Lip Grip & Gäddsäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lip Grip & Gäddsäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lip Grip & Gäddsäck

Jag är ute efter lite nytt och behöver en bra lipgrip samt en bra gäddsäck. Har ni några bra förslag?

btw: är det godkänd våg på en lipgrip?
    Marcus Jansson
    NFTeam (www.nfteam.se)

Mig veterligen är Berkley.s Lip Grip med digitalvåg det enda som är godkänt för storfiske registrering och den funkar mycket bra kan jag konstatera efter att ha använt min dryga 2 säsonger.
    Visst den är inte billig men funkar fint både som lip grip och våg, vill Du hellre väga stora gäddor i en säck för att skona gäddorna vilket är bra så kan du hänga säcken i lipgripen och få vikten ändå bara räkna bort vikten på säcken så är det lungt.

Har även en sån billig gul lip grip med fjädervåg och den visar hur mycket fel som helst och inte är metallen rostfri heller utan den behöver avrostas med jämna mellanrum men den kostar ju bara en hundring så man får vad man betalr för som vanligt!

Kommentera

Tack så mycket för svaret Tror det blir en BFT gäddsäck och ev. Berkley.s Lip Grip med digitalvåg då
      Marcus Jansson
      NFTeam (www.nfteam.se)

Kommentera

Själv kör jag Solars Karpsäck, lång och stor.. Kanon på alla sätt och vis!
        www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Jag har sett att Berkley har en serie röd-svarta lipgrips - bl a med pistolgrepp:
          Exempel här (felaktigt märkta som Abu Garcia)

Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Jag undrar iom att jag (såklart, suck) har läst att den andra Berkley lipgripen både fått topp- men också bottenbetyg.

Kommentera

Jag kan varmt rekommendera BFT-säcken jag oxå, men är lite emot de där med lipgrip. har set gäddor som suskat sig trasiga i käften och flera gäddor som släppt ur greppet! Nej en tunn trädgårdshanske rekommenderar jag... Men smaken är som röven...klöven!
            /Team Perax, Jon Persson
            http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Skippa lip-grip, handen sitter fast på kroppen din - dessutom är den gratis!

Kommentera

Jag köpte en 99krs lipgrip med våg, vågen är väl som sagt lite halvdann. Det tipset jag kan ge är att använda bandet som sitter på, jag själv gjorde det misstaget att ha slemmiga neoprenhandskar när jag skulle släppa tillbaka en gädda, vilket resulterade i att fisken tyvärr fick simma tillbaka med en lipgrip hängandes i mungipan....

Kommentera

Till ivår kommer en nya håv från IFISH med meterdjupt gummerat nät med platt botten. Den håven gör att du inte kommer behöva varesig lipgripp eller säck. Håven står för bägge. Håva fisken, lägg nätet mot kanten på båten och vips så har du som en säck gäddan inte kan fly ifrån. ca 599:-

Kommentera

Nya håven låter ju bra.
                    Själv är jag mycket kritisk mot lipgrip alt mitt eget handhavande med lipgrip. Vid bångstyriga gäddor så får de ofta fula skador av lipgrippen. Det har hänt att lippgrippen gått igenom underkäken.
                    Jämför man med den av många förkastade huggkroken som gör ett mycket litet hål i läppen som drar ihop sig efteråt så tror jag att det är mer skonsamt för gäddan.
                    Själv tar jag nästan alla med handen i gälbågen, om inte wobblern sitter så det är risk att greppa i krokarna. Att detta skulle gå att göra varje gång utan att riva sig på utsidan av fingrarna tror jag däremot är lögn. Det är alltid nån gädda som lyckas skaka till lite så högerhandens fingrar brukar alltid ha små sår efter helger med gäddfiske.

Min rappala håv jag har idag är heller inte riktigt bra då den är för finmaskig och krokarna fastnar så att man drar sig för att använda den. Dessutom har den korroderat i vikfunktionen efter en tur i havet. däremot är den grym för tångräkor. Se annat inlägg på forumet för recept om du är sugen på att äta något gott.

Har funderat på att uppdatera till ny håv men nu kanske man skall vänta till våren. Det är alltid något som man vill byta ut i utrustningen.
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 389 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57