengöring och service med olja och fett så kommer den att gå fint. Vårda den ömt
        Så här står det på baksidan av bruksanvisningen;

"Vid sportfisketävlingar i Hamar, Norge den 27 juni 1947 noterade herr Åke Dahlbeg, Stockholm nytt världsrekord i längdkast med RECORD SPORT 2100.
        Det nya världsrekordet, som lyder på 115,87 meter, visar att Record Sport 2100 håller vad den lovar." mm.

Jag är tveksam om jag kommer upp i dom längderna efter min service. Men det är en fin historia!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
        Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
        41 svar
        32 235 visningar
        18 gillar
        Senaste inlägg Micki.S