Lip Grip & Gäddsäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip Grip & Gäddsäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har aldrig förstått Lippgrippens intåg i fiskevärlden, när vi inte visste bättre så tog man gäddorna med huggkrok och var man duktig på det så blev det ett litet hål i främre delen av munnen som många gånger läkte ihop riktigt bra. Nu används inte huggkroken av de flesta vilket är bra, det finns ju bättre redskap.
    Sedan kom gälgreppet från England där använde man sig av denna metod vid gäddmete från land med två små trekrokar på tafsen, som man då hade bra koll på!. I Sverige/Norden överförde vi metoden även till att lyfta gäddor med stora wobbler utanför käften på gäddan över relingen...
    Något jag aldrig gjort eller aldrig kommer att göra. Nu är det stor håv med gumminät som gäller, när jag skall kroka av gäddan så använder jag gälgreppet som stöd för att få bort krokarna.
    Ett av argumenten att lyfta i gälgreppet är att man inte skadar gäddan!? men med sånt lyft så hänger gäddan lika vertikalt som vi huggkroken eller i lipgrippen!
    Viktfördelningen mellan en hand, lipgrip eller huggkrok är försumbar vid lyftet för gäddan.
    Det är först när du fått gäddan över relingen som du kan stödja under buken, så där ser jag ingen skillnad på dessa tre landningssätt egentligen!
    Håven är den enda metoden som gäddan ligger med hela sin tyngd fördelad över hela kroppen i lyftet över relingen.

Kommentera

Sant, utan stöd under buken så är det kanske lätt att ryggen skadas?

Kommentera

Den håven är riktigt fin!

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
        Till ivår kommer en nya håv från IFISH med meterdjupt gummerat nät med platt botten. Den håven gör att du inte kommer behöva varesig lipgripp eller säck. Håven står för bägge. Håva fisken, lägg nätet mot kanten på båten och vips så har du som en säck gäddan inte kan fly ifrån. ca 599:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Till ivår kommer en nya håv från IFISH med meterdjupt gummerat nät med platt botten. Den håven gör att du inte kommer behöva varesig lipgripp eller säck. Håven står för bägge. Håva fisken, lägg nätet mot kanten på båten och vips så har du som en säck gäddan inte kan fly ifrån. ca 599:-
          Någon som vet när denna släpps i butik?

Kommentera

BFT säcken funkar perfekt tycker jag, kör själv med den. Bra pris också om man jämför mot karpsäckarna.

Ang. lip-grip så använder jag denna endast för mindre gäddor, upp till en 3kg kanske nånstans.. Skönt o smidigt att när man exempelvis ismetar kunna lip-gripa fast en snärta och kroka av utan att hålla på o bolla med den i händerna.

Det större firrarna tar man med händerna, så är de bara. Klart mycke häftigare också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
            6 svar
            10 403 visningar
            19 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57