0.19 till gäddspinn?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.19 till gäddspinn?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 0.19 till gäddspinn?!

Har alltid haft flätlinor i storlek 0.32 tidigare. Men har ett nytt spö klassat upp till 30lb/13kg när det gäller storleken på linan. 0.19 verkar vara max. att köra om jag väljer Power Pro S8S. Blir denna för tunn för gäddspinn? Kommer inte kasta något tyngre än 40g, men är mer rädd om spöt än beten och linor

Va tror ni?! Finns det någon skillnad i kastlängder med olika diametrar?

Hur kan de finnas en max tjocklek på lina för ett spö? :S Sålänge den går igenom öglorna... 40g är inte så tungt... De brukar jag kasta med mitt öringset, där sitter 0.17 lina...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Hur kan de finnas en max tjocklek på lina för ett spö? :S Sålänge den går igenom öglorna... 40g är inte så tungt... De brukar jag kasta med mitt öringset, där sitter 0.17 lina...
      För att inte spöt ska gå av bör det finnas en max. tjocklek på linan. Har du .50 lina på ett spö typat för .20 och du får en STOOOR fisk på kroken så ger spöt vika före linan.

Kommentera

Det jag tror Simon "fiskar" efter är att du har förmodligen en slirbroms på din rulle så teoretiskt kan du köra med en sytråd om du skulle vilja det.
        Slirbromsen skall givetvis jobba innan ditt spö går av

Kommentera

0,19 funkar åtminstone upp till 110 g beten enl min erfarenhet. Du får en del fördelar mot grövre linor så som att den skär bättre genom vattnet, bra vid djupt fiske, hård sidvind mm. En nackdel är väl att risken ökar för att förlora nåt bete vid elaka bottennapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
            0,19 funkar åtminstone upp till 110 g beten enl min erfarenhet. Du får en del fördelar mot grövre linor så som att den skär bättre genom vattnet, bra vid djupt fiske, hård sidvind mm. En nackdel är väl att risken ökar för att förlora nåt bete vid elaka bottennapp.
            Hellre förlora ett bete för 50-150kr än ett spö för 3k

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
              För att inte spöt ska gå av bör det finnas en max. tjocklek på linan. Har du .50 lina på ett spö typat för .20 och du får en STOOOR fisk på kroken så ger spöt vika före linan.
              Använd slirbromsen på en vettig inställning anpassat till spöt så håller det med alla linor.
              Jag använder 0,23 på mitt spö, likadant som ditt, funkar kanon, tro mig.
              Däremot kan jag nämna att jag vid skatbo och 0,19-lina vid två tillfällen lagt Toby 28g på sjöbotten.
              Räknade lite på det och vid mer eller mindre tvärstopp så är det inte alls konstigt att 0,19-linan ryker med endast 28g bete.
              Kör med 0,23, det funkar absolut på ditt spö.
              0,19 och de flesta dimensioner funkar med rätt anpassad slirbroms men 0,23 blev för mig en lagom kompromiss mellan kastlängd och hållbarhet med beten upp till ca 40g.
              Senast ändrad av KeBa; 2015-01-16, 21:07.

Kommentera

På den "lätta" riggen kör jag med beten upp till 65g med en 0.19 lina på en luna 103, det funkar utmärkt. Det är främst betesvikterna som driver upp lindimensionen för min del, vid 100g så får jag problem med 0,20 och behöver ca 0,30. När jag kommer upp på 150g så vill jag upp mot 0.40.

Fisken ställer inte så höga krav på linstyrka, slirbromsen gör det jobbet, 10kg broms räcker långt.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

0,19 funkar ju väl upp till de kastvikter du kör med, ffa längdmässigt. Å.andra sidan har du lite mer PO-marginal med 0,23...

Att spöt säger max 0,19/13 kg skulle inte oroa mig alls, ens med 0,23 - man behöver ju inte utnyttja den styrkan maximalt vid drillning/bottennapp och gör heller sällan (aldrig) det.
                  Fiskar du från båt så behöver du inte kasta jättelångt, vid landfiske kan du vinna några meter med 0,19 men förlora något drag eller två...

Om rullen å du trivs med kastlängderna 0,23 ger, så skulle jag köra med det till gäddfisket!
                  Senast ändrad av anteman; 2015-01-16, 23:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
                    Måste fråga TS. Vad är för spinnspö som är klassad 30lb? Den viktklassning är vanlig på havsfiske spö.
                    Den klassning som basspön har är inte densamma som IGFA-klassade havsfiskespö. Kraftigare basspön till typ frog-fishing är ofta klassade typ 30-65 lb såsom lämplig lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 698 visningar