Ibland drabbas jag av en obeskrivlig klåda i pungen - alltså penningpungen om det nu var nån som feltolkade...
Råkade se en lustig rulle på Tradera som såg väldigt spännande ut, så då var det bara att klippa till.
Visade sig förstås vara en något intressantare rulle än jag räknat med, mailade Daiwa och de verkar inte riktigt veta vad det är för rulle - har iaf mailat bilder till dem så får jag se om de kommer på vad det är för nån pjäs jag lagt vantarna på.
Det lilla jag lyckats gräva fram är att den tillverkades av Daiwa Seiko någon gång på 70-talet.
Det som gör den spännande är tydligen att den varken heter 400H eller 400HW, utan bara 400.
Hmm, eftersom jag tydligen missat att nämna det tidigare tar jag rullens hela namn här:
SeaLine 400
Manufactured by Daiwa Seiko Inc.


Som synes är den lite ärgad, men mekaniskt fungerade den bra iaf.

Eftersom jag lite generellt är lite nyfiket lagd och har svårt att hålla fingrarna i styr (åsså var svärmor på besök) blev det till att riva ner rullen i bestånds delar
Tack vara min generösa läggning och fetish för att överlasta folk med onyttig information kände jag mig dessutom tvingad att skapa ett inlägg om saken
Vidare är jag dessutom tvångsneurotisk och vill gärna inleda alla rullmek-inlägg med att tipsa om min samlingstråd för rullmekerier http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi
**********
**********
För att lossa veven skruvar man ur den lilla skruven som låser vev,uttern.
Sen drabbas man förstås av problemet att få loss vevmuttern, i mitt fall satt den som tur var löst och gick att lossa med en 13-nyckel, annars ska visst Penns nycklar funka bra även till Daiwa.

När man avlägsnat veven sitter ett stjärnhjul direkt, inga fjäderbleck som hos ambor.

Under stjärnhjulet sitter en kupad bricka (bara 1 dock, inte 2 som brukligt på "normala" rullar, dvs ambor) och under denna en kromad pryl som lätt går att dra loss.

Nu syns genom öppningen ovansidan av bromsstacken.

Å vevdetaljerna uppradade i den ordning de lossades.
Råkade se en lustig rulle på Tradera som såg väldigt spännande ut, så då var det bara att klippa till.
Visade sig förstås vara en något intressantare rulle än jag räknat med, mailade Daiwa och de verkar inte riktigt veta vad det är för rulle - har iaf mailat bilder till dem så får jag se om de kommer på vad det är för nån pjäs jag lagt vantarna på.
Det lilla jag lyckats gräva fram är att den tillverkades av Daiwa Seiko någon gång på 70-talet.
Det som gör den spännande är tydligen att den varken heter 400H eller 400HW, utan bara 400.
Hmm, eftersom jag tydligen missat att nämna det tidigare tar jag rullens hela namn här:
SeaLine 400
Manufactured by Daiwa Seiko Inc.
Som synes är den lite ärgad, men mekaniskt fungerade den bra iaf.
Eftersom jag lite generellt är lite nyfiket lagd och har svårt att hålla fingrarna i styr (åsså var svärmor på besök) blev det till att riva ner rullen i bestånds delar

Tack vara min generösa läggning och fetish för att överlasta folk med onyttig information kände jag mig dessutom tvingad att skapa ett inlägg om saken

Vidare är jag dessutom tvångsneurotisk och vill gärna inleda alla rullmek-inlägg med att tipsa om min samlingstråd för rullmekerier http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi
**********
**********
För att lossa veven skruvar man ur den lilla skruven som låser vev,uttern.
Sen drabbas man förstås av problemet att få loss vevmuttern, i mitt fall satt den som tur var löst och gick att lossa med en 13-nyckel, annars ska visst Penns nycklar funka bra även till Daiwa.
När man avlägsnat veven sitter ett stjärnhjul direkt, inga fjäderbleck som hos ambor.
Under stjärnhjulet sitter en kupad bricka (bara 1 dock, inte 2 som brukligt på "normala" rullar, dvs ambor) och under denna en kromad pryl som lätt går att dra loss.
Nu syns genom öppningen ovansidan av bromsstacken.
Å vevdetaljerna uppradade i den ordning de lossades.
Kommentera