ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
    Precis, det är hc rullen som intresserar mig men det är för att den har utväxling 4.7:1 och powerhandle. Ett nytt powerhandle kostar 400spänn drygt. Så hade det inte varit för utväxlingen hade man lika gärna kunnat köpa 61 + powerhandle, eller 61hc + grundspole
    Är det hela rullen du är ute efter eller bara drivningen och powerhandle?

Hur som helst, axeln som finns i detta kit, är inte en "specialaxel" som endast är framtagen utav Sportfiskeboden om jag inte missminner mig, utan en orginal reservdel.
    Ring och kolla med service, jag ska efterforska lite jag också!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg
      Är det hela rullen du är ute efter eller bara drivningen och powerhandle?

Hur som helst, axeln som finns i detta kit, är inte en "specialaxel" som endast är framtagen utav Sportfiskeboden om jag inte missminner mig, utan en orginal reservdel.
      Ring och kolla med service, jag ska efterforska lite jag också!
      Är hela rullen jag är sugen på så jag gör lite efterforskning nu. Utväxlingen går inte på vanliga amba utan man måste ha det kit du länkar till. Detta enligt ABU (service) själva. Nu var det till en 4601 jag ville ha när jag pratade med ABU. Vill minnas att spoldrivet är borrat med ett något större hål än de vanliga utväxlingarna som finns.

Jag ska dock ringa och höra om mässingsstativet från den gamla versionen av Record passar. Vilket jag tycker att det borde göra.

Har de skippat lagret so sitter i spolen på det senaste Recordrullarna? Ser att de inte längre skrivs något om sensi-brake i produktbeskrivningen

Kommentera

Är hela rullen jag är sugen på så jag gör lite efterforskning nu. Utväxlingen går inte på vanliga amba utan man måste ha det kit du länkar till. Detta enligt ABU (service) själva. Nu var det till en 4601 jag ville ha när jag pratade med ABU. Vill minnas att spoldrivet är borrat med ett något större hål än de vanliga utväxlingarna som finns.

Jag ska dock ringa och höra om mässingsstativet från den gamla versionen av Record passar. Vilket jag tycker att det borde göra.

Har de skippat lagret so sitter i spolen på det senaste Recordrullarna? Ser att de inte längre skrivs något om sensi-brake i produktbeskrivningen
        Nu hänger jag med!
        Trodde du skulle ha till en 6000-storlek, missförstod att det var en 4000 det var till! My bad!

Men hur som helst, drivningen funkar på valfri Ambassaduer (UC) om man har spolaxel som passar, och med min länk ville jag påpeka att spolaxeln som Sportfiskeboden har är inte deras "egna", utan ett reservdel från ABU, kommer dock inte ihåg artikel nummer. Därav kan man beställa till ett troligtvis bättre pris!

Stativet bör passa ja, byggt någon med stativet själv
        Art. no: 1120152

Återkom gärna med pris!

Och ja, nya spolen från Record, inget rullagret i detta (skönt!).
        Dock sitter det inget kopparshims bakom kullagret heller;

13104 för kupad shims, t.ex. C3, C4, JB rullen m.m...
        11957 för rak, Pro Rocket eller oftast rullar med dubbla mek bromsar.

Kommentera

Nu hänger jag med!
          Trodde du skulle ha till en 6000-storlek, missförstod att det var en 4000 det var till! My bad!

Men hur som helst, drivningen funkar på valfri Ambassaduer (UC) om man har spolaxel som passar, och med min länk ville jag påpeka att spolaxeln som Sportfiskeboden har är inte deras "egna", utan ett reservdel från ABU, kommer dock inte ihåg artikel nummer. Därav kan man beställa till ett troligtvis bättre pris!

Stativet bör passa ja, byggt någon med stativet själv
          Art. no: 1120152

Återkom gärna med pris!

Och ja, nya spolen från Record, inget rullagret i detta (skönt!).
          Dock sitter det inget kopparshims bakom kullagret heller;

13104 för kupad shims, t.ex. C3, C4, JB rullen m.m...
          11957 för rak, Pro Rocket eller oftast rullar med dubbla mek bromsar.
          Hej, nej det är jag som skriver otydligt, du hade förstått mig rätt först Det jag menade var att när jag byggde om min 4601c3 ville jag prova 4.7:1 utväxlingen och det var i samband med det jag fick info från ABU. Men det gällde ju specifikt 4000strlk och är säkert irrelevant för 5000 och 6000strlk.

4601c3-bygget finns listat i några poster tidigare i denna tråd. Jag har dock inte hunnit editera den posten med artikelnummer och priser men ska göra det. Det mest intressanta där är att c3ans spole är väldigt lätt och var lättare än wifflespolen (båda vägda med lina) i 4000strlk.

Så troligen blir det en record 61hc med grund spole och mässingstativ. Funderar eventuellt på en 6501cs pro rocket med grund spole också + vev från predatorn. Men man får väl bara välja en för frugan

Kommentera

Vad har du preppat den med?
            Missade ditt inlägg där...

Det är nya keramhybridlager till spolen, ny enkelvev, dubbelkullagrad evighetsskruv och kullagrat mellandrev.
            Original har den lättad linspridare och den lättare spolen så det hoppade jag över den här gången. Vet inte riktigt vad man skall ge sig på härnäst.

Kommentera

Hej, nej det är jag som skriver otydligt, du hade förstått mig rätt först Det jag menade var att när jag byggde om min 4601c3 ville jag prova 4.7:1 utväxlingen och det var i samband med det jag fick info från ABU. Men det gällde ju specifikt 4000strlk och är säkert irrelevant för 5000 och 6000strlk.

4601c3-bygget finns listat i några poster tidigare i denna tråd. Jag har dock inte hunnit editera den posten med artikelnummer och priser men ska göra det. Det mest intressanta där är att c3ans spole är väldigt lätt och var lättare än wifflespolen (båda vägda med lina) i 4000strlk.

Så troligen blir det en record 61hc med grund spole och mässingstativ. Funderar eventuellt på en 6501cs pro rocket med grund spole också + vev från predatorn. Men man får väl bara välja en för frugan
              Missade inlägget om din 46a, nu såg jag, trevliga specs!

Record är fina rullar minst sagt, personligen föredrar jag dock 45. 55 eller 65 rullar, där frikopplingen sitter helt och hållet i gaveln och inte upphängd ihop med någon plastgrej som är i vägen
              Har dessutom sett flera svagheter med tumtangent, framförallt att det frästa spåret i stativet släpper in en del vatten.
              Fiskar man då dessutom i bräckt/salt vatten så oxiderar bromsplattan i aluminium väldigt enkelt om man inte som vissa av oss, plockar isär rullen ofta.

Tyvärr är det ju inte så många rullar som har kromad bromsplatta längre!

Kommentera

Missade inlägget om din 46a, nu såg jag, trevliga specs!

Record är fina rullar minst sagt, personligen föredrar jag dock 45. 55 eller 65 rullar, där frikopplingen sitter helt och hållet i gaveln och inte upphängd ihop med någon plastgrej som är i vägen
                Har dessutom sett flera svagheter med tumtangent, framförallt att det frästa spåret i stativet släpper in en del vatten.
                Fiskar man då dessutom i bräckt/salt vatten så oxiderar bromsplattan i aluminium väldigt enkelt om man inte som vissa av oss, plockar isär rullen ofta.

Tyvärr är det ju inte så många rullar som har kromad bromsplatta längre!
                Jag har inte lyckats nöta sönder en frikoppling med tumtangent så jag kan inte uttala mig om hållbarheten. Det är dock himla trevligt när man vant sig vid det

Sen är det tråktrist att ABU höjt priserna så pass mycket som de gjort. Men just stativ och bromsplatta var väl inte jättedyra om jag minns rätt.

Vill ha en rulle i 6000strlk och just nu känns record eller pro rocketen som hetaste kandidater.

Kommentera

• Stort tack till användaren Ojanej! som kommer med aktuella prisuppgifter.
                  Vissa reservdelar som spolar kostar dubbelt mot tidigare. Men det går att göra fynd, se priset på predatorveven (!)

Vev - Predator
                  1153543
                  78,75 SEK

Nya recordspolen 6000strlk (komplett)
                  1312337
                  442;50 SEK

Trimspole 6000strlk (ren) (ej recordspolen)
                  1134607
                  455 SEK

Mellandrev bearbetat (dubbelt kullagrad, kullager ingår ej)
                  1132195
                  25 SEK

Kullager (till ovan)
                  1117080
                  77,50 SEK (st)
                  rostfritt pijongdrev 5.3:1 (från äldre jb'n)
                  1127225
                  112,50 SEK

-huvuddrev supermässing 5.3;1, (nya jb)
                  1238896
                  100SEK

-svart vevmutter
                  1214327
                  22,50SEK

-svart låsring för mutter (mörrum)
                  1252035
                  12,50 SEK
                  svart skruv till ovan
                  15652
                  12,50SEK

- Svart bockat powerhandle (c3 catfish special tex)
                  1365846
                  480SEK ---- jämför med predatorveven

-Broms/Bottenplatta kromad mässing LH vänstervevat
                  (sitter i vänstervevad cs pro rocket)
                  24909
                  198,75SEK

- Sintrade oljebronslager
                  1270455
                  86.25SEK

- Tumstöd, gummerad alu LH 4000strlk (från record 41an?)
                  1120147
                  66,25SEK

-Spole record 41(wiffle)
                  1121094
                  395SEK

- Stativ kromad mässing med mörkgrå tumtangent LH (vänster)
                  ganska säker att denna är från record 41an.
                  1120152
                  251,25 SEK
                  Senast ändrad av gabbu; 2016-12-09, 20:28.

Kommentera

• Är det någon som vet om kolfibervevarna som finns till Revo Beast funkar till en riktig ambassadeur också??

Sådana här tänker jag på:

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                      Är det någon som vet om kolfibervevarna som finns till Revo Beast funkar till en riktig ambassadeur också??

Sådana här tänker jag på:

http://www.ebay.com/itm/ABU-AMBASSAD...IAAOSwG-1W0vrO
                      Funkar på de gamla 5000D, 5500D och de med det minsta stjärnhjulet.

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden