Ursprungligen postat av Kattman
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
0.19 till gäddspinn?!
Collapse
X
-
Det är ganska vanligt att det på amerikanska spön står rekommenderat hur kraftig lina spöt är lämpligt för. Och eftersom amerikaner anger linor i pounds istället för millimeter så blir det lite extra förvirrande för oss som inte är vana vid att tänka på det sättet.
-
Och det faktum att svenska grossister klassar linorna annorlunda än amerikanerna gör det inte lättare..Ursprungligen postat av Träben Visa inläggDet är ganska vanligt att det på amerikanska spön står rekommenderat hur kraftig lina spöt är lämpligt för. Och eftersom amerikaner anger linor i pounds istället för millimeter så blir det lite extra förvirrande för oss som inte är vana vid att tänka på det sättet.
Kommentera
-
Man anpassar väl ändå linan efter fiskesituationen och inte efter något tekniskt mumbojumbo som spöt antyder?
Ett spö kommer ju aldrig att ge vika så länge du har en rulle med en hyfsat inställd slirbroms, vilket jag förutsätter att du har. Det känns nästan som en omöjlighet att knäcka ett spö under drill på grund av för stor fisk så vida man inte handlar fiskeutrustning från rustas rea-avdelning och råkat klämma spöt i bagageluckan på vägen ut.
Vad gäller tjockleken på linan så åter igen, lite beroende på situation. Tjockare lina är skavtåligare men kastar kortare. Själv använder jag sällan lina under 0.20 till gädda. Har 0.25 på mina gäddmeten och upp till 0.45 på mina värsta påkar jag kastar dundergummi med.
A bad day of fishing is better than a good day of work.
http://markusfiske.blogspot.com
Kommentera
-
Är alltid lite orolig när det gäller dyra grejjor, har oftast bara råd att köpa dem en gång så. Brukar dock lägga sig efter att jag använt grejjorna under en kortare tid. Bromsen brukar jag aldrig ha speciellt hårt inställd så det får bli 0.23 då.Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg0,19 funkar ju väl upp till de kastvikter du kör med, ffa längdmässigt. Å.andra sidan har du lite mer PO-marginal med 0,23...
Att spöt säger max 0,19/13 kg skulle inte oroa mig alls, ens med 0,23 - man behöver ju inte utnyttja den styrkan maximalt vid drillning/bottennapp och gör heller sällan (aldrig) det.
Fiskar du från båt så behöver du inte kasta jättelångt, vid landfiske kan du vinna några meter med 0,19 men förlora något drag eller två...
Om rullen å du trivs med kastlängderna 0,23 ger, så skulle jag köra med det till gäddfisket!
Om du menar efter storlek på fångsten så kan jag lika gärna köra med sytråd, större gädda än 2-3kg har jag inte fått under dem 2 år jag fiskat rejält :/Ursprungligen postat av blaze Visa inläggMan anpassar väl ändå linan efter fiskesituationen och inte efter något tekniskt mumbojumbo som spöt antyder?
Ett spö kommer ju aldrig att ge vika så länge du har en rulle med en hyfsat inställd slirbroms, vilket jag förutsätter att du har. Det känns nästan som en omöjlighet att knäcka ett spö under drill på grund av för stor fisk så vida man inte handlar fiskeutrustning från rustas rea-avdelning och råkat klämma spöt i bagageluckan på vägen ut.
Vad gäller tjockleken på linan så åter igen, lite beroende på situation. Tjockare lina är skavtåligare men kastar kortare. Själv använder jag sällan lina under 0.20 till gädda. Har 0.25 på mina gäddmeten och upp till 0.45 på mina värsta påkar jag kastar dundergummi med.
Senast ändrad av outkaszt; 2015-01-17, 10:41.
Kommentera
-
Inte bara storleken på fisken utan även hur man fiskar. Då jag kör gäddgummi och fiskar väldigt bottennära föredrar jag en grövre flätlina för att klara av stenar och bråte. Det är bara att harva på, plötsligt händer det.Ursprungligen postat av outkaszt Visa inläggOm du menar efter storlek på fångsten så kan jag lika gärna köra med sytråd, större gädda än 2-3kg har jag inte fått under dem 2 år jag fiskat rejält :/
A bad day of fishing is better than a good day of work.
http://markusfiske.blogspot.com
Kommentera
-
Jag har kört med 0,20 832 på en Revo SX för lätt jerk, och får man en bättre PO så seglar ofta draget mot horisonten, men å andra sidan så håller rullen, och spöt, även om jag misstänker att det är spolaxeln och lager som som det är störst riska att haverera vi ett PO med grov flätlina och klena grejer.
Sen är ju frågan om rekommenderad linstyrka handlar om att skydda spöt eller att få utrustningen att harmonisera, har en gammal länk som översätter lbs -> mm vilket i alla fall ger en hygglig bild av vad man har tänkt sig.
Så 30lb lina betyder att du borde hålla dig under en 0,45 nylon eller så, sen vete fan hur man ska tolka det till flätlina. Hoppas jag i alla fall bidragit lite till den totala förvirringen
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 332 visningar