Har satt in trimmet efter konstens alla regler! Iom att jag under 20 års tid öppnat upp mina rullar och lärt mig förstå hur saker och ting funkar för länge sedan så kan jag inte gjort fel! (Dom första månaderna var den mer orolig än vanligt pga att lagren är snabbare och så vidare) Jaja det är en inkörningsperiod tänkte jag. Nu är rullen mindre orolig, men jag är tvungen att ha 5 av 6 vikter aktiverade annars drar den på som faan och övervarvar! Men varken kastlängder eller tendens till linresning är annorlunda nu än innan! Det där med att man "Lägger ut kasten!" stämmer inte. Jag får ta hugga yxa lika mycket nu som innan! Vad kan vara fel menar du? Det är ju inte direkt ett grafikkort om du fattar. En amba är ju en amba! Dom går ju som klockor! Keramhybriderna snurrade på som attan när jag tvättade ur dom med aceton senast! Men kanske ska ta mig en tur till Sportfiskeboden där jag köpte trimmet!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ABU rulltrim/reservdelar prislista
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inläggHar satt in trimmet efter konstens alla regler! Iom att jag under 20 års tid öppnat upp mina rullar och lärt mig förstå hur saker och ting funkar för länge sedan så kan jag inte gjort fel! (Dom första månaderna var den mer orolig än vanligt pga att lagren är snabbare och så vidare) Jaja det är en inkörningsperiod tänkte jag. Nu är rullen mindre orolig, men jag är tvungen att ha 5 av 6 vikter aktiverade annars drar den på som faan och övervarvar! Men varken kastlängder eller tendens till linresning är annorlunda nu än innan! Det där med att man "Lägger ut kasten!" stämmer inte. Jag får ta hugga yxa lika mycket nu som innan! Vad kan vara fel menar du? Det är ju inte direkt ett grafikkort om du fattar. En amba är ju en amba! Dom går ju som klockor! Keramhybriderna snurrade på som attan när jag tvättade ur dom med aceton senast! Men kanske ska ta mig en tur till Sportfiskeboden där jag köpte trimmet!
Jag var inte speciellt insatt i ämnet och hade inget direkt att jämföra med.
Oavsett så blev det inte bra....trassel och problem.
Jag sökte lösningar med fler bromsvikter, annat spö osv men fick inte till det.
Till slut synade jag linan som ändå var ny, några meter in på linan så var det platta avsnitt och det var problemet.
Linan skar in i underliggande lager och snodde med runt och orsakade trassel....och de gånger det inte orsakade trassel så bromsade det kasten.
Tog bort ca 20 meter lina (därefter så jag inga platta partier) och jäklar, det var som en ny rulle, nu kastade den som alla beskrev att en UT-trimmad rulle skulle göra, långt och stabilt!
Om linan linan är ett problem hos dig vet jag inte men jag vill ändå nämna denna händelse.
I övrigt fick du ett bra råd av Pike1.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inläggTack för tipset! Inte tänkt på linans inverkan! Det är faktiskt en billigare "kinalina" Ska riva av den och fylla upp rullen med Power pro eller liknande! Har samma lina på min revo toro och den beter sig normalt. Men den linan är kanske inte "skadad"?
..och glöm inte återföra i tråden om vad du kommer fram till, detta är högintressant läsning för alla rullnördar!
Kommentera
-
Hej!
Är det någon som vet om veven som står i första inlägget (Vev komplett med EVA-handtag 186:- ink moms 1190670) är rak?
Jag söker en rak vev med EVA handtag. Har letat som en tok, men hittar inget. Har ni något ni kan rekommendera. Gärna produktnummer och bild om det finns.
Tack på förhand.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 582 visningar