Sammanfattningsvis lite nyttiga dimensioner.
2st gavelbussningar:
Di: 4.0mm
Do: 8.0mm
T: 6.0mm
Dessa kan förstås ersättas med kullager om så önskas, gör man det får man ju tillfälle att skruva isär och underhålla rullen betydligt oftare än annars - så det är förstås en trevlig idé ur den aspekten...
Det är ju inte direkt en rulle att kasta små spinnare med, eller egentligen är det helt fel att alls kasta med rullen
Boca har kullager i dimensionerna 4x8x5, 4x8x4 samt 4x8x3
Så man får antingen köra med dubbla lager (3mm tjocklek) eller shimsa 5mm-lager för att det ska funka.
Mitt tips: Glöm det! Kör med bussningar.
Bromslameller:
1 tunn (röd) under bromsstacken:
Di: 12.10mm
Do: 19.80mm
T: 0.55mm
Axelns tjocklek är: 12.0mm
Lämpligt yttermått på lamellen är: 19,5-25.0mm
Smooth Drag har 20.85 x 12.85 x 0.65 mm, eller 22.60 x 12.70 x 1.0 mm
3 tjocka som utgör själva bromsstacken:
Di: 12.40mm
Do: 27.90mm
T: 2.10mm
Lämpligt yttermått på lamellen är: <28.3mm
Bromslamellerna är av ganska sunkig typ, tyvärr finns inte de exakta måtten hos Smooth Drag, men man kan höfta till på ett ungefär så bör det funka.
Smooth Drag har 26.85 x 12.65 x 1.0 mm
Dessa får man då dubblera för att få samma tjocklek på stacken, byter man även den undre lamellen diffar stackens tjocklek efter byte ca 0,2mm vilket bör fungera alldeles utmärkt.
Jag ska vid tillfälle införskaffa nya lameller och testa, originalen har taskigt rykte om att lösas upp i tomma intet vilket inte alltid är så önskvärt
Avslutningsvis tänkte jag det kunde vara kul att göra en storleksjämförelse, blir ju lite svårt att greppa annars
Så här ser det ut bredvid en Ambassadeur 5600...
2st gavelbussningar:
Di: 4.0mm
Do: 8.0mm
T: 6.0mm
Dessa kan förstås ersättas med kullager om så önskas, gör man det får man ju tillfälle att skruva isär och underhålla rullen betydligt oftare än annars - så det är förstås en trevlig idé ur den aspekten...
Det är ju inte direkt en rulle att kasta små spinnare med, eller egentligen är det helt fel att alls kasta med rullen

Boca har kullager i dimensionerna 4x8x5, 4x8x4 samt 4x8x3
Så man får antingen köra med dubbla lager (3mm tjocklek) eller shimsa 5mm-lager för att det ska funka.
Mitt tips: Glöm det! Kör med bussningar.
Bromslameller:
1 tunn (röd) under bromsstacken:
Di: 12.10mm
Do: 19.80mm
T: 0.55mm
Lämpligt yttermått på lamellen är: 19,5-25.0mm
Smooth Drag har 20.85 x 12.85 x 0.65 mm, eller 22.60 x 12.70 x 1.0 mm
3 tjocka som utgör själva bromsstacken:
Di: 12.40mm
Do: 27.90mm
T: 2.10mm
Lämpligt yttermått på lamellen är: <28.3mm
Bromslamellerna är av ganska sunkig typ, tyvärr finns inte de exakta måtten hos Smooth Drag, men man kan höfta till på ett ungefär så bör det funka.
Smooth Drag har 26.85 x 12.65 x 1.0 mm
Dessa får man då dubblera för att få samma tjocklek på stacken, byter man även den undre lamellen diffar stackens tjocklek efter byte ca 0,2mm vilket bör fungera alldeles utmärkt.
Jag ska vid tillfälle införskaffa nya lameller och testa, originalen har taskigt rykte om att lösas upp i tomma intet vilket inte alltid är så önskvärt

Avslutningsvis tänkte jag det kunde vara kul att göra en storleksjämförelse, blir ju lite svårt att greppa annars

Så här ser det ut bredvid en Ambassadeur 5600...
Kommentera